• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16759
+
-

لرزه بر جان سی‌سخت

سید مهدی موسوی|خبرنگار:

بیش از 10 روز از زلزله 2/5 ریشتری یاسوج می‌گذرد، اما مردم هنوز ترجیح می‌دهند شب‌ها در چادر بمانند. آفتاب که می‌پرد اطراف خیابان‌ها و بوستا‌ن‌های مختلف پر می‌شود از چادرهای مسافرتی. چادرهایی که سرما به آن‌ها رخنه می‌کند، اما باز هم مردم آن را امن‌تر از سقف و دیوار خانه‌ها می‌دانند. هرچند این زلزله قدرت چندانی نداشت، اما زمین‌لرزه 5 ریشتری کافی بود تا خانه‌های سست منطقه سی‌سخت و یاسوج با چند تکان آسیب جدی ببینند و 78 میلیارد تومان خسارت بر جای بماند.

 زهرا باکنده یکی از شهروندان یاسوجی است. با این‌که مسئولان اعلام کرده‌اند اوضاع شهر عادی است، اما به گفته او هر روز زمین می‌لرزد و همین لرزه‌ها مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. ترک‌های خانه هم مردم را از حضور در خانه‌ها هراسان می‌کند.

او می‌گوید: اغلب خانه‌ها به‌ویژه در بافت قدیمی شهر و مناطقی که خانه‌های فرسوده داشتند، دچار ترک‌خوردگی شده‌اند. سقف و دیوار برخی خانه‌ها هم فروریخته است. در این شرایط مسئولان چطور انتظار دارند در این خانه‌ها زندگی کنیم.

‌محمد ایران‌دوست دیگر شهروند یاسوجی است که از سوز سرمای شب‌ها می‌نالد. او توضیح می‌دهد: شب‌ها از ترس پس‌لرزه‌ها از خانه‌ها بیرون می‌آییم. برق، آب و گاز وصل است، اما از ترس جرات نمی‌کنیم زیر سقف برویم. چادر و پتو در شهر و روستاهای اطراف توزیع شده‌، اما کافی نیست. پتو باید بیشتر در روستاهایی که خانه‌هایشان ویران شده توزیع می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است در حالی که در این زمان از سال، سرمای یاسوج نسبت به سایر مناطق کشور شدیدتر است.

وی از مسئولان می‌خواهد کار ارزیابی خانه‌ها و روند بازسازی را تسریع بخشند، زیرا مردم در این شرایط نمی‌توانند زندگی کنند. او البته از شکل‎گیری بازار سیاه چادر و پتو هم خبر می‌دهد و می‌گوید: کمک‌ها باید به صورت قانونمند، صحیح و متوازن در همه شهرها و محله‌ها توزیع شود. این درحالی است که برخی سودجویان در برخی از مغازه‌ها یا در کنار خیابان‌ها چادرهای مسافرتی را تا 200 هزار تومان می‌فروشند.

  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه ‌و بویراحمد در پاسخ به گلایه شهروندان می‌گوید: درخواست چادر و پتو طبیعی است، اما مردم باید توجه کنند که این تقاضا کاذب است زیرا انرژی زمین در حال تخلیه شدن و شدت زمین‌لرزه‌ها کاهشی است.

امان‌الله جهان‌بین با بیان این‌که بر اساس آمار، حدود 5 هزار خانه در زمین‌لرزه خسارت دیده‌اند، اما لزوما همه خانه‌ها ویران نشده‌اند، می‌افزاید: مردم باید آرامش خود را حفظ کنند.

عزیز فیلی ، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه ‌و بویراحمد از برآورد خسارت‌های زلزله در همه شهرستان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید:  کار ارزیابی خانه‌ها و مناطق خسارت‌دیده در حال انجام است و درباره بازسازی هم اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید