• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167695
+
-

فرمول دویدن در روزگار کرونا

وقتی از دو حرف می‌زنیم
فرمول دویدن در روزگار کرونا

جواد نصرتی 

کرونا که تا همین چند هفته پیش فراموش‌شده به‌نظر می‌رسید، دوباره روزگارمان را تیره کرده است، به این امید که سیاه نکند. در آخرین گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اینطور آمده که در هفته اول مرداد‌ماه جاری، 204نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در هفته آخر تیر‌ماه 63نفر بود. این یعنی میزان مرگ‌ومیر در کشور به‌خاطر کرونا در مدت زمان اشاره شده، 300درصد افزایش یافته است.
در این شرایط، لحاظ کردن توصیه‌های بهداشتی دوران کرونا، در هر کاری، ازجمله دویدن، ضروری است. این اما به‌معنای کنار گذاشتن عادت زیبا و دوست‌داشتنی دویدن نیست. دویدن و تمرین‌های ورزشی روزانه، حتی در اوج جهان‌گیری کرونا، یعنی زمانی که وحشت سراسر دنیا را گرفته بود، توصیه می‌شدند. حالا که واکسن در سراسر جهان عرضه شده و در بسیاری از کشورها، ازجمله کشور خودمان، دوز یادآور هم ارائه شده، می‌توانیم با خیال راحت‌تری بدویم.
مهم‌ترین توصیه و منطقی‌ترین آنها، این است که در فضاهای بسته ندویم. این کار ریسک ابتلا را تا حد بسیار چشمگیری کاهش می‌دهد.
دونده‌ها، اگر برخی توصیه‌های دیگر را رعایت کنند، نیاز ندارند هنگام دویدن ماسک بزنند اما معمولا گفته می‌شود حتی وقتی که بدون ماسک برای دویدن بیرون می‌رویم باید یک ماسک همراه داشته باشیم چون ممکن است در موارد اضطراری یا وقتی که مجبوریم برای خرید به یک فروشگاه برویم به کارمان بیاید.
یک توصیه مهم دویدن به‌صورت تنهاست. سازمان بهداشت جهانی همچنان هشدار می‌دهد که خطر انتشار نامتقارن ویروس وجود دارد و به همین‌خاطر، دویدن به‌صورت گروهی می‌تواند خطرناک باشد. همه‌‌چیز البته به شناخت افراد از یکدیگر و اعتمادی که به یکدیگر دارند ربط دارد؛ اگر با کسی یا کسانی می‌دویم که می‌دانیم صادقانه به ما درباره نشانه‌هایشان می‌گویند، خطر کمتری متوجه ماست. اما همانطور که همه می‌دانیم ابتلا به بیماری 
کووید-19، دوره نهفته دارد و ممکن است امروز با کسی بدویم که مبتلاست اما تازه از فردا از خود نشانه‌های ابتلا را بروز دهد. مسئله دویدن در کنار افراد دیگر را کاملا باید جدی بگیریم چون کارشناسان گفته‌اند 10تا 15دقیقه دویدن کنار یک دونده دیگر کافی است تا ویروس، از طریق نفس کشیدن، بین افراد منتقل شود.
فراتر از همه این توصیه‌ها، بعد از 3سال زندگی با کرونا، همه به خوبی یاد گرفته‌ایم که خودمان را چطور از محیط‌های پرخطر دور نگه‌داریم؛ دویدن در مسیرهای خلوت و زمانی که افراد کمتری در محل حاضر هستند یک روش ساده و مؤثر برای کاهش ریسک ابتلا به کروناست. باید تا وقتی که خطر ابتلا بالاست، در انتخاب زمان و مکان دویدن کمی هوشمند باشیم و خودمان را بی‌دلیل در محیط‌های پرریسک قرار ندهیم. دویدن ایمن در دوران کرونا، نه‌تنها ما را از برنامه‌ها و زندگی‌مان عقب نمی‌اندازد که می‌تواند به سالم ماندن ما هم کمک کند. توصیه شده است که با 30تا 60دقیقه نرم‌دوی یا جاگینگ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. دویدن در دوران کرونا، نه‌تنها نباید تعطیل شود که باید با جدیت بیشتر پیگیری شود.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید