• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167085
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82wWg
+
-

ترانزیت و صرفه اقتصادی

 خبر: حسین یونسی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان می‌گوید: در یک ماه گذشته، مذاکرات متعددی با تجار و فعالان اقتصادی انجام شده و روزانه با چند تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذاکرات می‌شود و سفارش‌های بار افزایش پیدا کرده است. یونسی 2 مشکل اصلی در بنادر شمالی کشور را نبود خط منظم کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه و همچنین نبود کانتینر متناسب با میزان بار اعلام کرده است.
  نقد: ترانزیت یکی از فعالیت‌های سودآور حوزه بازرگانی است که می‌تواند منابع سرشاری عاید کشور و شرکت‌های فعال در این حوزه کند، اما در ابتدای امر، لزوما صرفه اقتصادی این‌کار، به‌خصوص در محیط بسته‌ای مانند دریای خزر به‌اندازه‌ای نیست که شرکت‌های حمل و نقلی را نسبت به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برای انتقال بار ترغیب کند. در همین مورد ترانزیت از بنادر شمالی به روسیه، 2مشکل اصلی به نبود خط کشتیرانی منظم و کانتینر متناسب با کالا مربوط می‌شود که اگر صرفه اقتصادی داشت، پیش ‌از این حتما از سوی شرکت‌های کشتیرانی به‌خصوص کشتیرانی جمهوری اسلامی که از طریق زیرمجموعه خود سهم 45درصدی بازار دریای خزر را در اختیار دارد، برطرف شده بود. در حقیقت، شرکت‌ها به تحقیق از سودآور نبودن خطوط منظم کشتیرانی در دریای خزر آگاه هستند و رغبتی برای آن ندارند. در این شرایط اگر دولت یا تجار، کرایه بخشی از ظرفیت این کشتی‌ها را در هر شرایطی تضمین کنند، عملا صرفه اقتصادی مدنظر شرکت‌ها محقق می‌شود و خط منظم کشتیرانی به راه می‌افتد. در ادامه، اگر برآوردها و اظهارات اداره بنادر و دریانوردی گیلان درست باشد و این خطوط ترانزیتی پررونق شوند، نه‌تنها نیازی به تداوم تضمین کرایه شناورها نیست، بلکه خود شرکت‌های حمل‌ونقل نسبت به رقابتی کردن این بازار اقدام خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید