• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167377
+
-

کشف غیرمنتظره یک ابرنواختر توسط جیمز وب

فضا
کشف غیرمنتظره یک ابرنواختر توسط جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز‌ وب به‌طور غیرمنتظره‌ای نخستین ابرنواختر را که انفجار یک ستاره در حال مرگ است، شناسایی و دانشمندان را شگفت‌زده کرد. به‌گفته دانشمندان این کشف احتمالا می‌تواند فصلی جدید در حوزه نجوم باشد. به گزارش اسپیس، فقط چند روز پس از آغاز عملیات علمی، دوربین NIRCam تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک جسم درخشان غیرمنتظره را در کهکشانی به نام
SDSS.J141930.11+5251593، در فاصله 3تا 4میلیارد سال نوری از زمین مشاهده کرد. البته این جسم درخشان در یک دوره پنج روزه کم نور شد که نشان می‌دهد می‌توانست یک ابرنواختر باشد که مدت کوتاهی پس از انفجار ستاره به دام افتاده است. اخترشناسان مشاهدات جدید را با داده‌های آرشیو شده از تلسکوپ فضایی هابل مقایسه کردند تا جدید بودن این نور را تأیید کنند.
این کشف از آنجایی شگفت آور است که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای جست‌وجوی ابرنواخترها ساخته نشده است. این کار معمولا وظیفه تلسکوپ‌های پیمایشی در مقیاس بزرگ است که بخش‌های وسیعی از آسمان را در فواصل زمانی کوتاه اسکن می‌کنند. از سوی دیگر، وب با جزئیات بسیار به منطقه بسیار کوچکی از جهان نگاه می‌کند، مانند تصویر میدان عمیقی که اواسط ژوئن منتشر شد و جهان را شگفت زده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید