• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166695
+
-

خداحافظی قم با ریل‌های متروکه

فرماندار قم می‌گوید جمع‌آوری 2 مسیر ریلی ‌بدون استفاده نتیجه اتفاق نظر مجموعه ‌مدیریت استان بوده است

شهری
خداحافظی قم با ریل‌های متروکه

جمع‌آوری ریل‌های متروکه قم، یکی از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به این استان بود که طی بازه‌های زمانی مختلف انجام شده بود و حالا شکل جدی‌تری به‌خود گرفته؛ آنطور که فرماندار قم می‌گوید جمع‌آوری این ریل‌ها نتیجه اتفاق نظر مجموعه مدیریت استان بوده است.

دلیل متروکه شدن ریل‌ها‌
به گزارش همشهری، ریل‌های متروکه فقط مختص قم نیستند و در شهرهای دیگر نمونه‌هایی از ریل‌های بلااستفاده و متروکه وجود دارد که ایستگاه بن‌کوه در گرمسار استان سمنان، ساختمان سنگی ایستگاه راه‌آهن تبریز در استان آذربایجان شرقی و ایستگاه بامدژ در اندیمشک استان خوزستان را می‌توان از آن جمله دانست.
اما آنچه ریل‌های خط قم-جمکران و ریل راه‌آهن موازی بلوار
امام رضا(ع) قم را به جمع متروکه‌ها اضافه کرده، بلااستفاده بودن آنها در سال‌های گذشته است.
فرماندار قم با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح توسط استانداری و اداره‌کل راه‌آهن قم انجام شده است به همشهری می‌گوید: یکی از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به استان قم جمع‌آوری ریل‌های متروکه بود که یکی از آنها به موازات بلوار امام رضا(ع) حدود 8کیلومتر و خط بعدی حد فاصل ایستگاه مرکزی تا جمکران به طول 7کیلومتر است.
عباس ذاکریان می‌افزاید: برای خط اول جایگزین تعریف شده و این مسیر ریلی سال‌هاست متروکه است و قطاری از روی آن رد نمی‌شود. در دوره‌های مختلف بخش‌هایی از آن قطع و جمع‌آوری شده بود.
وی با بیان اینکه خط دوم یعنی حد فاصل ایستگاه مرکزی تا جمکران هم از بیش از 10سال پیش تا‌کنون بدون استفاده مانده است، اظهار می‌کند: این مسیر در چند نقطه مانند محدوده بلوار امام رضا(ع) و فردوسی قطع یعنی ریل آن جمع‌آوری شده بود و به همین دلیل مسیر عملا کارایی نداشت.
او تأکید می‌کند که مصوبه سفر رئیس‌جمهوری جمع‌آوری کامل این خطوط ریلی بوده است و به همین دلیل مسیر اول جمع‌آوری شده و مسیر دوم هم در حال جمع‌آوری است.

بعد از جمع‌آوری
پس از جمع‌آوری، زمین‌های ریل‌های متروکه تحویل شهرداری می‌شود و شهرداری نیز مکلف شده است مشاور بگیرد و طرح آن را به کمیسیون ماده ۵ ارائه دهد.   فرماندار قم در این‌باره توضیح می‌دهد که زمین‌های احصا شده بعد از تفکیک، فضای سبز و دیگر کاربری‌های خدماتی برای آن تعریف‌شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هم پیش از این خبر داده بود که محوطه اطراف ریل‌های متروکه قم به فضای سبز شهری تبدیل خواهند شد.
ریل راه‌آهن از سال1317 به قم آمده و سال1328 به‌طور رسمی افتتاح شده و در آن زمان خارج از شهر بوده و حالا در مرکز شهر قرار گرفته است. قم هم‌اکنون 209کیلومتر خط اصلی دارد که در مسیرهای قم-تهران، قم-مشهد و قم-اهواز فعال هستند.

مکث
توجه به طرح جامع

 تبدیل ایستگاه‌ها و ریل‌های راه‌آهن به محوطه‌های گردشگری و بوستان یا استفاده مجدد از آنها یکی از مواردی است که در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته؛ اتفاقی که برای نمونه در ایستگاه بن‌‌کوه گرمسار استان سمنان هم رخ داد.  برخی از اهالی معتقد بودند مسیر ریلی قم-جمکران می‌توانست به‌عنوان یک مسیر ریلی درون شهری مورد استفاده قرار گیرد، اما فرماندار قم استفاده مجدد از ریل‌های متروکه را هزینه اضافی بر دوش شهر می‌داند.  عباس ذاکریان با بیان اینکه جمع‌آوری ریل‌های متروکه مصوبه‌های قانونی را طی کرده است، می‌گوید: مسیر قم-جمکران اگر قرار بود به‌عنوان خط ریلی درون‌شهری مورد استفاده قرار گیرد باید تقاضای سفر می‌داشت، اما وقتی این تقاضا وجود ندارد تبدیل این مسیر به مسیر درون‌شهری گذاشتن هزینه اضافی روی دوش شهر بود.  وی با بیان اینکه بازنگری طرح جامع قم به تازگی به پایان رسیده است، می‌افزاید: جمع‌آوری ریل‌ها دقیقا براساس این طرح جامع انجام  شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید