• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 مرداد 1401
کد مطلب : 167344
+
-

واردات مواداولیه دارو و تجهیزات پزشکی آسان می‌شود

توضیحات وزیر بهداشت درباره طرح دارویار، بیمه همگانی سلامت و رشد علمی در ایران

یک هفته پس از اجرای طرح دارویار، هنوز پرسش‌های فراونی درباره این اقدام وزارت بهداشت وجود دارد. از اینکه این طرح چرا اجرا شد تا اینکه چگونه قرار است مشکلات بیماران برای تهیه دارو را به حداقل برساند. وزیر بهداشت که به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سفر استانی به همدان به شهرستان درگزین رفته بود، در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به اجرای طرح دارویار، گفت: «این طرح در یک حرکت جهادی در کشور اجرا شد تا منابع کشور، به هدر نرود؛ چراکه فقط ۸۰میلیون نفر جمعیت ایران از یارانه دارو بهره‌مند نمی‌شدند بلکه اکثر کشورهای همسایه، از این یارانه استفاده می‌کردند و بسیاری از داروها و مواداولیه، قاچاق می‌شد اما در دارویار همان منابع در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد تا مستقیما به مصرف‌کننده داده شود.» بهرام عین‌اللهی درباره بیمه سلامت هم توضیح داد: «یکی از اقدامات شایسته‌ای که امسال با همکاری دولت و مجلس انجام شد، پوشش همگانی بیمه سلامت است ؛ به‌خصوص که با اجرای طرح دارویار، افراد فاقد پوشش بیمه نیز مدت 3 ماه به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند تا وضعیت دهک بندی آنها مشخص شود؛ با اجرای این طرح باید به سمتی برویم که بیماران دغدغه مالی نداشته باشند. البته تصور برخی بیماران در شهرهای دوردست این است که همه امکانات در تهران متمرکز شده درحالی‌که بسیاری از خدمات مورد نیاز به واسطه دانشگاه‌های علوم پزشکی و با کیفیت مورد انتظار در استان‌ها ارائه می‌شود.» او همچنین این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار داد: در جلسه هیأت دولت تصویب شد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده در مورد واردات مواداولیه دارو و تجهیزات پزشکی در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.
به گزارش ایسنا، موضوع بعدی که در این جلسه وزیر بهداشت به آن پرداخت، جوانی جمعیت بود. او درباره طرح جوانی جمعیت گفت: «اجرای طرح جوانی جمعیت و کمک به تحقق سیاست‌های جمعیتی، برای همه ما تکلیف و وظیفه است؛ زیرا رشد ناکافی جمعیت، آینده کشور را به خطر می‌اندازد و ‌مردم باید در زمینه ضرورت‌های جوانی جمعیت، اقناع و تشویق شوند.» 
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به رشد علمی کشور در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه، یادآور شد: دانشمندان ایرانی امروز در دنیا می‌درخشند و قوی‌ترین قدرت پزشکی منطقه از آن ایران است؛ هیچ ایرانی برای درمان به خارج از کشور اعزام نمی‌شود، اما مردم سایر کشورها برای درمان به ایران می‌آیند. در همه‌گیری کرونا تا وقتی منتظر کمک دشمنان بودیم، مشکلات و مرگ‌ومیرهای زیادی داشتیم، اما امروز که به همت دانشمندان ایرانی، ۶مرکز ساخت واکسن در ایران فعال است؛ از اینگونه تهدیدات نمی‌هراسیم ؛ چراکه زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با آن در کشور ایجاد شده است. امروز پیشرفته‌ترین بایوراکتورها و دستگاه‌ها و تجهیزات تولید واکسن را در کشور داریم. با اینکه برخی افراد، آمریکا و اروپا را پیشرفته می‌انگارند، اما میزان مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ در این کشورها چندین برابر ایران است؛ به‌طوری که دیروز آماری حدود ۵۴۰جانباخته کرونا در آمریکا به ثبت رسید. همچنین حدود ۷۶درصد از جمعیت ایران واکسینه شده‌اند، درحالی‌که این آمار در آمریکا حدود ۶۰درصد است و این همه گواهی روشن بر قدرت ملت بزرگ ایران در مدیریت کرونا به‌رغم تمامی مشکلات، تحریم‌ها و فشارهاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید