• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167679
+
-

فرصتی دیگر برای آمریکا

باقری‎کنی: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد

برجام
فرصتی دیگر برای آمریکا

«دور جدید مذاکرات احتمالا به‎زودی در وین آغاز خواهد شد»؛ این گمانه‎ای است که در روزهای اخیر در محافل سیاسی و رسانه‎ای قوت گرفته و موضع‎گیری‎های انجام شده ازسوی طرفین گفت‎وگوهای برجامی نشان می‎دهد احتمالا در روزهای آینده شاهد دور تازه‎ای از مذاکرات برای لغو تحریم‎ها خواهیم بود.
به‎گزارش همشهری، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا در روزهای اخیر رایزنی‎های تازه‎ای را برای ازسرگیری مذاکرات برجامی در دستورکار داشت؛ رایزنی‎هایی که براساس برخی گمانه‎زنی‎های مطرح شده، با پیشنهادهای جدیدی همراه بوده تا امیدها برای بن‎بست‎گشایی از گفت‎وگوها همچنان زنده بماند.
برخی گزارش‎ها حکایت از آن دارد که پیش‎نویس جدید ارائه شده ازسوی جوزپ بورل حاوی راه‎حل‎هایی برای «همه امور اساسی» است که به‎گفته وی، اگرچه «ایده‎آل نیست» اما می‎تواند «بهترین توافق ممکن» باشد.

موضع ایران درمقابل پیشنهادهای بورل
گمانه‎زنی‎ها نشان می‎دهد پیشنهاد جدید مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا «رفع تحریم‎های بخشی از مؤسسات و شرکت‎های وابسته به سپاه پاسداران و نه همه آنها» را شامل می‎شود و «رئیس‎جمهور آمریکا نیز متعهد خواهد شد دولتش به توافق احترام بگذارد»؛ پیشنهادهایی که اگرچه به‎نظر می‎رسد با استقبال تهران مواجه نشده اما می‎تواند زمینه‎ مشترکی برای پیگیری مذاکرات تا رسیدن به نتیجه مطلوب
 به‎حساب ‌آید.
برهمین اساس هم بود که برخی منابع ادعا کردند وزیر امورخارجه ایران در گفت‎وگوی اخیر خود با بورل، اعلام کرده جمهوری‎اسلامی مخالفت‎هایی با طرح جدید دارد، چراکه این پیشنهاد از یک‎سو مطلب مهم و قابل‎توجهی به پیش‎نویس به‎دست آمده در‌ماه مارس گذشته اضافه نمی‎کند و ازسوی دیگر مطالبات ایران را در 3حوزه «رفع تحریم‎ها»، «ارائه ضمانت‎های مؤثر» و همچنین «بستن پرونده اختلافی با آژانس» برآورده نمی‎کند.
با وجود این اما موضع تهران، «استقبال از ایده‎ها و پیشنهادهای جدید» بوده و مواضع مقام‎های کشورمان در روزهای اخیر نشان می‎دهد جمهوری‎اسلامی آماده پیگیری مذاکرات بیشتر درباره پیشنهادهای طرف اروپایی و همچنین ایده‎های جدید تهران برای دستیابی به راه‎حلی باهدف برون‎رفت از بن‎بست کنونی است.
پس‎از این گمانه‎زنی‎ها بود که مذاکره‎کننده ارشد کشورمان در گفت‎وگوهای برجامی در توییتی اعلام کرد که جمهوری‎اسلامی ایده‌های پیشنهادی خود را برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین ارائه داده ‎است؛ «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار کردن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغاز شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.»
علی باقری‎کنی دراین توییت اشاره‎ای هم به «ارائه فرصتی دیگر به آمریکا» داشت و تأکید کرد که «ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن‎نیت و مسسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

 تعیین زمان مذاکرات؛ شاید به‎زودی
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در نشست‎خبری دیروز خود به‌احتمال‎های مطرح شده درباره برگزاری دور جدیدی از مذاکرات برجامی واکنش نشان داد و تأیید کرد که «احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم». ناصر کنعانی با تأکید بر اینکه جمهوری‎اسلامی ایران همواره مبدع بوده و با ابتکارعمل در مسیر مذاکره حضور داشته است، عنوان کرد که ایران «مذاکره» را به‎عنوان روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین‎کننده منافع ایران در چارچوب برجام، به‎ویژه منافع اقتصادی می‎داند.
وی اگرچه درباره محتوای پیشنهادهای بورل توضیحی نداد، اما به پیام‎هایی اشاره کرد که طی روزهای اخیر دراین حوزه میان طرفین رد و بدل شده ‎است؛ «بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته. طرف ایرانی متن و پیشنهادها را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه کرده ‎است. در این ارتباط شاهد تلاش و تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم».
کنعانی با تلاش فرانسوی‎ها برای نزدیک کردن دیدگاه‎های طرفین نیز اشاره کرد و گفت‎وگوی مفصل اخیر روسای‎جمهور ایران و فرانسه را اقدامی دراین راستا دانست؛ «ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک‌کننده باشد، استقبال می‎کند و همواره به این موضوع واکنش مثبت نشان داده‎است».
با توجه به چنین رویکردی هم بود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست ‎خبری دیروز خود، این احتمال را مطرح کرد که بتوان در آینده نزدیک درباره تعیین زمان مذاکرات و آغاز دور جدید گفت‎وگوها نیز به نتیجه رسید.
آنچه دراین میان از اهمیت محوری برخوردار است، اینکه به نتیجه رسیدن چنین تلاش‎هایی بیش‎از هرچیز به اراده طرف مقابل و به‎طورمشخص، آمریکا بستگی دارد؛ «آمریکایی‎ها باید برای دستیابی به یک توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهند و از طرح مباحث انحرافی خودداری کنند».

مکث
آخرین مواضع دستگاه دیپلماسی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست‎خبری دیروز خود، علاوه‎بر تشریح آخرین وضعیت گفت‎وگوهای برجامی، به مواضع جمهوری‎اسلامی درباره تحولات منطقه‎ای و جهانی هم اشاره کرد که مهم‎ترین محورهای آن را در ادامه می‎خوانید:
  در ارتباط با امارات وضعیت ما روبه‎جلو است و پیش‎بینی می‌کنیم در فضای مثبت سیاسی در منطقه، در روابط با امارات شاهد ارتقای روابط دیپلماتیک و تعمیق و توسعه روابط دوجانبه باشیم.
  هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان در زمینه «حقابه هیرمند» نیستیم. میزان آبی که وارد ایران می‌شود، بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران در افغانستان به تعهدات و مسئولیت‌های خود دراین زمینه عمل کنند.
   چنانچه درخواست رسمی ازسوی دولت لبنان به ایران ارائه شود، جمهوری اسلامی هم با نگاه مثبتی که برای کمک به کشورهای دوست در منطقه ازجمله لبنان دارد، حتما آمادگی دارد درباره تأمین سوخت با مقام‎های دولت لبنان گفت‌وگو و درباره جزئیات صحبت کند.
  تحولات جاری در عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه، دوست و برادر تأکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است.
  هنوز زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها میان ایران و عربستان تعیین نشده‎است. امیدواریم شرایط در عراق به‎صورت مثبت پیش برود و دوستان دراین کشور بتوانند نقش سازنده قبلی را در همین چارچوب ایفا کنند.
  اتفاقات اخیر در مرز مشترک با افغانستان ناشی از بی‌توجهی و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی 2 کشور است.
  در بحث تبادل زندانیان، مذاکره مستقیمی با دولت آمریکا دراین رابطه و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیرهسته‌ای نداریم و گفت‌وگوها از طریق واسطه ازجمله انریکه مورا انجام می‌شود.
  «نگاه به شرق» به‌عنوان وجهی از سیاست خارجی متوازن و پویای ایران مورد توجه دولت سیزدهم است. این را به‌عنوان نگاه راهبردی مدنظر قرار داده و دنبال می‌کنیم. در یک سال گذشته هم ما نتایج چشمگیر حاصل از این نگاه را در روابط با همسایگان و کشورهای حوزه شرق دیدیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید