• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167430
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6gRW
+
-

مرکز آمار ایران رونمایی کرد

تب تورم خوراکی‌ها در استان‌ها

مرکز آمار ایران می‌گوید: 10استان قزوین، البرز، لرستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، گیلان، سمنان، مازندران، گلستان و خراسان رضوی در تیرماه 1401نرخ تورم نقطه به نقطه بالای 90درصدی در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که پایین‌ترین نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه وبویراحمد، سیستان وبلوچستان و قم در کانال زیر 80درصد به ثبت رسیده است.

بیشترین و کمترین تورم در استان‌ها
تازه‌ترین گزارش این نهاد آماری نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم 12ماهه را استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤٧، ٦درصد و کمترین را استان سیستان و بلوچستان با 35.4درصد تجربه کرده و بیشترین نرخ تورم ماهانه هم در استان همدان با 7.1درصد و کمترین هم در استان گیلان با 3.3درصد برآورد شده است. براساس برآورد مرکز آمار بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تیرماه را خانوارهای ساکن استان آذربایجان غربی با 63.9درصد و کمترین را شهروندان ساکن استان خوزستان با 47.3درصد تحمل کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: شهروندان ساکن استان همدان با نرخ تورم 7.1درصد بیشترین و شهروندان استان گیلان با 3.3درصد کمترین سرعت رشد قیمت‌ها را در ماه گذشته مشاهده کرده‌اند و بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه شهری در استان آذربایجان غربی با 61.1درصد و کمترین هم در استان خوزستان با 46.6درصد ثبت شده است. این در حالی است که بالاترین نرخ تورم 12ماهه منتهی به تیرماه امسال را شهرنشینان ساکن کهگیلویه و بویراحمد با 46درصد و کمترین را شهرنشینان استان سیستان و بلوچستان با 34.7درصد ثبت کرده‌اند.

نبض تورم در روستاها
مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم ماهانه در مناطق روستایی ایران طی ماه گذشته 4.8درصد بوده که بالاترین نرخ تورم در یک ماه را روستاییان بوشهری با 7.4درصد و کمترین را روستاییان یزدی با 2.8درصد شاهد بوده‌اند. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی در تیرماه 60.7درصد برآورد شده و بیشترین فشار تورم در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال در نقاط روستایی را خانوارهای روستایی استان‌ قزوین با 71.2درصد و کمترین را خانوارهای روستایی ساکن استان خوزستان با 51.1درصد تحمل کرده‌اند. 
این گزارش می‌افزاید: بالاترین نرخ تورم روستایی در یک بازده زمانی 12ماهه را روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد (٥٠.٨درصد) و کمترین آن را روستاییان ساکن‌ همدان (٣٤.٩درصد) تحمل کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید