• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166917
+
-

آماربازی

16
درست است که پرسپولیس رکورد تعداد جام در لیگ برتر ایران را در اختیار دارد اما هیچ تیمی به اندازه استقلال در میان صدرنشین‌ها قرار نگرفته است. طی 21دوره‌ای که از لیگ برتر گذشته، تیم استقلال 16بار در جمع 3تیم برتر قرار گرفته و از این لحاظ رکورددار است. آبی‌ها فقط 5بار در لیگ‌های دوم، ششم، هفتم، سیزدهم و چهاردهم نتوانسته‌اند در جمع 3تیم برتر قرار بگیرند. در سایر دوره‌ها استقلال صاحب 4قهرمانی، 5مقام دومی و 7عنوان سومی شده است. در 4قهرمانی استقلال، 3بار امیر قلعه‌نویی سرمربی بوده و در 5دوره‌ای که این تیم عنوانی کسب نکرده هم 2دوره امیر قلعه‌نویی روی نیمکت نشسته است. 2سال آخر قلعه‌نویی در استقلال، 2ناکامی آخر این تیم در کسب عناوین اول تا سوم بوده است.

12
پرسپولیس با 7عنوان قهرمانی، رکورددار کسب جام در لیگ برتر و با 12بار حضور در جمع 3تیم برتر، بعد از استقلال دومین رکورددار حضور در جمع برترین‌هاست. قرمزها 3بار نایب‌قهرمان لیگ شده‌اند و 2بار هم در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. جالب اینکه مقام‌های دوم و سوم سپاهان نیز دقیقا به اندازه پرسپولیس است و زردپوشان فقط در تعداد قهرمانی پایین‌تر از قرمزها قرار گرفته‌اند. سپاهان 5 قهرمانی دارد و از این لحاظ بالاتر از استقلال است اما از لحاظ حضور در جمع برترین‌ها بعد از 2 تیم تهرانی رتبه سوم را دارد. بعد از این 3 تیم و با فاصله زیاد به فولاد و ذوب‌آهن می‌رسیم که هر کدام 5بار در جمع بالانشین‌ها قرار گرفته‌اند. اما فولاد با 2قهرمانی و 3بار سوم شدن، آمار بهتری نسبت به ذوب‌آهن دارد که هرگز قهرمان نشده است.

07
در تاریخ 21ساله لیگ برتر فقط 7تیم موفق به کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها شده‌اند. نکته جالب این است که در 6دوره اول این مسابقات 6تیم مختلف قهرمان شدند اما در 15دوره بعدی فقط یک تیم به این جمع اضافه شد که از قضا این اتفاق در لیگ15رخ داد. پرسپولیس، سپاهان، پاس، فولاد، استقلال و سایپا قهرمانان 6دوره ابتدایی بودند و بعدها در لیگ پانزدهم نام استقلال خوزستان هم به این جمع اضافه شد. پرسپولیس (7)، سپاهان (5)، استقلال (4)، فولاد (2)، پاس (1)، سایپا (1) و استقلال خوزستان (1) به‌ترتیب بیشترین عنوان قهرمانی را دارند. از این جمع فقط 4تیم الان در لیگ برتر حاضرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید