• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167640
+
-

انتقال انبار‌های تهران به شهرآفتاب

با همکاری میان سازمان‌های شهرداری پایتخت «مرکز لجستیک شهر تهران» در جنوب تهران ساخته می‌شود

گزارش
انتقال انبار‌های تهران به شهرآفتاب

محمد سرابی-روزنامه‌نگار


مشکل حمل‌ونقل کالا در شهر تهران دست کمی از رفت‌وآمد مسافر ندارد. زنجیره تقسیم و توزیع کالا عامل بخشی از ترافیک و آلودگی هوای روزانه خیابان‌هاست. کامیون و وانت در ساعاتی از شبانه‌روز وارد شهر می‌شوند و اجناس را در انبار‌هایی که در تمام نقاط از جنوب تا مرکز شهر پراکنده هستند، تخلیه می‌کنند تا از آنجا به مراکز فروش برسد. ساخت یک مجموعه «بندر خشک» شامل انبار‌های بزرگ و مجهز، در اراضی وسیع جنوب تهران که از یک طرف به سامانه‌های ریلی و جاده‌ای کشور متصل باشد و از طرف دیگر به مترو و حمل‌ونقل داخل شهری پایتخت وصل شود، راه‌حلی برای کاهش ترافیک حمل بار در خیابان‌های تهران است.
بر این اساس، دیروز موافقتنامه همکاری بین سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران؛ با موضوع راه‌اندازی مرکز لجستیک شهر تهران امضا شد. معاون شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه براساس قانون، مدیریت حمل بار و مسافر به‌عهده شهرداری‌هاست، گفت: «در سال‌های قبل مدیریت شهری توفیق و اراده‌ای برای ورود به موضوع مدیریت بار نداشتند؛ درحالی‌که امکان داشت خیلی از رفت‌وآمد‌ها در یک سامانه واحد متمرکز شود.»
مجتبی شفیعی با اشاره به تغییر نام سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران به سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران؛ گفت: «با تأیید شهردار تهران موضوع حمل بار در دستور کار این سازمان قرار گرفت و تصمیم گرفته شد در نقطه شروع زمینی به مساحت 200هکتار در مجموعه شهر آفتاب برای این کار انتخاب شود و تبعات منفی حمل بار به درون شهر به حداقل برسد.»  مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهرداری تهران در این مراسم گفت: «براساس قوانین و اسناد بالادستی شهرداری‌ها موظف به مدیریت حمل بار و کالا هستند. بخش قابل توجهی از انتقال بار و کالا در کشور به شهر تهران ارتباط پیدا می‌کند حتی اگر مقصد نهایی آن تهران نباشد.»
مهدی وحدت‌کار گفت: «زمین واقع در جنوب شهر آفتاب فاصله کمی با ریل راه‌آهن دارد و شهر آفتاب نیز از ایستگاه اختصاصی مترو برخوردار است که ارتباط زیرزمینی آن با مرکز تهران را برقرار می‌کند. اولویت، بازار تهران و ایستگاه‌هایی مانند گلوبندک، خیام و محمدیه است و در مناطقی مانند ایستگاه گلوبندک نیز امکان انبار کالا وجود دارد.»
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این نشست گفت: «خیلی از اصناف با نگاه سنتی اداره می‌شوند اما در دوران کرونا برخی از آنها به سراغ فضای مجازی و شیوه‌های جدید رفتند و خیلی از چالش‌ها حل شد. الان که باربری‌های منطقه16 به‌دلیل محدودیت‌ ترافیکی فقط شب‌ها می‌توانند کار کنند و چنین طرح‌هایی مشکلات دیگری از این اصناف را رفع می‌کند.»
در ادامه مراسم مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه بیان کرد: «تاکنون شرکت مترو در جهت حمل بار مسئولیتی نداشته، اما می‌توان با برخی تغییرات جزئی از خطوط موجود برای حمل بار و کاهش مشکلات معابر پرتردد استفاده کرد.»
مسعود درستی با بیان اینکه شب‌ها و زمانی که مترو تعطیل است می‌توان با استفاده از آن کالا‌ها را انتقال داد، افزود: «یکی از فرصت‌های مترو پایانه‌های در حال ساخت است و اگر بدانیم می‌توان از آنها استفاده چندمنظوره کرد، در طراحی پایانه‌هایی مانند آزادگان هم تجدید نظر خواهیم کرد.»
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز در این نشست گفت: «اگر در یکی از ایستگاه‌ها 2رام قطار درون شهری بایستد، حدود 2500 تا 3000نفر را از روی سکو جابه‌جا می‌کند که این می‌تواند معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰دستگاه ون باشد. اگر همین محاسبات برای جابه‌جایی بار درنظر گرفته شود، به کاهش سفرهای زائد در مرکز پایتخت نظیر پانزده خرداد، سه‌راه امین‌حضور و گلوبندک کمک می‌کند و امکان انتقال بار به پایانه‌های شهید کلاهدوز، اکباتان، صادقیه، آزادگان و... هم وجود دارد.» مهدی شایسته‌اصل تأکید کرد: «از ناوگان شهری در زمان استفاده مسافران برای حمل بار استفاده نخواهیم کرد.»

مکث
از اصناف حمایت خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نشست امضای موافقتنامه مرکز لجستیک شهر تهران در پاسخ به سؤال همشهری درباره همکاری بخش خصوصی گفت: «هیچ‌یک از کسانی که در جریان ایجاد بندرخشک نقش دارند نمی‌خواهند به کسب‌وکاری ضربه وارد شود. شرکت ساماندهی خود را مدافع حقوق اصناف می‌داند و دائما با شرکت کسبه روزبازار‌ها تا روسای اتحادیه‌ها و نماینده‌های اصناف جلساتی برگزار می‌کنیم تا سخنان آنها را بشنویم.» سعید بیگی افزود: «حتی شهردار به ما اجازه دادند در برخی مسائل از منافع مالی شهرداری بگذریم و مشکلات اصناف را حل کنیم تا اعتماد متقابل به‌وجود بیاید. بخش خصوصی و اصناف مشکلی با نوآوری ندارند و اگر اطمینان پیدا کنند که می‌توانند به کسب‌وکار خود ادامه دهند همکاری خواهند کرد.»

جزئیاتی از بندر خشک
  مساحت: 200هکتار
  موقعیت: جنوب غربی شهرآفتاب، مجاور بزرگراه خلیج‌فارس
  فاصله از بزرگراه آزادگان: 7.5 کلیومتر
  فاصله از خط راه‌آهن: 6.5 کیلومتر
  تأثیرات: کاهش سفرهای زائد در مرکز پایتخت نظیر پانزده خرداد، سه‌راه امین‌حضور و گلوبندک

این خبر را به اشتراک بگذارید