• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167771
+
-

جهش 26 درصدی قیمت مرغ؛ برنج همچنان قد می‌کشد

هر کیلوگرم گوشت مرغ در تیرماه امسال نسبت به خردادماه 26درصد رشد قیمت داشته و پس از آن سس‌مایونز با 24.3درصد و هویج‌فرنگی با 21.6درصد در صدر کالاهای با بالاترین تورم ماهانه قرار دارند. این روایت رسمی مرکز آمار ایران است، البته در روزهای اخیر براساس گزارش خبرنگار همشهری قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود 3هزار تومان ارزان‌تر شده و باید دید در ماه‌های آینده قیمت این کالاهای پروتئینی ثابت می‌ماند یا نه؟
جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران بیانگر ارزان‌تر شدن قیمت هلو، بادمجان، هندوانه، گوجه‌فرنگی، موز، خربزه، خیار، کدوسبز، فلفل‌دلمه‌ای و سیب‌زمینی است، افزون بر اینکه قیمت ماهی قزل‌آلا و لیموترش هم رشد قیمت در تیرماه نسبت به خرداد نداشته است. بررسی‌های همشهری نشان‌دهنده این است که دست‌کم نیمی از کالاهای خوراکی پرمصرف در تیرماه امسال رشد قیمت ماهانه بالاتر از نرخ تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند و کاهش قیمت میوه‌ها و سبزیجات عمدتا ناشی از افزایش حجم تولید و عرضه این محصولات به بازار بوده است. مرکز آمار می‌گوید: در ماه گذشته در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به دوغ پاستوریزه با 18.8درصد و خامه پاستوریزه با ١٤.٨ درصد و کره پاستوریزه با ١٤.٣ درصد بوده است. همچنین در گروه نان و غلات شهروندان ایرانی شاهد رشد 10.7درصدی هرکیلوگرم برنج ایرانی و 6.5درصدی برنج خارجی و همچنین 5.2درصدی رشته‌آش بوده‌اند. این گزارش می‌افزاید: قیمت گوشت مرغ در حالی در تیرماه امسال 26درصد نسبت به خرداد رشد کرده که کنسرو ماهی تن 3.2درصد و گوشت گوساله 2.6درصد گران شده اما قیمت گوشت گوسفندی ثابت مانده است. نهاد رسمی منتشر‌کننده آمار تورم می‌افزاید: در گروه میوه و خشکبار بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پرتقال با ١٣، ٩درصد و کشمش پلویی با ٩.٢درصد بوده درحالی‌که بیشترین افت قیمت را هلو با منفی 12.5درصد تجربه کرده است. همچنین شهروندان ایرانی در تیرماه امسال هویج‌فرنگی را 21.6درصد و پیاز را 10درصد و همچنین لوبیاچیتی را 7.3درصد گران‌تر از خردادماه خریده‌اند.
در یک برایند کلی از 53قلم کالاهای خوراکی در ایران تعداد 34قلم کالا تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور امسال به میزان 52.8درصد را تجربه کرده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک از 39هزار تومان در شهریور پارسال به 108هزار تومان در تیرماه رسیده و گزارش‌ها حکایت از عبور قیمت این کالا از مرز 130هزار تومان دارند؛ هرچند که انتظار می‌رود در 2ماه آینده قیمت این کالا با برداشت محصول کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید