
فرصتی برای تعامل استانها در تهران
رویداد همافزایی مدیریت ایران زمینه تعامل استانها در 8محور را فراهم کرده است

شناسایی چالشهای مدیریتی در 31استان کشور یکی از اهداف برگزاری رویداد همافزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱ عنوان شده است. حالا مدیران و مجموعههای دانشبنیان و مردمی سراسر کشور به دنبال همافزایی برای حل این چالشها هستند.
ظرفیت بالای استانها
دبیر اجرایی رویداد همافزایی مدیریت ایران۱۴۰۱ در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار همشهری میگوید: مدیران ما با چالشهای بسیار جدی در نظام مدیریتی کشور مواجه هستند و از سوی دیگر، شرکتهای دانشبنیان، صنایع خلاق و مجموعهها و مؤسسههای مردمی در سراسر کشور فعال هستند که ناظر بر حل چالشها به ایده، خدمت یا محصول قابل ارائه رسیدهاند.
مجتبی حبیباللهی، با بیان اینکه همافزا حلقه وصل میان مدیران و مجموعههاست، میافزاید: ما از نظام مسائل و چالشهای کشور صحبت میکنیم و برای رسیدن به این چالشها یک پژوهش 8مادهای انجام دادهایم تا اولا خودمان بهعنوان مجموعه همافزا مسائل و چالشهای کشور را بشناسیم و از سوی دیگر، بتوانیم این چالشها و مسائل را در اختیار مسئولان کشور قرار دهیم.
دبیر اجرایی رویداد همافزایی مدیریت ایران۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه مجموعههای حاضر در نمایشگاه نیز با توجه به چالشها و مسائل شناسایی شده انتخاب شدهاند، گفت: این رویداد در 8محور فرهنگی، اجتماعی، بهداشت-سلامت و محیطزیست، آموزش و مشاوره، مدیریت، کارآفرینی و اشتغال، رسانه و فضای مجازی و فناوری ارتباطات تشکیل شده است.
او درباره استقبال استانها از این رویداد نیز توضیح میدهد: باور نمیکردیم این تعداد شرکت و مجموعه در استانها وجود داشته باشد که هر یک محصول، ایده و خدمات ویژهای برای حل مسائل و چالشهای کشور داشته باشند.
باورمان نمیشد چنین ظرفیت جدی در استانهای ما وجود داشته باشد، اما خوشبختانه این واقعیت است و میتوانم بگویم بخش زیادی از حاضران در نمایشگاه از استانها هستند.
حبیباللهی رویداد همافزایی مدیریت ایران۱۴۰۱ را سرآغاز یک جریان میداند و میگوید: پلتفرم دائمی همافزا شکل گرفته است و هماکنون همه 4هزار مجموعهای که در سایت همافزا ثبتنام کرده بودند در این پلتفرم یک صفحه اختصاصی دارند و میتوانند علاوه بر ارائه اطلاعات به مخاطبان در سامانه دیداری آنلاین با مسئولان و شرکتهای دیگر قرار
ملاقات بگذارند.
شبکه کارآفرینی و سهم استانها
رویداد همافزایی مدیریت ایران بهگفته برگزارکنندگان قصد دارد به بزرگترین و گستردهترین زیرساخت برای تجمع فعالان و نقشآفرینان واحدهای فناوری، فرهنگی-اجتماعی و کسبوکارهای خلاق و نو با مدیران کشور برای کمک به حل مسائل کشور تبدیل شود.
یکی از بخشهای مورد توجه این رویداد، بخش کارآفرینی و اشتغال است که مسئولان این بخش به همشهری میگوید: 280مجموعه کارآفرین و بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه ثبتنام کرده بودند که از این میان 58مجموعه انتخاب شدند.
یاسر خانی با بیان اینکه برخی مجموعههای کارآفرین توانمندی فعالیت در استانهای مختلف و اشتغالزایی را دارند، گفت: در موضوع بیکاری خود دولت خیلی نمیتواند بهصورت کامل پاسخگوی نیاز جامعه باشد و به همین دلیل ما تلاش کردیم افراد توانمند از سراسر کشور را جمعآوری، شناسایی و به مناطقی که نیازمند ایجاد اشتغال هستند، متصل کنیم.
او توضیح میدهد: نگاه ما این است که مناطقی که بیکاری بیشتری دارند را به این مجموعههای کارآفرین وصل کنیم. علاوه بر اینکه با هماهنگی و همافزایی بین کارآفرینان یک شبکه سراسری شکل میگیرد و آنها میتوانند از هم الگو بگیرند و بعد که به استان خود برگشتند ،از این شبکه استفاده کنند.
ضرورت توجه به رسانههای محلی
یکی دیگر از ویژگیهای جالب رویداد همافزایی مدیریت ایران توجه به نقش رسانههای محلی و استانی است؛ این موضوع در بخش اجتماعی نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.
مسئول این بخش به همشهری میگوید: یکی از مهمترین بخشهایی که مدیران و فعالان فرهنگی و اجتماعی تاکنون به آن بیتوجه بودهاند، رسانههای محلی است؛ درحالیکه اگر قرار باشد جریانسازی اتفاق بیفتد و ما بتوانیم در جامعه یک حرکت عمومی را رقم بزنیم نیاز است همه رسانهها را در کنار هم ببینیم. امیرمسعود رایجی معتقد است عرق محلی، سرعت بازخورد، دربرگیری، مجاورت محتوای رسانه و قرابت از مهمترین عوامل اثرگذاری بیشتر این رسانهها محسوب میشود.او بخش دیگر رسانههای تأثیرگذار را پایگاههای خبری استانی و شهرستانی میداند که به همان دلایل ذکر شده برای رسانههای محلی میتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند و با بدنه اجتماعی خود به حل مسئله یا چالش بپردازند.
رایجی تأکید میکند: تجربه و بررسیهای میدانی نشان میدهد پایگاههای خبری شهرستانی و استانی عموما در جریانسازی موفقتر عمل میکنند.
مکث
کتابچههای مجزا از چالشهای استانی
یکی از اتفاقات جالب نمایشگاه همافزایی استخراج چالشهای کلان 31استان کشور است. نتیجه پژوهشهای صورت گرفته در این بخش بهصورت کتابچههای مجزایی از مسائل ۳۱استان نیز روی سایت رویداد همافزا قابل دسترسی است.