• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167179
+
-

هجرت یک قلب عاشق

حبیب‌الله صادقی، نقاش عاشورایی و انقلاب اسلامی، درگذشت

هجرت یک قلب عاشق

حبیب‌الله صادقی، نقاش، طراح، گرافیست، کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه، صبح دیروز بر اثر ایست قلبی درگذشت. صادقی سال1336 در تهران متولد شد. نخستین‌بار نقاشی را در ۸سالگی تجربه کرد و از همان دوران علاقه وافرش به نقاشی آشکار شد. در کنار نقاشی، دلبسته ادبیات هم بود.
به گزارش همشهری، او دیپلم هنرستان هنرهای زیبا داشت و در سال1355 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شد. انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، این مجال برایش مهیا شد تا هنرش را با آرمان‌هایش درآمیزد و هنری را که با باورهایش همخوانی داشت، خلق کند. انقلاب و دفاع‌مقدس موضوع بسیاری از نقاشی‌ها و آثار این هنرمند فقید بود. نقاشی برای صادقی فرصتی برای به تصویر کشیدن ارزش‌های والای انقلاب به شمار می‌رفت. در کنار نقاشی، صادقی توجه‌ ویژه‌ای به تحقیق و پژوهش داشت و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی و دکتری پژوهش هنر ادامه داد. همچنین، او از سال1383 به‌مدت 4سال مدیریت موزه هنرهای معاصر را که یکی از مهم‌ترین مراکز هنری کشور است، بر عهده داشت. نقاشی‌های صادقی معمولا در ابعاد بزرگ بودند و وسعت بوم به او مجال می‌داد تا موضوعات مختلفی را که بر حضور انسان‌ها در رویدادهایی همچون انقلاب یا دفاع مقدس دلالت داشت، با همه مهابتشان به تصویر بکشد. صادقی نظریه‌‌پرداز هنر مقاومت در عرصه هنر تجسمی به‌شمار می‌رفت و دبیر جشنواره هنر مقاومت بود. موضوع مقاومت در اشکال مختلف در نقاشی‌های این هنرمند تکرار شده است؛ مقاومت در برابر طاغوت در جریان انقلاب اسلامی، مقاومت در برابر تجاوز دشمن بعثی، مقاومت مردم فلسطین در برابر صهیونیست‌ها و... . در طول سال‌ها آثار صادقی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی به نمایش درآمده است. نمایشگاه «پنج‌گنج» که اسفند سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و به نمایش آثار تجسمی با موضوع پنج‌گنج نظامی اختصاص داشت، چند اثر از این هنرمند فقید را به نمایش گذاشت.

سینه سپرکرده انقلاب
وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت حبیب‌الله صادقی را تسلیت گفت. در بخشی از متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده: «استاد حبیب‌الله صادقی هنرمند برجسته عاشورایی، چهره ماندگار هنر انقلاب و دفاع‌مقدس و قلم طلایی هنر ایران در آستانه ماه محرم تن را در میان زمینیان رها کرد، بر هُمای جان نشست و از عالم خاک پَرکشید تا بال در بال ملائک در پیشگاه معبودِ ازلی جایگاهی رفیع و مقامی شامخ یابد. آن زنده‌یاد که با زبان شیوای هنر، پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاد و جلوه‌هایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان می‌داد؛ تصویرگر پیشاهنگ جبهه هنری انقلاب و مقاومت و جویبار زلال هنر ایران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاریکی و روشنایی را بازنمایی می‌کرد. هنرمندی که توش و توان خود را در راه ثبت حقیقت از منظر ولایت و بیان هنرمندانه آنچه در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورده بود، صرف کرد و جان‌های خسته مردمان عصر جدید را با هنر دینی و انقلابی آشنا ساخت. در میدان بود و در معرکه، عماروار. سینه سپرکرده انقلاب و هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی که در دوران فعالیت درخشان خود خدمات و زحمات بسیاری در عرصه ترویج فرهنگ و هنر قرآنی کشید و در خلق آثار ماندگار و جاودان همتی وافر گماشت. آثار بی‌بدیلش، برجوشیده از روحیه انقلابی و مُلهم از تعالیم قرآن و سرشار از جسارت، نوآوری و زیبایی بود. او همواره در قامت یک هنرمند انقلابی و دلسوز، از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پاسداری کرد. استاد صادقی در دوران پیروزی انقلاب و دفاع‌مقدس با آثارش در کنار مردم بود و باورها و آرمان‌های مردم را نقش زد و تا آخرین ثانیه‌های زندگی در کارگاه با‌صفای خویش با حرفه پر‌مخاطره خود مأنوس بود و لحظه‌ای از ایفای صحیح آن دریغ نورزید. از نقاشی‌های انقلابی پیش از انقلاب تا کاریکاتورهای جسورانه‌اش علیه منافقین مسلح در دهه‌۶۰، تا نقاشی کم‌نظیرش درباره فلسطین و قدس شریف تا تلاش مجاهدانه همه این سال‌های استاد در آخرین تابلوی نقاشی کم‌نظیرش با عنوان «در رسای سیمرغ» درباره سردار شهید سلیمانی، پایمردی این هنرمند بزرگ در انعکاس باورهای اسلامی و انقلابی در نقاشی قابل مشاهده است.»

پیوند نگارگری ایرانی با آرمان انقلاب
محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری درگذشت حبیب‌الله صادقی را تسلیت گفت. در پیام تسلیت دادمان آمده است: «با اندوه فراوان استاد حبیب‌الله صادقی از پیشگامان هنر انقلاب و از هنرمندان نسل اول حوزه هنری چهره در نقاب خاک برد. ایشان استادی بود که سنت نگارگری ایرانی را که عمدتا ماهیتی بزمی داشت، به آرمان انقلاب پیوند زد و نگارگری سیاسی و اجتماعی را پدید آورد. شخصیت ذو ابعاد صادقی نه فقط به‌عنوان هنرمند نقاش که به‌عنوان منتقد، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی در میدان‌های مختلف، پرچم هنر متعهد را در اهتزاز نگه داشت. استاد صادقی در سال‌های پایانی عمر درگیر معناکاوی مقاومت در میراث تمدنی ایران بود که با شهادت سردار عزیز بار دیگر دست به قلم‌مو برد تا در اثری تاریخی ماجرای مقاومت از کاوه تا قاسم را به تصویر بکشد؛ دریغ که اجل فرصت ملاقات با نسخه نهایی این اثر را از همه ما سلب کرد. این فقدان تلخ را به خانواده محترم ایشان و همه اهالی و علاقه‌مندان هنر انقلاب تسلیت عرض می‌کنم؛ همچنین حالا که در آستانه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستیم، برای او که به تأسی از مولایش نمونه پایمردی عالمانه و هنرمندانه بر سر عقیده بود، آرزوی سعادت ابدی می‌کنم و از خدای متعال درخواست می‌کنم در عقبی ما را به ایشان ملحق کند، ان‌شاءالله.»

سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب
عبدالرضا سهرابی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده: «دکتر حبیب‌الله صادقی از پیشگامان وارسته هنر انقلاب و از هنرمندان صاحب‌سبک رشته نقاشی بود که از عنفوان انقلاب شکوهمند اسلامی تا پایان دوران دفاع‌مقدس و سال‌های متمادی پس از آن، عمر شریف و پربرکت خود را صرف رشد و اعتلای هنر انقلاب و تربیت نسل ارزنده‌ای از هنرمندان متعهد و انقلابی ساخت. بدون‌شک تلاش‌های مجاهدانه و خدمات ارزنده این استاد پارسا که سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد، فراموش‌ناشدنی و فقدان او ثلمه‌ای عظیم و جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی خواهد بود. در پایان، درگذشت این هنرمند مخلص و متعهد را به خانواده معزّز صادقی، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تمامی شیفتگان و دلبستگان آن استاد ارجمند تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید فرهیخته، رحمت و غفران واسعه و برای عموم سوگواران و تعزیت‌داران، صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.»

جزئیات مراسم تشییع
مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر حبیب‌الله صادقی روز شنبه - هشتم مرداد ماه - برگزار خواهد شد. پیکر حبیب‌الله صادقی روز شنبه ساعت 9:30 از ابتدای خیابان مظفر (روبه‌روی در مؤسسه صبای فرهنگستان هنر) تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

مکث
حضرت آیت الله خامنه ای درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی مرحوم حبیب الله صادقی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبرمعظم  انقلاب به این شرح است:«درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب الله صادقی رحمت الله علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و بویژه به خانواده مکرّم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسئلت می‌کنم.»                                               
سید علی خامنه ای/ ۵ مرداد ۱۴۰۱

این خبر را به اشتراک بگذارید