• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166831
+
-

هشدار باران‌‌ سیل‌آسا در6 استان

آب و هوا
هشدار باران‌‌ سیل‌آسا در6 استان

سازمان هواشناسی از بارش‌های سیل‌آسا در ۶ استان و بالاترین سطح هشدار در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
 به گزارش همشهری، سازمان هواشناسی برای امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) در استان‌های ساحلی دریای خزر (گلستان، مازندران و گیلان)، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی مناطق هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گرد و خاک پیش‌بینی شده است.
سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده و در کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، جنوب خراسان جنوبی و غرب و جنوب یزد رگبار شدید باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
روز چهارشنبه نیز در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، غرب و جنوب اصفهان و جنوب یزد بارش پراکنده و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در استان‌های کرمان، هرمزگان و نیمه شرقی فارس، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده‌ است. پنجشنبه ضمن تشدید بارش‌ها در استان‌های جنوبی کشور، بارش به استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد کشیده خواهد شد. منطقه اثر سامانه بارشی همراه با رگبار و رعد و برق که تا پنجشنبه ادامه دارد، روز سه‌شنبه در جنوب خراسان‌جنوبی و یزد، چهارشنبه در نیمه شرقی گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های تهران، قزوین، البرز، مرکزی و پنجشنبه در شرق گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی خواهد بود. خطرات این سامانه بارشی به‌صورت وقوع احتمالی صاعقه، آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، شکستن درختان کهنسال، سقوط اشیا از ارتفاعات و تأخیر در پروازهاست. سامانه رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید نیز احتمال خسارت به محصولات کشاورزی را در پی دارد. این سامانه سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس، چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس، جنوب یزد رخ می‌دهد. بارش‌های مونسون که باعث صدور بالاترین سطح هشدار از سوی اداره هواشناسی شده نیز از دوشنبه تا چهارشنبه در استان سیستان و بلوچستان تقویت شده و نیمه جنوبی و غرب استان شاهد بارش‌های سنگین در بازه زمانی کوتاه می‌شوند.
رگبارهای سنگین تا فوق سنگین باران، رعدوبرق، وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی و تگرگ ازجمله مخاطرات جوی مورد انتظار این سامانه اعلام شده است. مهم‌ترین اثرات مخاطره‌آمیز این شرایط آبگرفتگی گسترده معابر شهری و روستایی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، احتمال تخریب جاده و پل، سیلاب شهری و امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای و خیزش گردوخاک، پرآب شدن سدها، احتمال ورود سیلاب از سمت استان‌های غربی ذکر شده است.  براساس هشدار سطح قرمز هواشناسی از شهروندان استان خواسته شده است که از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و تجهیزات راهسازی به مکان‌های امن منتقل شود. هشدار قرمز هواشناسی برای جنوب، جنوب غرب و شمال غرب استان کرمان هم صادر شده‌است. سامانه مانسون در روزهای آینده تقویت شده و بارش‌ها از امروز تا جمعه ادامه دارد. کرمانی هم باید از از حضور در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حتی رودخانه‌های خشک خودداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید