• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166723
+
-

شهردار تهران در آیین افتتاح 6یاورشهر عنوان کرد

معتادان شهر بی‌یاور نماندند

گزارش
معتادان شهر بی‌یاور نماندند

 آیین افتتاح یاورشهرهای پایتخت (مراکز گروه‌های خاص و منع پذیرش آسیب‌دیدگان اجتماعی) با حضور مدیران شهری و نمایندگانی از سازمان بهزیستی، استانداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و... در مرکز شماره5(ویژه پذیرش بانوان معتاد متجاهر) برگزار شد. در این مراسم شهردار تهران گفت: «7ماه از تشکیل قرارگاه اجتماعی می‌گذرد و در گام نخست روی ساماندهی معتادان متجاهر تمرکز کردیم و امروز می‌توانیم اعلام کنیم، در این قرارگاه 14نهاد، سازمان و دستگاه آمدند و کنار شهرداری ایستادند و خشنودیم که در کنار هم توانستیم یکی از گره‌های کور شهر(مشکل معتادان متجاهر) را باز کنیم.» علیرضا زاکانی همچنین تأکید کرد که از بحران عبور کرده‌ایم و به دوره تثبیت و بستن پرونده ساماندهی معتادان متجاهر رسیده است.
به گزارش همشهری، معتادان بالای 65سال، نوجوانان زیر 18سال، افراد دارای زخم‌باز، بانوان معتاد متجاهر و... ازجمله موارد منع پذیرش در مراکز نگهداری و کمپ‌ها هستند. به همین دلیل شهرداری تهران با ایجاد مراکز یاورشهر تلاش کرد تا این موانع را بردارد و ظرفیت‌های جدیدی برای خدمت‌رسانی به این گروه‌های آسیب‌دیده ایجاد کند. شهردار تهران در آیین افتتاح یاورشهرها گفت: «سال‌ها موضوع معتادان متجاهر با این رویکرد که نوعی زیست شهری است، رها شده بود و هیچ ارگانی به این موضوع توجهی نداشت؛ بنابراین با تغییر نگاه و رویکرد گام اول در قرارگاه اجتماعی معطوف به ساماندهی معتادان متجاهر شد و تلاش کردیم این مسئله را طوری دنبال کنیم که رویه‌های گذشته تکرار نشود و مواردی چون بازسازی شخصیتی و جسمی، توانمندسازی و کسب مهارت‌های لازم برای اشتغال و توجه به خانواده و... مدنظر قرار گرفت.»
علیرضا زاکانی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام ‌شده در قرارگاه اجتماعی، عنوان کرد: «با وجود اینکه افراد، سازمان‌ها و نهادها، مأموریت‌های متفاوتی داشتند اما در قرارگاه دور هم جمع شدند و خدمت را از ضعیف‌ترین بخش جامعه یعنی معتادان متجاهر شروع کردند و امروز خشنودیم با همدلی در قرارگاه اجتماعی توانستیم شرایطی را رقم بزنیم تا لبخند بر لبان کسانی که مورد توجه نبوده و نیستند، بنشیند. علاوه‌بر آن ، مدت‌ها قبل کارگروه‌های کودکان کار تشکیل شده تا بتوانیم به آنها که در حال استثمار شدن هستند، کمک کنیم. درگام بعدی هم موضوع تکدی‌گری را پیگیری خواهیم کرد.» آن‌طور که او گفت کارکردها در قرارگاه اجتماعی براساس 3کلمه کلیدی خدمت، مشارکت و پیشرفت تعریف شد. زاکانی ادامه داد: «امروز همه باید دست‌به‌دست هم مسیرخدمت را دنبال کنیم و در بخش مشارکت «من»ها را کنار بگذاریم و «ما» شویم. پیشرفت مادی و معنوی شهر در گروی مشارکت و خدمت است و مردم باید در یک سطح عالی، احساس خدمتگزاری و نوکری کنند. چرا که آنها شایسته این خدمت هستند.» شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «ما کار را شروع کرده‌ایم اما مردم و گروه‌های جهادی باید به میدان بیایند و کار را تکمیل و تمام کنند و گام‌به‌گام به سمتی برویم تا پرونده این موضوع و موضوعاتی از این ‌دست که موانع پیشرفت جامعه هستند را ببندیم. همچنین ما به افراد آسیب‌دیده در کمپ‌ها قول می‌دهیم در خدمت‌شان باشیم و تقاضا داریم آنها هم قول دهند، همت کنند تا متحول و افتخار جامعه شوند.»

مدل موفق حل آسیب‌های اجتماعی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم در این مراسم به کارگروهی موفق در قرارگاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در ابتدا این کار سخت به‌نظر می‌رسید اما با همتی که شکل گرفت، منیت‌ها و آرم‌ها کنار رفت و آرمان‌ها شکل گرفت و نهادها و سازمان‌ها به وظایف و تکالیف‌شان عمل کردند. اکنون این یک فرهنگ کار جمعی است که قابلیت تبدیل‌شدن به یک مدل جدید برای حل معضلات اجتماعی در کشور را دارد.» محمدامین توکلی‌زاده با بیان اینکه صیانت از قرار جمعی و همت و همدلی شکل‌گرفته در قرارگاه اجتماعی، بر عهده تک‌تک ماست، تأکید کرد: «اگر همت جمعی در قرارگاه اجتماعی نبود موفق نمی‌شدیم و امروز می‌توان با این همت سایر آسیب‌های اجتماعی شهر را مسئله قرارگاه قرار دهیم و برای حل آنها اقدام کنیم.»

توانمندسازی معتادان در مراکز خاص
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم در بخش دیگری از مراسم به توانمندسازی معتادان و آسیب‌دیدگان در مراکز خاص(یاورشهر) اشاره کرد و گفت که در یاورشهرها علاوه‌بر نگهداری معتادان متجاهر به موضوع توانمندسازی هم توجه شده
 است. احمد احمدی‌صدر همچنین به اشتغال‌زایی در کمپ‌های ماده16 هم اشاره و عنوان کرد: «توانمندسازی در این مراکز با رویکرد توجه به هنرهای ایرانی- اسلامی در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم افراد طی مدتی که در مراکز هستند فن بیاموزند و سپس وارد کانون خانواده شوند.»

افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر
در مدت 7ماه شهرداری حدود ۴هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران ایجاد کرده است. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در آیین افتتاح یاورشهرها این مطلب را بیان کرد و از ایجاد 4هزار ظرفیت دیگر طی 2ماه آینده خبر داد.
سیدعباس جوهری با بیان اینکه در سال‌های اخیر حتی یک ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران ایجاد نشده است، گفت: «باتوجه‌ به اینکه بیش از 50درصد معتادان متجاهر کشور در تهران هستند، تکلیف ما بود تا براساس فرمایشات رهبری به این مسئله ورود کنیم و قرارگاه اجتماعی شکل گرفت. پیش‌بینی ما برای ایجاد 22هزار ظرفیت پذیرش است که جهت ایجاد تهرانی بدون معتاد هدف‌گذاری کرده‌ایم و امیدواریم روزی شاهد این باشیم که هیچ معتادی در تهران وجود نداشته باشد.»

مکث
ساخت 3 هزار واحد مسکونی


عصر شنبه آیین کلنگ زنی احداث 3 هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی تامین مسکن شهر تهران نیز با حضور شهردار تهران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۸ و جمعی دیگر از مدیران شهری در ناحیه ۳ منطقه ۱۸ برگزار شد. علیرضا زاکانی همچنین در مراسم افتتاح و بازدید از مجموعه فرهنگی -ورزشی شهید محسن شهریاری شرکت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :