• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167375
+
-

اولین قربانیان آبله‌میمونی در خارج از آفریقا

پزشکی
اولین قربانیان آبله‌میمونی در خارج از آفریقا

اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به آبله‌میمونی، خارج از آفریقا و در کشورهای برزیل و اسپانیا به ثبت رسید تا جهان بیشتر از گذشته درباره این بیماری احساس خطر کند. این اتفاق مدت کوتاهی پس از آن رخ داد که سازمان بهداشت جهانی درباره آبله‌میمونی اعلام وضعیت اضطراری کرد.
به‌گفته مرکز هماهنگی اورژانس و هشدار وزارت بهداشت، اسپانیا با 4298مورد ابتلا به این ویروس یکی از بدترین کشورهای جهان در این زمینه است. در گزارش روز جمعه این مرکز آمده است: «از بین 3هزار و750بیمار که اطلاعات آنها ثبت شده و در دسترس بوده، 120مورد در بیمارستان بستری شده اند که یک مورد نیز فوت کرده است. ‌البته سخنگوی وزارت بهداشت اسپانیا از دادن اطلاعات بیشتر درباره بیمار فوت شده، خودداری کرده است.
به‌گزارش الجزیره، در برزیل نیز بیماری که بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده، 41سال داشته است. به‌گفته وزارت بهداشت برزیل، این بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی و مشکل غدد لنفاوی نیز بوده است. وی گفت: نکته قابل ذکر این است که بیمار فوت شده مبتلا به بیماری‌های زمینه ای جدی بوده است؛ بنابراین نباید وحشت در مردم گسترش یابد. فابیو باچرتی، وزیر بهداشت میناس گرایس (از ایالت‌های برزیل) گفت که میزان مرگ‌ومیر در مورد آبله‌میمون در کل بسیار پایین است. وزارت بهداشت برزیل نزدیک به هزار مورد ابتلا به آبله‌میمونی را ثبت کرده که بیشتر آنها در ایالت‌های سائوپائولو و ریودوژانیرو هستند که در جنوب شرقی کشور نیز قرار دارند. این کشور به اضافه آمریکا و کانادا یکی از کشورهایی است که در قاره آمریکا بیشترین آسیب را از آبله‌میمونی دیده است.
اولین مورد از ابتلا به آبله‌میمونی در خارج از قاره آفریقا که مهد این بیماری است در بریتانیا طی ماه می، ‌تأیید شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بروز صدها مورد در خارج از کشورهای مرکز و غرب آفریقا که در آنها ویروس بومی است، نشان می‌‌دهد که این ویروس به‌طور غیرقابل شناسایی منتشر شده است.
آمار فعلی آبله‌میمونی حدود 18هزار مورد در 78کشور در سراسر جهان است و یک هفته پیش، سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرد.
تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی در این‌باره گفت: حدود 70درصد از آخرین موارد در اروپا و 25درصد در قاره آمریکا مشاهده شده است. با افزایش موارد ابتلا در سطح جهان، از آنجایی که شیوه انتقال این بیماری در شکل حاضر بیشتر از طریق رابطه جنسی به‌ویژه در همجنسگرایان است، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از گروهی که هم‌اکنون بیشتر تحت‌تأثیر این ویروس هستند، خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا چرخه انتشار و انتقال ویروس محدود‌تر شود.
علائم اولیه بیماری شامل تب بالا، تورم غدد لنفاوی و ضایعه‌های پوستی مانند آبله‌مرغان است. آبله‌میمونی معمولا پس از 2 تا 3هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اگرچه در برخی موارد دوره بهبودی ممکن است یک ماه طول بکشد. به همین دلیل است که نرخ مرگ‌ومیر بر اثر آبله‌میمونی ناچیز است.
اخیرا اتحادیه اروپا واکسن آبله از داروساز دانمارکی باواریای نوردیک، که با نام Jynneos در آمریکا و
 Imvanex در اروپا به بازار عرضه می‌شود را برای پیشگیری از ابتلا به آبله‌میمونی تأیید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید