• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 10 مرداد 1401
کد مطلب : 167469
+
-

پیشنهادهایی برای اکران ماه محرم

تغییر بسته‌بندی و چیدمان برای جذب مخاطب

سینما
پیشنهادهایی برای اکران ماه محرم

شهاب مهدوی - روزنامه‌نگار

افت فروش فیلم‌ها در ایام محرم، یکی از سنت‌های دیرینه سینمای ایران است؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر که بیشتر بار گیشه بر دوش فیلم‌های کمدی است و با توجه به توقف اکران فیلم‌های طنزآمیز در این ایام، معمولا آنچه روی پرده می‌ماند درام‌ها و ملودرام‌های اجتماعی اغلب تلخ است.  تجربه اکران فیلم‌های مذهبی هم در این ایام، نشان داده که مخاطب خیلی در این روزها به‌دنبال سینما رفتن نیست. سینمای ایران یک تجربه تاریخی هم در این زمینه دارد؛ در ماه محرم سال۱۳۷۴ و در روزگاری که تعداد سینماروها بسیار بیشتر از امروز بود، فیلم ستایش شده «روز واقعه» روی پرده آمد؛ فاخر‌ترین فیلم عاشورایی سینمای ایران که توسط مقتدر‌ترین و بانفوذ‌ترین دفتر تولید و پخش آن سال‌ها، عرضه شده بود، در اکران عمومی به توفیق نرسید. روز واقعه بعدها به تلویزیون آمد و بسیار هم دیده شد. درواقع مشکل نه از فیلم، که از شرایط اکران عمومی بود. اینکه برای نمایش فیلم‌ها در ایام محرم، چه تمهیداتی را باید اندیشید، از چالش‌های اکران همه این سال‌ها بوده است. معمولا هم هر توصیه و 
پیشنهادی در مقام عمل با شکست مواجه می‌شود.

سقوط آزاد گیشه
ایرنا با این مقدمه پیشنهادهایی را برای اکران ماه محرم ارائه داده است: «با آغاز ماه محرم، نمایش ۴فیلم کمدی در سینماهای سراسر کشور متوقف شد تا یک سقوط آزاد محض در گیشه، در انتظار سینمای ایران باشد. البته باتوجه به تعطیلی چند روزه سینماها طی هفته آینده، این رکود، شدت بیشتری به‌خود گرفته و بنابراین ضرورت حکم می‌کند برای نیمه دوم محرم و تمامی ماه صفر، با یک برنامه‌ریزی درست، از خسارت بیشتر به سینماها جلوگیری به‌عمل آید. این ضرورت زمانی جدی‌تر می‌شود که با رصد وضعیت فروش فیلم‌ها طی 2ماه محرم و صفر سالیان گذشته، متوجه می‌شویم که در این 2ماه، فیلم‌ها با افت فاحشی به لحاظ تعداد مخاطب مواجه شده و فارغ از محتوای آثار، استقبال چندانی از این فیلم‌ها به عمل نمی‌آید. بر روی کاغذ، این روند برای محرم و صفر امسال، با دور تندتری رقم خواهد خورد و بسیار تأسف‌بار خواهد بود در سالی که نمایش (اکران) نوروز، عیدفطر و نمایش تابستان آن، اتفاق ویژه‌ای را در سینمای ایران رقم نزد، حال بخواهیم 2ماه پایانی تابستان را نیز این‌چنین خنثی بدانیم و تابستان را به فصل سوخته سینما تبدیل کنیم. البته در سال‌هایی که مدیران سینمایی و سینماداران برای نمایش ماه رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای داشتند، سبب شد تا این نمایش به یکی از طلایی‌ترین نمایش‌های سال تبدیل شود و برای محرم و صفر نیز می‌توان با درنظر گرفتن تدابیری، رونقی نسبی را به سینماها بازگرداند تا سینما با دستی پر به استقبال پاییز برود.»

تداوم اجرای طرح بلیت شناور
در این طرح، نوبت‌ها (سانس‌)، بسته به موقعیت زمانی، از قیمت‌های شناور برخوردار هستند و این شکست قیمت‌ها در ساعات مختلف روز سبب می‌شود تا مخاطبان هدف بیشتری، بسته به تمکن مالی، از فیلم‌ها استقبال کنند. این طرح به‌ویژه برای جوانان و دانشجویانی که نمی‌توانند مخاطبان نوبت‌های شبانه باشند، از اهمیت بسیاری برخوردار است و سبب می‌شود تا ضریب اشغال سینماهای کشور در نوبت‌های ظهر و بعدازظهر، تا حدود قابل‌توجهی، افزایش یابد.

بلیت نیم‌بها
اگر طرح بلیت شناور به‌عنوان یک طرح استاندارد جهانی، مورد پذیرش واقع نشود، می‌توان به نیم‌بها کردن تمامی نوبت‌های روزانه سینماهای کشور طی ۲ماه محرم و صفر به شکلی ویژه اندیشید؛ طرحی که در ماه رمضان امسال نیز به شکلی کج‌دار و مریز به‌کار بسته شد، اما به‌دلیل نبود خوراک کافی، نتوانست به نتیجه مطلوب برسد؛ بنابراین کاملا مشخص است که اگر نوبت‌های روزانه سینماهای کشور طی این 2ماه به شکل نیم‌بها ارائه شود، قطعا درصد رشد قابل‌توجهی نصیب گیشه سینماهای کشور
خواهد شد.

نمایش گسترده
تعطیلات چندروزه محرم، زمان بسیار مناسبی برای کنار گذاشتن فیلم‌هایی است که امتحان خود را در گیشه پس داده‌اند؛ بنابراین با باز شدن فضا، از ۱۹مرداد، زمینه خوبی برای نمایش فیلم‌های پرمخاطب فراهم می‌شود.
این قاعده، بارها به اثبات رسیده که مخاطب از هر فیلم خوبی، در هر برهه زمانی استقبال می‌کند؛ لذا بازه محرم و صفر که طی آن، فرصت مناسبی برای استقبال از آثار روی پرده فراهم است، زمان بسیار خوبی برای نمایش آثار در خور توجه است. قطعا تلاش برای نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند طی این 2ماه، زمینه را برای جذب حداکثری فراهم خواهد کرد. مدیران سینمایی نباید مرعوب نام این 2ماه شده و قاعده را اینگونه فرض کنند که طی این 2ماه، اقبال چندانی در حوزه استقبال مخاطبان صورت
 نخواهد گرفت.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید