• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 8 مرداد 1401
کد مطلب : 167249
+
-

نگاهی به عملیات مرصاد که نقشه فتح تهران را در همان ساعات اولیه نقش برآب کرد

«از مهران تا تهران!» خیال خام منافقان

گزارش
«از مهران تا تهران!» خیال خام منافقان

حامد یزدانی- روزنامه‌نگار

2روز از پذیرش قطعنامه 598از سوی ایران نگذشته بود که سازمان منافقان با برگزاری نشستی در قرارگاه اشرف درصدد حمله به ایران برآمدند. عصر روز جمعه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ مسعود رجوی در این نشست با تأکید بر شعار «اول مهران، بعداً تهران» گفت: «دیگر وقت آن رسیده به ایران برویم.» او که به خیال خود می‌توانست ۴۸ ساعته تهران را فتح کند با این تصور که «رژیم دیگر نیروی جنگی لازم را ندارد و نمی‌تواند نیروی جبهه را تأمین کند و از لحاظ نظامی، تعادل خود را از دست‌داده و هم از لحاظ سیاسی در انزوای بین‌المللی قرار دارد.» می‌خواست با تصرف پایگاه هلی‌کوپتری ارتش، سوار بر هلی‌کوپترها به تهران پرواز و با هجوم به زندان اوین، منافقان زندانی را آزاد و پس‌ از آن با حمله به جماران، امام(ره) را شهید و کار جمهوری اسلامی را یکسره کند. رجوی که رؤیای همراهی مردم ایران با منافقان را در سر می‌پروراند گفت: «ما مثل ماهی در دریای جمعیت شنا خواهیم کرد.» اما خیال خام سرکرده منافقان از همراهی مردم ایران با آنها یک روز هم دوام نداشت. شکست و تلفات سنگین منافقان در عملیات مرصاد، برگ زرین دیگری بر تاریخ افتخارات ملت ایران افزود.

حمله منافقان  از نگاه آمار
 شروع عملیات: 4مرداد سال 1367
 نام عملیات: فروغ جاویدان
 توان دشمن: ۳۰ تیپ رزمی، هر تیپ ۱۷۰ تن نیروی رزمی (۲۰ زن و ۱۵۰ مرد) 
 ۲۸۰ تن نیروهای پشتیبانی،
 ۲ گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات، یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم 
 تلفات دشمن: 4هزار کشته و زخمی، ۲۵۰ اسیر، انهدام
 ۹۳ دستگاه تانک و نفربر، انهدام ۶۱۲ دستگاه خودرو و ۵۱ تفنگ ۱۰۶ 
همچنین رزمندگان اسلام موفق شدند ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه خودرو، ۱۰۰۰ قبضه آر.پی.جی۷ و ۷۰۰ قبضه تیربار کلاشینکف و تعدادی تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی را به غنیمت بگیرند.

شروع عملیات ایران: ۵ مرداد‌ماه سال 1367
 رمز عملیات: یا علی(ع)
 توان کشور: ۵ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی رزمنده و ۷ هزار نفر نیروی در صحنه 
 تعداد شهدا: ۳۰۴ تن از رزمندگان ایرانی
 محور عملیات: حدفاصل جاده باختران(کرمانشاه) به اسلام‌آبادغرب از تنگه چهارزبر تا اسلام‌آباد غرب و قصرشیرین با همکاری نیروی زمینی سپاه همراه با هوانیروز و نیروی هوایی ارتش.
 نتیجه عملیات: منافقان در محور غرب کشور، در منطقه قصرشیرین، سرپل ذهاب و 30کیلومتری کرمانشاه با نیروهای ایران مواجه شدند. رزمندگان با دفع حمله به غرب کرمانشاه و همچنین عقب راندن دشمن از خاک ایران اسلامی، تلفات سنگینی را به آنها وارد کردند. شهید صیاد شیرازی با همراهی بالگردهای هوانیروز کرمانشاه این عملیات را به یک شکست جاویدان برای دشمنان ایران اسلامی تبدیل کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید