• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167598
+
-

تجلیل از خالق «شب دهم»

در مراسم تکیه سینما از جمال شورجه کارگردان دفاع‌ مقدس تقدیر شد

در دومین روز از سوگواره «سینما تکیه» از جمال شورجه به‌ عنوان یک مجاهد و ایثارگر عرصه فرهنگ و انقلاب و امیرحسین شریفی تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای ایران تقدیر شد. این مراسم عصر روز یکشنبه، ۹ مرداد‌ماه ۱۴۰۱، با حضور سیدمهدی جوادی مدیرعامل سینمایی فارابی، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، جمال شورجه کارگردان فیلم سینمایی «شب دهم»، امیرحسین شریفی تهیه‌کننده این اثر، سیدجواد هاشمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده، ابراهیم اصغری تهیه‌کننده، سیدسعید سیدزاده تهیه‌کننده سینما، سیداحمد میرعلایی تهیه‌کننده و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و تنی چند از سینماگران و علاقه‌مندان به سینما و فرهنگ عاشورا در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

نمونه بارز یک هنرمند انقلابی 
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان به‌ عنوان نخستین سخنران این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و‌ ماه محرم، با تقدیر از سال‌ها فعالیت سینمایی و مجاهدانه جمال شورجه در این عرصه فرهنگی گفت: من در حوزه سینما درس پس می‌دهم، اما می‌دانم که سینما یکی از مهم‌ترین‌های نمادهای فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود. وی ادامه داد: این یک واقعیت است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خوبی از نظر محتوای دینی نداشت و به غیر از سینمای روشنفکری و موج نو، مابقی سینما در جهت تعالی جامعه حرکت نمی‌کرد تا جایی که پیش از انقلاب پای در راه انحراف و انحطاط گذاشته بود. 

من سرباز جبهه فرهنگی نظام هستم
در ادامه این مراسم، جمال شورجه روی صحنه آمد و گفت: از همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند، تشکر می‌کنم که به این محفل هنری و عاشورایی تشریف آوردند. زحمات این فیلم را زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور و امیرحسین شریفی به دوش کشیدند. صحنه‌ای را در این فیلم به یاد دارم که قرار بود فردی از بالای پل پرت شود که خود جهانبخش سلطانی قبول کرد این کار خطرناک را انجام دهد. او برای این فیلم خیلی تلاش کرد و همراه تیم تولید بود. این کارگردان در ادامه اظهار کرد: سینمای ما با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران صاحب نام و نشان است و به‌عنوان الگو در جهان معرفی می‌شود. آمریکا نیز از این موضوع واهمه دارد و این حجم از کارشکنی را انجام می‌دهد. ما امروز به لطف خدا و رهبری امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری تبدیل به یک نمونه و الگو شده‌ایم و قلب آسیا به تأسی از جمهوری اسلامی به یک قلب واحد بدل شده است. وی در این‌باره ادامه داد: این جبهه، متشکل از کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورهای آزادیخواه است که خار چشم آمریکا و دشمنان شده است. تمام لگدپرانی‌های آمریکا هم به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا بازمی‌گردد. شورجه افزود: من در نظام مقدس جمهوری اسلامی سرباز کوچکی در حوزه هنر و سینما هستم که توفیق سربازی در این عرصه را داشته‌ام. در اینجا و در بین شما از خدا می‌خواهم همه فیلمسازان انقلابی را سلامت بدارد و روح حبیب صادقی، هنرمند عزیزمان را که به تازگی او را از دست دادیم قرین رحمت کند. فوت ایشان برای انقلاب اسلامی در حوزه هنر لطمه بزرگی بود و امیدوارم که جوانان بتوانند راه ایشان را ادامه دهند. در ادامه دومین روز از مراسم «سینما تکیه» ویدئو کوتاهی از جهانبخش سلطانی بازیگر این فیلم روی پرده رفت و او از شورجه تقدیر و تشکر به عمل آورد.

مکث
عزاداران شب دهم محرم

پیوند ماجرای عاشورا با انقلاب و دفاع‌مقدس؛ این جانمایه «شب دهم» است. فیلمی که جمال شورجه سال ۱۳۶۸ کارگردانی‌اش کرد؛ به تهیه کنندگانی امیرحسین شریفی و بازی جهانبخش سلطانی در نقش اصلی. حلقه اتصال درام شب دهم در گذر از دوران پهلوی تا روزگار دفاع ‌مقدس، ماجرای عاشوراست. این روایت شب دهم است: عزیز سحرخیز، در شب دهم ‌ماه محرم پس از درگیری خیابانی عزاداران با مأموران ارتش که برای حمایت از چند آمریکایی مست به خیابان آمده‌اند، از مهلکه می‌گریزد و همسرش را تنها رها می‌کند. او تا سال‌ها بعد از حرکت خود احساس پشیمانی و حقارت می‌کند و موفق نمی‌شود فرزندش را که حالا 16 ساله شده، از زیر تأثیر برادر همسرش، نایب که عزاداران شب دهم ‌ماه محرم را رهبری می‌کرده، خارج کند. پسر او به جبهه جنگ می‌رود و عزیز به‌دنبال پسر روانه جبهه جنگ می‌شود، اما در راه بر اثر موج انفجار دچار فراموشی می‌شود و پس از بهبودی خود را در موقعیت متفاوتی می‌بیند. شب دهم در ۱۳ تیر ۱۳۶۹ اکران عمومی شد. فیلم شورجه در اکران این سال ۶۲۱ هزار و ۳۸۲ نفر مخاطب داشت. فیلم در پخش‌های مکررش از تلویزیون دیده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید