• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 مرداد 1401
کد مطلب : 167264
+
-

پشت‌خط‌زن/جان اسپرا دنبال استعدادهای ایرانی

جمشید حمیدی کارشناس والیبال

جان اسپرا، سرمربی متشخص تیم ملی والیبال آمریکا علاقه و اعتقاد وافری به بازیکنان ایرانی دارد. او به مرتضی شیاری، دستیار ایرانی‌اش مأموریت داده تا استعدادهای نابی را که در سنین زیر 17سال قرار دارند، شناسایی و برای تحصیل و ورزش در دانشگاه‌های آمریکا به او معرفی کند. این بازیکنان نباید قرارداد مالی داشته باشند ولی کنار درس خواندن می‌توانند والیبال را هم حرفه‌ای یاد بگیرند. نکته مورد تأکید شیاری این است که چنین بازیکنانی اجازه دارند در تیم ملی ایران بازی کنند و این یک‌امتیاز ویژه برای نوجوانان والیبال ماست. آموزش درست دیدن بازیکنان در سنین پایه یکی از مسائل اصلی در والیبال است. 

حذف چند درصدی
زمانی که لیگ ملت‌های والیبال در جریان بود، برخلاف برخی تعریف و تمجیدهای افراطی نوشتیم که سی‌چهل درصد بازیکنان حاضر در تیم در حد استانداردهای بین‌المللی نیستند اما‌ مگر در هیاهوی به پا شده گوش کسی بدهکار این حرف‌ها بود. در فهرست جدید بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی که برای مسابقات قهرمانی جهان منتشر شد، حدود 50درصد از گردونه خارج شدند. محمد‌جواد معنوی‌نژاد، محمد موسوی، جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد و میثم صالحی جایگزین نفرات قبلی شده‌اند. بازیکنانی که مصدوم بودند با نظر پزشک به تیم اضافه شده‌اند اما بحث سر کریمی زیاد است. اگر او نتواند در ترکیب اصلی قرار بگیرد، به جز وادی، پاسور دیگری که 70درصد توانمندی‌های جواد را داشته باشد، نداریم. حالا باز هم آزموده‌ها را بیازماییم!

میرزا غایب بزرگ
مجتبی میرزاجانپور، پدیده تیم ملی در دوران مربیگری ولاسکو، باز هم در فهرست دعوتی‌های تیم ملی غایب بود. انگار او دیگر انگیزه‌ای برای رسیدن به اوج ندارد. او گفته هنوز خودش را در اوج نمی‌بیند و اگر قرار باشد برگردد باید همان میرزای قبلی باشد اما اگر او در اوج هم به تیم ملی بازگردد باز هم کار سختی دارد. او باید با قلدرهای پست قدرتی رقابت کند؛ با میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، جواد معنوی‌نژاد و شهروز همایونفرمنش. راستی که چه ازدحام خوشایندی! حالا حساب میلاد عبادی‌پور کاملا جداست که فعلا تافته جدابافته است. دیروز عطایی تاکید کرد  که او کاپیتان تیمش می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید