• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167794
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2N4k
+
-

نقشه طغیان تا 2100معلوم است

مهتاب خسروشاهی - روزنامه‌نگار

سیلاب‌، ایران را در نوردید و غم بیش از 60 جان باخته به‌جا ماند. بخشی از این اتفاق، بی‌شک ناشی از بی‌مبالاتی‌ فردی است؛ اما این به معنی نادیده گرفتن سهم عمومی نیست. شاید مرور وضعیت کشورهایی که با چنین بحران‌های طبیعی مواجه‌اند و برای  رفع آنها فکرهای منطقی و کاربردی دارند بتواند در تجربه‌اندوزی ما هم کمک حال باشد. دانمارک، کشوری است که درمعرض سیلاب‌ها و بارش‌های فراوان قرار دارد. 

وسعت ساحل/ این کشور به‌قدری است که هر سیلابی هرچند اندک، می‌تواند شهرها را زیر آب فرو برد. این کشور چطور توانسته جان مردم خود را از سیلاب‌ها در امان دارد. مناطق ساحلی، از یک سو درخطر آسیب‌های مختلف مانند توفان، سیلاب‌های ناگهانی و سونامی قرار دارند و از سوی دیگر برای مردم مناطقی بسیار جذاب هستند. به همین دلیل از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شوند.  از این رو هر سیلاب و توفان می‌تواند فاجعه انسانی به بار آورد. توفان «سندی» و «ایرما» نمونه سیل‌های ساحلی هستند که همواره خطرسازند. کشور دانمارک اما این راهکارها را برای کنترل شرایط انتخاب کرده است.

دیجیتال دانمارک / در سال 2011میلادی دولت دانمارک تصمیم گرفت تا نقشه مسیر سیلاب‌ها و تغییرات اقلیمی تا سال 2100میلادی را برای تمام شهرهای خود ترسیم کند. در این برنامه تمام مساحت 43هزار کیلومترمربعی کشور دانمارک در قالب یک اطلس دیجیتال طراحی شد. این اطلس شامل یک مدل زمین دیجیتال است که در آن مکان منازل، جلگه‌ها، آبگیر رودخانه‌ها و سرشاخه‌ها رودها و مسیر انشعاب و حرکت آنها مشخص شده است. علاوه بر این نقشه دیجیتال، شرکت آب و فاضلاب کشور دانمارک دستورالعمل‌هایی را برای تجزیه و تحلیل منظم تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر خطر بروز سیل را تدوین کرده است.
نقشه طغیان/ براساس اطلس دیجیتال دانمارک، 99درصد از شهرهای کشور دانمارک نقشه خطر سیل را طراحی‌ کرده‌اند. این نقشه‌ها خطرهای حال حاضر و تغییرات آب‌ و هوایی و تأثیر آن و خطر سیلاب و سیل ساحلی تا سال 2100میلادی را نشان می‌دهد.
هشدار سیلاب/ علاوه بر برنامه بلندمدتی که به آن اشاره شد، سیستم‌های هشدار وقوع سیل نیز از دیگر امکانات بررسی وضعیت و کنترل بروز سیلاب در شهرهاست. این سیستم‌ها در حال توسعه هستند تا امکان پیش‌بینی وقوع سیل و ارسال هشدار به موقع به مردم مناطق درخطر بیش از پیش میسر شود. علاوه براین کمی پیش از وقوع سیل، آب‌بندها در مسیر سیل قرار گیرند تا وقوع سیل به مردم و اموال آنها آسیب وارد نکند.
یک مجموعه هماهنگ/ داده‌های به‌دست آمده از اطلس دیجیتال شهرهای کشور دانمارک، نقشه طغیان و سیستم‌های هشدار سیلاب مجموعه‌ای کارآمد است که توانسته مانع از آسیب‌های جانی و خسارت مالی به مردم دانمارک در زمان وقوع سیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :