• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167173
+
-

جمعه جواهر

تاریخ بازی خداحافظی سیدجلال حسینی مشخص شد. او جمعه 14مرداد خداحافظی باشکوهی از فوتبال خواهد داشت؛ اتفاقی که بسیاری از ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران آن را تجربه نکرده‌اند

جمعه جواهر

مدتی کوتاه بعد از پایان رسمی دوران بازی و اضافه شدن به کادر فنی پرسپولیس، سیدجلال حسینی در بازی خداحافظی‌اش به زمین مسابقه برمی‌گردد. او جمعه آینده در چهاردهمین روز از مرداد، برای آخرین بار در مستطیل سبز دیده می‌شود تا روبه‌روی تیمی قرار بگیرد که فوتبالش را در آن آغاز کرده بود. حسینی در این سال‌ها یکی از بهترین و آماده‌ترین فوتبالیست‌های ایرانی بود. مردی با انتخاب‌های همواره درست که با 3باشگاه مختلف قهرمان لیگ برتر ایران شد، 2بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت و عنوان پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر را نیز به‌دست آورد. با این حال تجربه تازه این ستاره، از همه افتخارات او در فوتبال ایران هم نادرتر خواهد بود. او قرار است مسابقه‌ای را پشت سر بگذارد که برای بسیاری از ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران در دسترس نبوده است. رسم برگزاری بازی خداحافظی در فوتبال ایران هیچ‌وقت جدی گرفته نشده اما حالا سیدجلال حسینی در حضور هوادارهای پرشمار پرسپولیس، برای همیشه با فوتبال وداع خواهد کرد.

   شهریار و جادوگر بی‌خداحافظی رفتند!
بازی خداحافظی در همه دنیا، یک رسم بسیار معمول و متداول است. کشورهای عربی حتی بهترین تیم‌های جهان را برای خداحافظی ستاره‌های‌شان دعوت می‌کنند اما فوتبال ایران ظاهرا هیچ‌وقت برای این چیزها وقت نداشته است. در این فوتبال حتی برای بهترین گلزن تاریخ تیم ملی بازی خداحافظی درنظر گرفته نشده است. علی دایی که در لیگ برتر خیلی زود دوران بازی را به مربیگری گره زده بود، هرگز از سوی امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت نشد تا دوران ملی‌اش به سردترین شکل ممکن به پایان برسد. علی کریمی هم با وجود محبوبیت فوق‌العاده در بین هوادارهای فوتبال ایران، مجالی برای حضور در بازی خداحافظی پیدا نکرد. او که در آخرین سال‌های بازی از تیم محبوبش جدا شده بود، با انتشار یک نامه سراسر عصبانیت به دوران بازی خاتمه داد. در استقلال هم هرگز خبری از برگزاری یک بازی خداحافظی برای فرهاد مجیدی نشد. او در یک مسابقه لیگ برتری که با استقبال چندانی هم روبه‌رو نشده بود، تصمیم ناگهانی و باورنکردنی‌اش برای ترک فوتبال را عملی کرد. 2 گلزن تیم ملی در نبردهای حساس صعود به جام جهانی نیز در فوتبال ایران چیزی به اسم بازی خداحافظی نداشتند. این اتفاق هرگز برای خداداد عزیزی و رضا قوچان‌نژاد رخ نداد. رضا البته هنوز با فوتبال وداع نکرده اما در چند سال گذشته رسما از تیم ملی جدا شده است. بی‌اعتنایی همیشگی فوتبال ایران به این رسم، حتی موجب ناراحتی ستاره‌هایی مثل اشکان دژاگه شده و این بازیکن تلاشی برای پنهان‌ کردن این ناراحتی انجام نداده است. به‌نظر می‌رسد فوتبال ایران اساسا در غیاب خصلتی به اسم «قدرشناسی» به حیاتش ادامه می‌دهد.

  خداحافظی‌های عجیب و دیرهنگام
درست به همان نسبت که برگزار نشدن دیدارهای خداحافظی در فوتبال ایران عجیب هستند، بازی‌های خداحافظی نیز معمولا عجیب و غریب بوده‌اند. برای مثال در دوران حضور امیرقلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی، برای محمود فکری بازی خداحافظی گرفته شد. بازیکنی که سابقه ملی چندانی نداشت و قبل از ژنرال به تیم ملی دعوت نمی‌شد. در جریان دیدار دوستانه ایران و برزیل نیز برای کریم باقری مراسم خداحافظی گرفتند. جالب اینکه برزیلی‌ها اصلا در جریان این مراسم نبودند و تصور می‌کردند شادی ایرانی‌ها بعد از پایان بازی، به‌دلیل دریافت فقط 3گل از برزیل است! کریم یکی از بهترین و گلزن‌ترین بازیکنان تاریخ تیم ملی بود اما مراسم خداحافظی‌اش کیلومترها دورتر از ایران در کشور امارات برگزار شد. پرسپولیسی‌ها در یک تصمیم عجیب، مراسم خداحافظی با مهدی مهدوی‌کیا را نیز به دیدار فینال جام‌حذفی با سپاهان گره زدند. ظاهرا هیچ‌کس به این موضوع فکر نکرده بود که ممکن است شاگردان یحیی در آن مسابقه شکست بخورند و این خداحافظی به‌شدت تلخ شود. همین اتفاق هم رخ داد و مهدوی‌کیا در سکوت، تنهایی و اشک چهار گوشه زمین را بوسید. بعدها البته در بازی پیشکسوتان پرسپولیس و میلان، از مهدی قدردانی شد اما این ماجرا هم تلخی آن خداحافظی اول را از بین نبرد. سال‌ها بعد از خداحافظی احمدرضا عابدزاده نیز، پرسپولیس دست به‌کار شد و در بازی با بایرن‌مونیخ برای لحظاتی این گلر را درون دروازه قرار داد. شاید این دیرترین بازی خداحافظی یک فوتبالیست در تمام تاریخ فوتبال باشد!

   با سپاس از سید
فوتبال در ایران، همیشه به شکل افراطی «بی‌رحم» بوده و روی ناسپاس خودش را به بازیکنان مسن نشان داده است. اینجا ظاهرا همیشه برای خداحافظی عجله داریم و در این هیاهوی دائمی، زمانی برای قدردانی و مرور عملکرد ستاره‌ها برای‌مان نمی‌ماند. داستان سیدجلال اما کمی فرق می‌کند. او که در همه این سال‌ها با ثبات خیره‌کننده و موفقیت‌های بزرگ یک الگوی تمام‌عیار برای ستاره‌های جوان بوده، حالا یک‌بار دیگر به زمین مسابقه قدم خواهد گذاشت. این آخرین فرصت برای تماشای یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران در محدوده زمین فوتبال است. او جمعه آینده در آخرین بازی تدارکاتی پرسپولیس قبل از آغاز لیگ، چهار گوشه زمین آزادی را خواهد بوسید. مسابقه‌ای که گفته می‌شود سیدجلال در هر نیمه‌اش لباس یکی از تیم‌ها را خواهد پوشید؛ عجب خداحافظی خاطره‌سازی.
البته روز گذشته اطلاعیه‌های عجیبی که مسئولان دو باشگاه صادر کردند، برگزاری این بازی را کمی تحت‌الشعاع قرار داد. لحن بیانیه رسمی باشگاه پرسپولیس باعث دلخوری ملوانی‌ها شد و انزلی‌چی‌ها با انتشار یک اطلاعیه به این موضوع واکنش نشان دادند. اما پیش‌بینی می‌شود با حل این مشکلات، بازی خداحافظی سیدجلال طبق برنامه اعلام شده در روز جمعه آینده برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید