• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167080
+
-

رئیسی در گردهمایی سراسری ائمه‎جمعه کشور:

امروز از هر زمان دیگری به آینده کشور امیدوارترم

دولت
امروز از هر زمان دیگری به آینده کشور امیدوارترم

بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه‎جمعه کشور دیروز با حضور رئیس‎جمهور برگزار شد؛ همایشی که با گزارش سیدابراهیم رئیسی از عملکرد دولت ‎سیزدهم در حدود یک‎سال اخیر همراه بود.
به‎گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی ریاست‎جمهوری، رئیسی در بخشی از سخنرانی خود، به تبیین عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت و با اشاره به موفقیت‎های به‎دست آمده در حوزه دیپلماسی، گفت: از ابتدای استقرار دولت، اعلام کردیم که تقویت سیاست همسایگی، اصل مبنایی دولت در حوزه دیپلماسی است و در همین راستا گام برداشتیم. خوشبختانه این تغییر ریل راهبردی، سبب شد تراز تجاری ایران با همسایگان مثبت شود و ارزش مبادلات به چندین برابر گذشته ارتقا یابد. رئیس‎جمهور برنامه‌ریزی برای تأمین امنیت غذایی و افزایش حجم تولیدات کشاورزی را دیگر موفقیت دولت در ماه‌های گذشته ارزیابی کرد و افزود: در بخش کشاورزی بر اثر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد افزایش قابل‎توجهی در حجم تولیدات بوده‌ایم و تا به امروز حدود ۷میلیون تن محصول از کشاورزان خریداری شده‎است.

گزارشی از عملکرد دولت
رئیسی در ادامه در تشریح برنامه‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، گفت: رونق اقتصاد ملی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی در کشور بدون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن نیست. دولت برنامه‌های متنوعی در این حوزه دارد و تلاش می‌کند از طریق جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه اشتغال پایدار، رونق تولید و رشد اقتصادی گام‌های مستحکمی بردارد.
وی همچنین با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ براساس سند آمایش سرزمینی، ادامه داد: جهت‌گیری مبنایی دولت، در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست؛ بر همین اساس چه در قانون بودجه سالانه و چه در تدوین برنامه هفتم توسعه، تلاش داریم به سمت تحقق عدالت و مردم‌محوری حرکت کنیم. رئیس‎جمهور با اشاره به برخی مطالب مطرح‌شده ازسوی ائمه جمعه، مبنای انتصابات در دولت را جذب نیروهای کارآمد، پرتلاش و باانگیزه عنوان کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ایم در دولت از نیروهای کارآمد، جوان و انقلابی استفاده شود و نیروهای بی‌انگیزه و ناکارآمد کنار گذاشته شوند.
رئیسی همچنین با اشاره به بحث عفاف و حجاب ادامه داد: اجرای قانون ملاک است و در این زمینه نباید براساس سلایق شخصی عمل کرد. وی به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت. این غربی‌ها بودند که حین انجام مذاکرات، با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انژری اتمی در این مذاکرات بحران ایجاد کردند. رئیسی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش‎از همه‌‌چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، ادامه داد: موضوع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد.
رئیس‎جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور دانست و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب، شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

نقش‌آفرینی ائمه‌جمعه در تحکیم ارتباط دولت و ملت
رئیس‎جمهور در بخش دیگری از سخنان خود آیین سیاسی عبادی نمازجمعه را از مهم‌ترین تریبون‌های تبیین مواضع اصولی نظام اسلامی دانست و بر نقش‌آفرینی جدی ائمه‌جمعه در تحکیم ارتباط میان دولت و ملت تأکید کرد.
رئیسی افزود: امروز تریبون نمازجمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه‌جمعه حلقه واسط میان مردم و مسئولان به‎شمار می‌آیند و بر همین اساس می‌توان گفت که این علمای بزرگوار نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.
وی همچنین با تأکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط مؤثر و مفید و میان دولت و ملت، افزود: ائمه‌جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی‌نقاط کشور هستند و به‎دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به‎شمار می‌آیند؛ لذا نقش مهمی را در انتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند. از این منظر، نقش ائمه‎جمعه در ساختار نظام حکمرانی کاملا مبنایی و راهبردی است.

مکث
ضرورت استفاده از نیروهای کارآمد در بدنه دولت


نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان در گردهمایی سراسری ائمه‌جمعه کشور، استفاده از نیروهای کارآمد در بدنه دولت را ضروری دانست و گفت: انتظار می‌رود که این موضوع به‌صورت جدی از سوی دولت دنبال شود. سیدمحمدنبی موسوی‌فر همچنین خواستار ایجاد کارگروه تخصصی برای بررسی عملکرد دولت شد و گفت: قاطعیت در برخورد با متخلفان و اطلاع‌رسانی به مردم در طرح‌های اجرایی دولت بسیار مهم است. نماینده ولی‎‌فقیه در استان همدان نیز از زحمات رئیس‎جمهور و دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته قدردانی کرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که برخی ائمه‎جمعه بیان کردند، مربوط به ساختارهای اقتصادی کشور است که اگر این ساختارها اصلاح نشود، هیچ اتفاق موفقی در کشور نخواهد افتاد؛ وقتی مدیر عادل و عالم ما با ساختار دارای مشکل روبه‎رو می‌شود، نمی‌تواند کاری انجام دهد. حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه هم‌اینک برنامه هفتم توسعه درحال تدوین است، گفت: باتوجه به تجربیات موفق ائمه‌جمعه در بخش‎های مختلف، دولت می‌تواند از این عزیزان در حوزه بهبود مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده کند؛ زیرا امروز باید ساختار فرهنگی کشور به‎درستی اصلاح شود و در این زمینه همکاری و همراهی همه بخش‌ها ضروری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید