• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167675
+
-

حاشیه‎ای پررنگ‌تر از متن

یادداشت
حاشیه‎ای پررنگ‌تر از متن

محمدجواد باقری - امام‎جمعه آستارا

دیدار امامان جمعه کشور با رهبرمعظم انقلاب اسلامی که در روز چهارشنبه، پنجم مرداد به مناسبت سالروز اقامه نخستین نمازجمعه در نظام جمهوری اسلامی، پس‎از فاصله 3 ساله کرونایی برگزار شد، سرشار از نکات آموزنده معنوی، علمی، سیاسی و اجتماعی بود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کلام رهبرمعظم انقلاب خطاب به ائمه‎جمعه بیان شد، رعایت تقوا بود.
توصیه به تقوا که یکی از ارکان خطبه‌های نمازجمعه است، هر هفته از کلام امامان جمعه در تریبون‎ها گفته می‌شود و یقینا یکی از ثمرات نمازجمعه، تقویت روحیه تقوا و خداترسی درمیان نمازگزاران است. توصیه به تقوا در روزجمعه به‎صورت شفاهی صورت می‎گیرد که یقینا کار بسیار سهل و آسانی است و هر گوینده‎ای در هر مجالی می‌تواند مردم را به تقوا و حتی مراتب بالاتر معنوی توصیه و سفارش کند، اما این توصیه و سفارش زمانی می‌تواند اثر‌گذار باشد که گوینده کلام خودش عامل به تقوا باشد.
این بیان رهبرمعظم انقلاب که فرمودند همانطور که در روزجمعه مردم را به تقوا توصیه می‎کنید، باید از شنبه تا پنجشنبه در همه روزهای هفته با عمل و کردار خود مردم را به‎صورت عملی به تقوا توصیه کنید، بیانگر نقش تأثیرگذار ائمه‎جمعه به‎عنوان بالاترین الگوی معنوی، اخلاقی و رفتاری برای مردم و امت حوزه امامت خود است. توصیه و دعوت عملی مردم به خیر و خوبی با ابزاری غیراز زبان، مطلبی است که در کلام ائمه معصومین(ع) هم بیان شده و آن را دعوت حقیقی خوانده‎اند، چراکه مردم به‎جای شنیدن خوبی‎ها، با دیدن پرهیزکاری و تلاش و عبادت و نیکی، آن را به خوبی درک کرده و راحت‎تر می‎پذیرند.
اما مسئله‎ای که توصیه به تقوا و رعایت تقوا توسط امام جمعه را به یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده دراین دیدار تبدیل می‌کند، نصب آیه شریفه «یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا‌الله وَ قُولُوا قَوْلَاً سَدِیداً / احزاب70» بالای سر مقام‎معظم رهبری بود. آیات، احادیث و جملاتی که در دیدارهای مختلف در محل دیدار نصب می‌شود، بیانگر اهمیت آن موضوع برای مخاطبان و به نوعی حاشیه‎ای پررنگ‎تر از متن است.
انتخاب این آیه، از میان آیات متعددی که سفارش به تقوا می‌کند، از آن جهت که پس‎از توصیه به تقوا دربردارنده مفهوم ضرورت گفتار مستند و محکم است، سنخیت کامل با رسالت خطبای جمعه دارد که علاوه‎بر عامل بودن به تقوا در شئون مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود، باید در جایگاه امامت جمعه و در مطالبی که در خطبه‌های نمازجمعه بیان می‎کنند، تقوا را درنظر گرفته و از بیان هر سخن بی‎پایه و اساسی در خطبه‌های نمازجمعه بپرهیزند. خطبه نمازجمعه جزئی از نمازجمعه و جایگزین دو رکعت نماز است. پس هرچه درآن گفته می‌شود باید هم‎وزن نماز، سوره و ذکر باشد.
امام‎جمعه به فرمایش امام خامنه‎ای؛ «سخنگوی انقلاب اسلامی» است و شایسته نیست که سخنگوی انقلاب اسلامی مطلبی برخلاف آرمان‌های انقلاب و تعالیم اسلام بر زبان جاری کند. مطالبه‎گری یا انتقاد در خطبه‌های نمازجمعه نیز باید به‎نحوی شایسته و بر همین اساس باشد تا ضمن حفظ آبروی افراد، مطالبات بحق مردم هم در تریبون نمازجمعه بیان شده و پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد و به این ترتیب بتواند مردم را به‎سوی نمازجمعه و اهداف والای نمازجمعه که تربیت نفوس پاک است، جذب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید