• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167427
+
-

خسارت 6 هزار میلیاردی سیل به‌کشاورزان

مدیرعامل آبفای استان تهران: شهروندان نگران کیفیت آب نباشند

سیل روزهای اخیر دست‌کم 6هزار میلیارد تومان به کشاورزان و دامداران خسارت زده است. به‌گفته وزیر جهادکشاورزی، این برآورد اولیه از میزان خسارت است و در روزهای آینده میزان دقیق آن اعلام می‌شود. انتظار می‌رود در روزهای آینده بانک کشاورزی به استمهال وام کشاورزان و دامداران اقدام کند؛ زیرا جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی در نخستین واکنش به خسارت سیل به بخش کشاورزی خواستار امهال وام کشاورزان در بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده شد.
به گزارش همشهری، او در نخستین جلسه مدیریت بحران وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛ در فاز اول بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، عشایر، قنوات، زنبورعسل، باغات و شبکه‌های آبیاری برآورد شده و احتمالا با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت. 
وزیر جهادکشاورزی از استان‌ها خواست خسارت دقیق درخصوص حوزه کشاورزی و دامداری در سیل‌های اخیر را اعلام کنند تا در این زمینه برنامه‌های لازم برای حمایت از آنان و تأمین موردنیاز محصولات آسیب‌دیده کشاورزی برای مصرف‌کنندگان در کشور انجام شود.
ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه خرید مرغ و گوشت برای مناطق سیل‌زده در اولویت این وزارتخانه قرار دارد، اعلام کرد: توزیع نهاده‌های دامی در مناطق سیل‌زده به‌خصوص حوزه عشایری نیز انجام خواهد شد. او از اختصاص سهمیه آرد به مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: صندوق بیمه نیز باید با سرعت خسارت‌ها را برآورد کرده تا پرداخت در این زمینه تسریع شود.

دستور ذخیره‌سازی آب
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو هم دستور داده تا همه سازه‌های آبی کشور به‌منظور استفاده کامل از منابع آبی فراهم شده ناشی از بارش‌های اخیر به نحو مطلوب مدیریت شده و زمینه ذخیره حداکثری آب فراهم شود. او از همه نیروهای عملیاتی صنعت آب و برق خواسته در وضعیت آماده باش کامل تا پایدار شدن شرایط قرار گیرند و همه اقدامات و تدابیر لازم به‌منظور پیشگیری از بروز خسارات به فوریت پیگیری و اجرایی شود.

تهرانی‌ها نگران آب نباشند
بروز سیلاب در مناطقی از استان تهران باعث اختلال در وضعیت آبرسانی به برخی شهروندان تهرانی شده اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته، آب هیچ نقطه‌ای از تهران قطع نشده و جای نگرانی نیست. این شرکت صبح روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود؛ آب برخی شهر‌های استان تهران به‌دلیل خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران از مدار قطع می‌شود. به گزارش همشهری، بارش شدید و وقوع سیلاب موجب گل‌آلودگی و بالا رفتن کدورت آب سد ماملو شده و انتقال آب از این سد به تصفیه‌خانه هفتم آب تهران موقتا قطع شده است. آبفای استان تهران می‌گوید: از مدار خارج‌شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران هم‌اکنون موجب افت فشار آب در برخی ساعات روزهای گذشته شهر‌های پاکدشت، قرچک، خیرآباد، ورامین و فرن‌آباد شد. این شرکت البته تأکید کرد؛ تاکنون هیچ‌یک از شهر‌های جنوب شرقی استان تهران دچار قطعی آب نیستند و با استفاده از ظرفیت چاه‌های منطقه تلاش شده تا آب شرب برقرار باشد. البته به احتمال تداوم روند گل‌آلودگی آب سد ماملو، ممکن است در برخی مناطق با افت فشار مواجه شویم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه «پیش‌بینی افزایش کدورت آب رودخانه‌ها طی بارش‌های شدید را داشتیم»، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، آب هیچ نقطه‌ای از تهران قطع نشده و جای هیچ‌گونه نگرانی درخصوص تأمین آب تهران وجود ندارد. محمدرضا بختیاری، گفت: بارندگی‌های اخیر که اتفاق افتاده، باعث شده کدورت رودخانه‌های تهران افزایش یابد که البته با توجه به‌شدت بالای بارش‌ها، این امر طبیعی است. او افزود: وقتی بارش‌های شدیدی در مدت کوتاهی داریم، نخستین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که گل آلودگی آب رودخانه‌ها بالا می‌رود و ما طبیعتا نمی‌توانیم آب با کدورت بالا را به تصفیه‌خانه منتقل کنیم. این مقام ارشد شرکت آبفای استان تهران گفت: به‌رغم اینکه در بالادست سدهای کرج و ماملو کدورت آب بسیار بالاست و به خروج 2‌تصفیه‌خانه هفتم و کن از مدار بهره‌برداری منجر شده‌، خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده بود، اکنون وضعیت مخازن آب در تهران بسیار خوب است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. بختیاری با تأکید بر اینکه «این‌رخداد به قطعی آب در هیچ نقطه استان تهران منجر نشده»، گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد، به‌هیچ عنوان قطعی آبی در تهران و شهرهای اطراف نداشته‌ایم. او در پاسخ به اینکه «اگر در روزهای آینده نیز شاهد بارندگی شدید در سطح تهران و بالادست سدهای تأمین آب و افزایش کدورت آب باشیم، آیا احتمال قطعی آب وجود دارد؟» گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده که با مشکلی در تأمین آب مواجه نشویم و جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر شرایط جدید ناشی از بارش‌های احتمالی روزهای آینده به‌وجود آید، حتما با اطلاع‌رسانی، مردم را در جریان امور قرار خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید