• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 مرداد 1401
کد مطلب : 167525
+
-

دیپلماسی اقتصادی‌ برگ برنده بی‎اثرسازی تحریم‎ها

رضوانی: اشتراکات سیاسی ایران و بلاروس، این دو کشور را در مسیر توسعه همکاری‎های همه‎جانبه، به‎ویژه در حوزه اقتصادی قرار داده ‎است

سیاست خارجی
دیپلماسی اقتصادی‌ برگ برنده بی‎اثرسازی تحریم‎ها

برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‎های اقتصادی ایران و بلاروس در شهر مینسک فرصت تازه‎ای برای گسترش‎ همکاری‎های دوجانبه با هدف پیشبرد راهبرد بی‌‎اثرسازی تحریم‎ها بود؛ راهبردی که دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر تلاش ویژه‎ای برای تحقق آن به‎کار گرفته ‎است.
به‎گزارش همشهری، حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‎های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس علاوه‎ بر دستاوردهای اقتصادی آن، ازنظر گسترش همکاری‎های سیاسی  2کشور نیز حائز اهمیت است، چرا که تهران و مینسک، با توجه به تحریم‎های آمریکا، در سال‌های اخیر گام‎های مؤثری برای توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مختلف برداشته‎اند و شواهد موجود نشان می‎دهد طرفین از اراده لازم برای افزایش سطح همکاری‎ها برخوردارند.
ایران و بلاروس، با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‎های دوجانبه، در سال‌های اخیر در سطوح مختلف سیاسی، دفاعی و اقتصادی همکاری‎های قابل‎توجهی با یکدیگر داشته‎اند. این درحالی است که در اولویت قرار گرفتن دیپلماسی منطقه‎ای باهدف بی‎اثرسازی تحریم‎ها فضای جدیدی را پیش روی مناسبات تهران - مینسک گشوده ‎است.

حوزه‌های متکثر همکاری
سفر اخیر سیدرضا فاطمی‎امین به بلاروس و رایزنی‎های انجام شده در جریان این سفر نشان داد دوطرف از حوزه‌های همکاری متکثری برخوردارند و شرایط جدید به‎وجود آمده در سطح نظام بین‎الملل ایران و بلاروس را بیش ‎از گذشته به‎سوی گسترش همکاری‎های راهبردی هدایت کرده‎است.
برهمین اساس هم بود که درجریان پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‎های اقتصادی ایران و بلاروس، دوطرف موضوع‎های اولویت‎دار برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی را مشخص کردند. برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‎های اقتصادی، افزایش حجم مبادلات دوجانبه مبنی بر اصول منفعت متقابل و توسعه اقتصادی همه‎جانبه و پایدار بین دوکشور، گسترش دامنه تجارت متقابل کالاها، افزایش سهم کالاهای با فناوری پیشرفته با ارزش‎افزوده بالا و همچنین فراهم کردن شرایط برابر و شفاف برای حضور سازمان‎های دوطرف‎ در مناقصات بین‎المللی یکدیگر، ازجمله توافق‎هایی بود که درجریان این اجلاس به‎دست آمد.
از سوی دیگر دوطرف تفاهم کردند در زمینه همکاری تجاری و صنعتی، حوزه کشاورزی و پرورش ماهی، حوزه سرمایه‎گذاری، حوزه زمین‎شناسی و منابع آبی، حوزه حمل‎ونقل و همکاری‎های اتاق بازرگانی، همکاری‎های خود را گسترش دهند. تفاهم‎های به‎دست آمده در جریان سفر فاطمی‎امین به مینسک در شرایطی است که ضرورت ترسیم «نقشه راه مشترک» از مهم‌ترین موضوع‎هایی بود که دوطرف بر آن تأکید کردند.

فرصتی برای بی‎اثر کردن تحریم‎ها
اینها در شرایطی است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا بستر مهم دیگری برای توسعه همکاری‎های همه‎جانبه ایران و بلاروس به‎حساب می‎آید. قرارداد اولیه تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد شد و در ادامه کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن درآمدند؛ اتحادیه‎ای که پیوستن به آن و همچنین افزایش مناسبات با کشورهای عضو، فرصتی بی‎بدیل برای ایران با هدف گذر از مانع تحریم‎ها به‎شمار می‌رود.
دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر گام‎های مؤثری برای تقویت همگرایی منطقه‎ای برداشته و به‎نظر می‎رسد مسیر پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش ‎از هر زمان دیگری تسهیل شده ‎است. اگرچه در سال‌های اخیر روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا حدودی تحت‎تأثیر تحریم‎ها، نبود زنجیره کامل روابط اقتصادی، رقابت‌های ژئواکونومیکی و همچنین وابستگی به فروش مواد خام و انرژی قرار داشته، اما شرایط نوین ساختار نظام بین‎الملل از یک‎سو و در اولویت قرار گرفتن راهبرد بی‎اثرسازی تحریم‎ها ازسوی دیگر، زمینه‎ساز توسعه مناسبات دراین حوزه شده ‎است.
خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری در مواجهه با جمهوری‎ اسلامی و همچنین بدعهدی طرف‎های غربی در مذاکرات لغو تحریم‎ها، سبب شد برخلاف گذشته نگاه دولت سیزدهم بر توسعه همکاری‎های اقتصادی در حوزه همسایگی و منطقه‎ای متمرکز شود؛ راهبردی که با استقبال کشورهای منطقه نیز مواجه شده و ایران را به کانون رایزنی‎های منطقه‎ای تبدیل کرده ‎است.
در چنین شرایطی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که بلاروس از مهم‌ترین اعضای آن محسوب می‌شود، به‌دلیل حجم پایین روابط اقتصادی با آمریکا و تسلط نهادهای روسی بر این اتحادیه، از ظرفیت مناسبی برای گسترش روابط دوجانبه به‌ویژه در شرایط تحریم برخوردار است.
دراین میان تازه‎ترین آمارها نشان می‎دهد حجم تجارت میان جمهوری‎ اسلامی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال2021 به حدود 5میلیارد دلار رسیده‎ و این اتحادیه رتبه سوم را در تعامل اقتصادی با ایران داشته است. با توجه به این موضوع، گسترش مناسبات با بلاروس، به‎ویژه در حوزه اقتصادی، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

اهمیت توسعه مناسبات تهران - مینسک

اهمیت توسعه روابط با بلاروس که در سفر اخیر وزیر صمت به مینسک دستورکار اصلی را تشکیل می‎داد، زمانی دوچندان می‌شود که از دریچه گسترش همکاری‎ها با کشورهای اتحادیه اقتصادی به آن نگریسته شود. با توجه به تنوع «بازار» و «منابع» موجود در کشورهای عضو این اتحادیه، پیوستن به آن یک فرصت قابل‎توجه برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود و به‎اعتقاد کارشناسان از این مسیر می‌توان بخشی از آثار تحریم‎های غرب را جبران کرد.
عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس درباره ضـــرورت گســــترش همکاری‎های دوجانبه که در جریان سفر اخیر وزیر صمت به مینسک مورد توجه قرار گرفت، به همشهری گفت: اعلام جزئیات توافق‎های صورت گرفته در این سفر باید از سوی مقام‎های مربوطه انجام شود تا بتوان تحلیل دقیق‎تری از نتایج رایزنی‎های انجام شده داشت، اما آنچه اهمیت ویژه‎ای دارد، توسعه مناسبات ایران و بلاروس است که مزایای فراوانی برای دوطرف به‎همراه خواهد داشت.
غلامحسین رضوانی افزود: 2کشور ایران و بلاروس از زمینه‌ها و حوزه‌های وسیعی برای گسترش همکاری‎های دوجانبه برخوردارند که توسعه روابط را گریزناپذیر کرده‎است. 2کشور در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی با فرصت‎های بسیاری مواجهند که بهره‎گیری از آنها، سود مناسبی را نصیب ایران و بلاروس خواهد کرد.
وی ادامه داد: علاوه ‎بر ظرفیت‌های اقتصادی، تهران و مینسک از مشترکات قابل‎توجهی در حوزه سیاسی برخوردارند که زمینه‎ساز توسعه همکاری‎های دوجانبه شده‎است. همچنین این 2 کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‎گرایی آمریکا علائق مشترکی دارند که بستر مناسبی برای افزایش مناسبات به‎حساب می‎آید.

بهره‎گیری اقتصادی از اشتراکات سیاسی
نماینده تهران در مجلس با اشاره به سفر اخیر گروه دوستی پارلمانی ایران به بلاروس عنوان کرد: درجریان این سفر و طی رایزنی با مقام‎های این کشور شاهد بودیم که تهران و مینسک قرابت‎های سیاسی قابل‎توجهی دارند که باید از آنها استفاده کرد و از فرصت «اشتراکات سیاسی» برای «افزایش همکاری‎های اقتصادی و تجاری» بهره‌ برد.
رضوانی به زمینه‌های قرابت سیاسی 2کشور اشاره کرد و افزود: ایران و بلاروس هر دو از جمله کشورهایی به‎حساب می‎آیند که در مواجهه با سیره غربی‎ها، تمایل بسیاری برای همگرایی دارند. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که هر دو کشور تحت تحریم‎های ظالمانه غرب قرار دارند که دوطرف را به گسترش همکاری‎ها متمایل کرده‎است. وی ادامه داد: معتقدم تحریم‎ها سبب شده 2کشور از آمادگی و اراده لازم برای گسترده‎تر کردن روابط تجاری و اقتصادی برخوردار باشند. در واقع می‌توان گفت تحریم‎ها انگیزه مضاعفی محسوب می‌شود که دوطرف را به‎سوی ارتقای سطح همکاری‎ها هدایت کرده‎ است. رضوانی عنوان کرد: در شرایط کنونی معتقدم با توجه به اراده سیاسی دوطرف برای توسعه مناسبات، باید از این فرصت برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بهترین استفاده را داشته باشیم. باید به این نکته توجه داشت که هم ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم و هم آنها از ظرفیت‌هایی برخوردارند که در مواردی مورد نیاز ماست. وی اضافه‎ کرد: گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی با بلاروس می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد و در واقع فرصتی برای دور زدن تحریم‎ها به‎شمار می‌رود.

مکث
 همکاری تهران - مینسک برای مقابله با جهان تک‎قطبی


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و نخست‎وزیر بلاروس طی دیداری در مینسک، بر استفاده از ظرفیت‎های اقتصادی مکمل 2کشور و گشودن دروازه‎های اقتصادی به روی یکدیگر تأکید کردند. سیدرضا فاطمی‎امین در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این سفر سرآغازی بر همکاری‎های مشترک 2کشور باشد، گفت: درحال‎حاضر حجم مبادلات خارجی ایران ۱۲۰هزار میلیارد دلار است و این میزان در دولت بلاروس ۸۰هزار میلیارد دلار است. این درحالی است که سهم مبادلات 2کشور از این رقم تنها ۴۰میلیون دلار و بسیار کم است. نخست‎وزیر بلاروس نیز با بیان اینکه در جریان این سفر تصمیم‎های دوجانبه خوبی اتخاذ شده‎ است، گفت: علت تأکید بر همکاری‎های اقتصادی مشترک میان ایران و بلاروس در این است که 2کشور همکاری‎های سیاسی خوبی در عرصه بین‎المللی داشته‎اند و یکدیگر را حمایت می‎کنند.رومن گولوچنکو به دیدارهای مکرر مقام‎های 2کشور در سال‎گذشته اشاره کرد و ادامه داد: با وجود فشارها به ایران و بلاروس، 2کشور به یکدیگر کمک می‌‎کنند. در همه عرصه‎های بین‌المللی، ازجمله سازمان‎های شانگهای و... همکاری‎های خوبی میان ایران و بلاروس شکل گرفته است و 2کشور بر مقابله با جهان تک‎قطبی و دخالت دیگران در امور داخلی کشورها تأکید دارند. وی همچنین با اشاره به تحریم‎های اعمال شده علیه بلاروس عنوان کرد: تجربه ایران برای مبارزه و مقابله با تحریم‎ها برای ما حائز اهمیت است. درباره نقشه ‎راه توسعه همکاری‎های مشترک 2کشور نیز پیشنهادهایی داده‌ایم و آماده دریافت نظر طرف ایرانی برای اجرای آن هستیم. گولوچنکو با بیان اینکه بلاروس با وجود ایران، دورنمای خوبی برای کریدور شمال - جنوب متصوراست، تأکید کرد: در مقابله با فشارهایی که به ایران، روسیه و بلاروس از ناحیه تحریم وارد شده، باید همکاری‌های باثباتی را ایجاد کنیم. در این میان لجستیک و مسیرهای تجاری ایران اهمیت ویژه‎ای دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید