• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166992
+
-

مردی که 8روز در چاه قنات گرفتار بود با کمک آتش‌نشانان نجات یافت

نجات باورنکردنی از چاه

گزارش
نجات باورنکردنی از چاه

«حسین از وقتی که همسرش طلاق گرفت و فرزندشان را با خودش برد، حال و روز خوبی نداشت. همیشه‌ توی خودش بود و یک شب که از ناراحتی راهی بیابان شده بود، به داخل چاه سقوط کرد و ناپدید شد تا اینکه بعد از 8روز یک معجزه او را به ما برگرداند». اینها را یکی از آشنایان مرد جوانی می‌گوید که 8روز در چاه قناتی در بیابان‌های روستای خورمیز در حوالی شهرستان مهریز گرفتار بود و صبح دیروز با کمک آتش‌نشانان و مردم محلی به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت. قناتی که حسین به داخل آن سقوط کرده بود 12متر عمق داشت و کاملا خشک بود و هنوز هم معلوم نیست که این مرد 28ساله چگونه توانسته در همه این مدت دوام بیاورد و زنده بماند.
به گزارش همشهری، ماجرایی که برای حسین زارع رخ داد، شامگاه 26تیرماه رقم خورد. مرد جوان از مدت‌ها قبل‌تر از آن زندگی‌اش دگرگون شده بود. یعنی از زمانی که همسرش از او طلاق گرفت و دست فرزندشان را گرفت و با خودش برد. از آن پس اهالی روستا هرگز حسین را مثل قبل ندیدند. او افسرده شده بود و همیشه توی خودش بود و حتی کار به جایی کشیده بود که داروی اعصاب و روان استفاده می‌کرد. تا اینکه شب قبل از عید غدیر، به بهانه قدم زدن از خانه بیرون رفت و دیگر خانواده‌‌اش او را ندیدند.
آن شب تا صبح از مرد جوان خبری نشد. خانواده‌اش نگران بودند که مبادا اتفاق تلخی برایش رخ داده باشد. برای همین به جست‌وجو برای پیدا کردن او پرداختند اما هیچ ردی از وی نبود. تنها سرنخی که از حسین بود، حرف‌های یکی از محیط‌بان‌ها بود. او ظهر روز بعد حسین را دیده بود که در بیابان پیش می‌رود و هیچ‌کس همراه وی نبود.

جست‌وجو در بیابان
ناپدید شدن مرد جوان با وضعیت روحی‌ای که داشت خانواده‌اش را بیشتر نگران کرده بود. برای همین وقتی نتوانستند ردی از وی پیدا کنند، با پلیس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. از آن به بعد بود که با حضور تیم‌های جست‌وجو تلاش برای پیدا کردن مرد گمشده شروع شد.
یکی از آشنایان مرد گمشده در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پدر حسین چند سال پیش فوت کرده بود و او از زمانی که از همسرش جدا شد، با مادرش زندگی می‌کرد. مادر، برادر و خواهرهای حسین خیلی نگران او بودند و در این مدت به هر دری زدند تا شاید ردی از وی پیدا کنند. آنها نه‌تنها از تیم‌های امدادی کمک گرفتند بلکه اقدام به انتشار اعلامیه هم کردند اما روزها می‌گذشت و هیچ خبر امیدوارکننده‌ای از جوان گمشده نبود.
هر چند تیم‌های جست‌وجوی هلال‌احمر نیز برای پیدا کردن حسین وارد عمل شده بودند اما به‌گفته اهالی روستا امکانات زیادی نداشتند. مرد جوان می‌گوید: آنها مثلا سگ زنده‌یاب نداشتند که اگر داشتند حتما می‌توانست کمک زیادی به پیدا کردن حسین بکند. با این حال آنها با همان امکانات کم روزها در بیابان به‌دنبال جوان گمشده می‌گشتند و شب که می‌شد عملیات جست‌‌وجو متوقف می‌شد.

جلسه خانوادگی 
یک هفته از گم شدن جوان 28ساله می‌گذشت و تلاش مردم محلی و تیم‌های امدادی برای پیدا کردن او فایده‌ای نداشت. بیابان‌های اطراف روستای خورمیز پر از قنات و چاه‌هایی است که به قنات منتهی می‌شود اما جست‌وجو در داخل این چاه‌ها هم بی‌فایده بود. هر چند با گذشت زمان امیدها برای پیدا کردن مرد گمشده کم‌رنگ شده بود، اما اعضای خانواده او یکشنبه‌شب دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند از صبح دوشنبه مسیری جدید را جست‌وجو کنند. آنها حدس می‌زدند که حسین به داخل یکی از چاه‌های قنات افتاده باشد و صبح دیروز و با روشن شدن هوا، راهی قناتی شدند که تا پیش از آن به سراغش نرفته بودند.
آشنای خانوادگی آنها می‌گوید: مادر، برادر، خواهر و دامادهای حسین از صبح زود جست‌وجو را شروع کردند. وقتی به قنات مورد نظر رسیدند، چاه اول را گشتند و اسم حسین را صدا زدند اما جوابی نگرفتند. به سراغ چاه دوم، سوم و چهارم هم رفتند اما خبری از او نبود. هر کدام از این چاه‌ها که منتهی به قنات خشک و بی‌آب هستند، در فاصله 100تا 200متری از هم قرار دارند. آنها به چاه پنجم که رسیدند و جوان گمشده را صدا زدند، صدایی شنیدند. صدایی شبیه ناله. با کمک چراغ قوه داخل چاه را دیدند اما اثری از حسین نبود. با این حال صدای ناله او همچنان به گوش می‌رسید. آنجا بود که مطمئن شدند حسین در تونل قناتی که از عمق چاه می‌گذرد گیر کرده است. یکی از اهالی با طناب به پایین چاه رفت و وقتی داخل تونل را دید، متوجه شد که جوان گمشده در تونلی که شاید قطر آن به 30سانتی‌متر هم نمی‌رسید گیر کرده است.

اعزام تیم نجات 
خانواده حسین ماجرا را به آتش‌نشانی گزارش کردند و دقایقی بعد تیمی از آتش‌نشانان شهرستان مهریز راهی محل حادثه شدند. یکی از آتش‌نشان‌ها به همشهری می‌گوید: وقتی به محل حادثه رسیدیم، متوجه شدیم جوانی در تونلی باریک در عمق چاه قنات گیر کرده است. ظاهرا این جوان از 8روز قبل‌تر گم شده بود و برای نجات او دست به‌کار شدیم و با ایجاد کارگاهی در دهانه‌ چاه، نیروهای نجات وارد آن شدند و با استفاده از کلنگ شروع به کندن دیواره‌های تونلی کردند که به چاه منتهی می‌شد. آنها حدود یک متر آنجا را کندند تا اینکه به مرد جوان که در تونل گیر کرده بود رسیدند. پس از آن به کندن دیواره‌های تونل ادامه دادند و پس از حدود 3ساعت عملیات نفسگیر موفق شدند مرد جوان را زنده از داخل چاه بیرون کشیده و با کمک اورژانس به بیمارستان منتقل کنند.

یک معجزه
مرد جوان پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفت و معلوم شد که هیچ صدمه و آسیب جدی ندیده است. آشنای خانوادگی آنها می‌گوید: حسین هیکل بزرگ و قوی‌ای دارد. شاید به همین دلیل توانسته همه این مدت را در داخل چاه دوام بیاورد. وقتی به بیمارستان رفتم، پزشکان گفتند که از خطر مرگ نجات یافته است. او می‌توانست حرف بزند و برای خانواده‌اش تعریف کرده بود که بعدازظهر 27تیرماه، زمانی که در بیابان پیش می‌رفته، ناگهان به داخل یکی از چاه‌های قنات سقوط کرده و نتوانسته بالا بیاید. پس از آن برای نجات خودش شروع به پیشروی در تونل قنات کرده تا شاید به چاهی برسد که بالا آمدن از آن راحت باشد. او همینطور در تونل پیش رفته تا اینکه به جایی رسیده که تونل تنگ و تنگ‌تر شده. آنقدر تنگ که دیگر نه می‌توانسته جلو برود و نه عقب. حسین همانجا گیر کرده بود و در همه این روزها در حالت درازکش در تونل گرفتار بوده تا اینکه سرانجام خانواده‌اش او را پیدا کردند و با کمک آتش‌نشانان و مردم روستا به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید