• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167208
+
-

چالش‌های بازار موبایل با توقف واردات

کارشناسان بازار موبایل معتقدند با تداوم توقف واردات گوشی تلفن همراه، بازار از اشباع خارج و قیمت‌ها افزایشی خواهد شد

بازار
چالش‌های بازار موبایل با توقف واردات

توقف تخصیص ارز به واردات گوشی تلفن همراه وارد سومین ماه خود شده و حالا نه‌تنها واردکنندگان بلکه فعالان بازار فروش نیز نسبت به تداوم این توقف ابراز نگرانی می‌کنند. دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه از توقف تخصیص ارز واردات از خردادماه خبر داده و اعلام کرده هیچ‌گونه تخصیص ارزی چه برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰دلار و چه برای موبایل‌های پایین‌تر از ۶۰۰دلار، صورت نگرفته و واردکنندگان همچنان منتظر تصمیم وزارت صمت هستند به‌گفته امیر اسحاقی، هم‌اکنون موبایل‌هایی وارد کشور می‌شود که فرایند تخصیص ارزشان از قبل انجام شده و تا پایان مرداد ذخیره موبایل برای تنظیم بازار کافی است اما با توجه به اینکه از خردادماه هیچ‌گونه تخصیص ارزی برای واردات انجام نشده، تنظیم و تأمین بازار در شهریور و مهر ماه در هاله‌ای از ابهام است.

موجودی بازار تا یکی دو ماه جوابگوست
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و گوشی تلفن همراه در گفت‌وگو با همشهری، موجودی فعلی بازار موبایل را با توجه به حجم تقاضا کافی دانست و گفت: فعلا کالا در بازار به وفور وجود دارد و با توجه به قیمت‌های بالا تقاضا چندان بالا نیست اما بازار موبایل در ایامی از سال مثل عید یا تابستان به‌طور معمول شاهد افزایش تقاضاست و اگر واردات به روال عادی انجام نشود ممکن است مشکلاتی را در ماه‌های آینده شاهد باشیم.
ابراهیم درستی اضافه کرد: از ابتدای خرداد بسیاری از شرکت‌های واردکننده، ارز دریافت نکرده‌اند و روند واردات متوقف شده، این در حالی است که گوشی تلفن همراه امروزه جزو سبد خانوار است و اگر مشکلات تامین ارز حل نشود بازار در درازمدت با بحران مواجه خواهد شد. وی با بیان اینکه رکود کنونی بازار مانع از بروز سریع آثار توقف واردات بوده است، اضافه کرد: امروز به‌دلیل گرانی کالا و افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان بازار راکد است اما ادامه وضع موجود و حل نشدن مشکل واردات تا یکی‌دوماه آینده آثار خود را به بازار تحمیل می‌کند. درستی از برگزاری نشست با رئیس سازمان توسعه تجارت و دیگر مسئولان وزارت صمت در هفته آینده برای حل این مشکل خبر داد و افزود: بازار تا حدی کشش دارد اما اگر تخصیص ارز به‌موقع و در زمان خودش انجام نشود، موجودی کنونی کم‌کم خریداری و بازار از اشباع خارج می‌شود.
رصد قیمت انواع گوشی تلفن همراه در یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود تداوم رکود در بازار قیمت‌ها تا حدودی افزایشی بوده و آنچه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تلفن همراه تهران، با عنوان خروج بازار از اشباع به آن اشاره می‌کند، به‌طور قطع بر سرعت و میزان این افزایش خواهد افزود. اردیبهشت ماه امسال توقف ثبت سفارش واردات آیفون بازار موبایل را دچار شوک قیمتی کرد که اگرچه در برند فوق شدید و جهشی بود اما دیگر برندها و حتی گوشی‌های زیر 600دلاری را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. با این حال، بازگشایی و حضوری شدن مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر کسب‌وکارها میزان تقاضا را در بازار موبایل کاهش داد که البته افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز فاکتور تأثیرگذار دیگر در افت تقاضا بود.

افزایش قیمت با وجود رکود بازار
درحالی‌که خرید و فروش در بازار موبایل به حداقل میزان خود رسیده روند رشد قیمت همچنان ادامه دارد. یک فروشنده موبایل در گفت‌‌وگو با همشهری با اشاره به تأثیر روانی تخصیص نیافتن ارز بر بازار گفت: با اینکه در ماه‌های اخیر خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود قیمت انواع گوشی تلفن همراه فقط در یک ماه گذشته بین 3 تا 6درصد افزایش داشته است.
غنی‌زاده بیشترین رشد قیمت را مربوط به گوشی‌های آیفون دانست و افزود: گوشی‌های بالای 600دلاری به‌ویژه آیفون به‌دلیل آزاد شدن ارز واردات بیش از گوشی‌های زیر 600دلار رشد قیمت داشته‌اند اما در سایر گوشی‌ها هم بلاتکلیفی روند تخصیص ارز تأثیر افزایشی بر قیمت‌ها داشته و بین 2تا 3درصد تغییر نرخ را در یک ماه گذشته شاهد بوده‌ایم. وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا برای گوشی‌های آیفون به‌شدت ضعیف شده، اضافه کرد: تقاضا با توجه به رشد قیمت روند کاهشی داشته اما با این حال قیمت انواع مدل‌های آیفون به‌دلیل کاهش موجودی بازار رو به افزایش است. این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که درصورت تداوم مشکلات واردات، موجودی بازار تا چه زمانی جوابگوی تقاضاست، گفت: بازار موبایل بازاری فصلی است و هر ساله با شروع پاییز و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تقاضا افزایش می‌یابد، به همین دلیل گرچه ممکن است ذخیره کنونی بازار برای میزان تقاضای امروز کفایت کند اما درصورت تداوم توقف واردات قطعا بازار از اواخر شهریور با کمبود و بحران شدید مواجه خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید