• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167060
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBKQk
+
-

از حرم تا حرم، سوگوار حسین‌ ع

بهروز قلی‌پور-  روزنامه‌نگار

وجود 2حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و حضرت معصومه(س) در قم موجب شده است بسیاری از مردم در مناسبت‌های مذهبی خود را به این دو شهر برسانند و شادی یا عزاداری خود را در جوار اهل‌بیت ‌(ع) برگزار کنند.
به گزارش همشهری، در مشهد علاوه بر اینکه زائران بسیاری در ایام محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی خود را به حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رسانند، گروهی از زائران پیاده در دهه پایانی صفر مهمان مشهد می‌شوند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) در این‌باره می‌گوید: بعد از ۲سال از شیوع کرونا مشهدالرضا در دهه آخر صفر میزبان حجم زیادی از زائران پیاده به تعداد ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر خواهد بود.
به‌گفته حسین رضایی، کاروان‌های پیاده که هر سال در دهه پایانی صفر به قصد تشرف به بارگاه رضوی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، باید از نیمه دوم ماه محرم در سامانه زائران پیاده ثبت‌نام کنند.
او می‌افزاید: افزایش خدمات در ایستگاه‌های صلواتی بین راهی در دستور کار جمعیت خدمتگزاران قرار گرفته و با تمهیداتی که انجام شده و اعلام آمادگی خیران 8 استان کشور ظرفیت پذیرایی و خواب ایستگاه‌های میان‌راهی افزایش خواهد یافت.
مهدی بی‌باک، رئیس شورای هیأت‌های مذهبی مشهد هم از پیش‌بینی راه‌اندازی ۷۰۰ ایستگاه صلواتی در ایام محرم در شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: بعد از ۲سال فعالیت نیمه‌تعطیل هیأت‌ها به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال در میلاد امام رضا(ع) ۱۱۰موکب در سطح شهر و ایستگاه‌های بین جاده‌ای برای زائران پیاده فعال خواهد شد.
از قم هم خبر می‌رسد هیأت چهل اختران قم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین دسته‌های عزاداری ایام محرم خیمه عزاداری را همانند سال‌های گذشته در صحن امامزاده موسی مبرقع(ع) برپا کرده است. این خیمه قدمتی 400ساله دارد.
ویژگی بارز هیأت چهل‌اختران این است که نوادگان امامزاده مبرقع که امروزه به سادات رضوی، برقعی، چاووشی، تقوی، اخوی و چهل‌اخترانی مشهور هستند و در تمام ایران و دنیا پراکنده ‌شده‌اند روز عاشورا به این محل و هیأت آباء و اجدادی برمی‌گردند تا نشان دهند هنوز عشق امام حسین(ع) را مانند اجدادشان زنده نگه‌داشته و سادات را به حرمت جدشان حرمت می‌گذارند.
علاوه بر این، در ایام ماه محرم حداقل در هزار مسجد و حسینیه قم، مجالس و هیأت‌های عزاداری برپا می‌شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم هم آماده‌سازی شهری را گامی برای تعظیم شعائر دینی می‌داند و می‌گوید: طبق سنوات گذشته فعالیت‌های شهرداری برای برگزاری باشکوه این آیین دینی و مذهبی در حال انجام است.
مهدی کلانترزاده با اشاره به اقدامات مجموعه مدیریت شهری قم برای ورود و استقبال از ماه محرم می‌افزاید: همزمان با نزدیکی به ماه سوگواری سید و سالار شهیدان، فعالیت‌های شهرداری قم در زمینه فضاسازی، سیاه‌پوشانی و تبلیغات محیطی آغاز می‌شود. به‌گفته وی، همزمان با آغاز ماه محرم، از ۱۱سردیس جدید شهدا رونمایی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید