معضل قاچاق فیلمهای روی پرده سالهاست که در سینمای ایران وجود دارد و عجیب است بهرغم تمام پیشرفتهای فنی، این مسئله هنوز حل نشده است. محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران، گفته این مشکل قابل حل است اما هزینه روی دست تهیهکنندگان فیلمها میگذارد. صابری به مهر گفت: یکی از ایمنترین روشهای موجود در این زمینه، از زمانی مورد توجه قرار گرفت که فیلمهای سینمایی دیجیتال شدند. در این راستا برای امنیت بیشتر فیلمها، با هر هاردی که برای هر سالن سینما ارسال میکنند باید یک کد صادر شود و به انجمن سینماداران اعلام کنند که هر کد برای کدام سینماست تا درصورتی که فیلمی بیرون بیاید، بتواند بهراحتی قابل پیگیری باشد. در چنین شرایطی سالن داران نسبت به قبل حساس شده و مانع از لو رفتن فیلم توسط سالن خود میشوند، اما با توجه به اینکه این امر هزینهبر بوده و صدور هر کد برای هر سینما تا آنجا که میدانم نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه دارد، تهیهکنندگان تمایلی به چنین کاری ندارند. اما بیشک مهمترین راه برای حل این مشکل، فعال کردن کد امنیتی است.
وی افزود: اتفاق عجیب دیگری که میتواند به مسئله قاچاق فیلمهای سینمایی دامن بزند، بحث اکرانهای سیار است. این طرح اکران جدای آنکه به سینما ضربه میزند بهراحتی فیلمها را در دسترس قرار میدهند تا نسخههای قاچاق آن خارج شود. اما نباید فراموش کرد که قاچاق فیلم با روشهای مختلف امکانپذیر است و به راحتی نمیتوان ثابت کرد چگونه انجام شده است.
صابری درباره کنترل سالنها برای جلوگیری از قاچاق فیلمها گفت: خوشبختانه با کمرنگ شدن سطح شیوع کرونا در کشور، از ابتدای سالجاری سینماها تقریباً به حالت سابق خود بازگشتهاند به همین دلیل توانستهایم نیروهای قدیمی خود را بهکار بگیریم و به نیروهای کنترل در سالنها تأکید کردهایم درصورت بروز چنین اتفاقاتی، تبعات بدی برای آنها خواهد داشت. به نیروهای کنترل سینماها اعلام شده که هنگام نمایش فیلم باید در سالن سینما حضور داشته باشند تا مانع چنین اتفاقاتی شوند. در کنار آن، حساسیت چنین موضوعی در انجمن سینماداران مورد توجه قرار گرفته و به همه سینماها ابلاغ شده درصورت رعایت نشدن موارد امنیتی لازم، سینماداران بیشتر از هرکس دیگری در کنار تهیهکننده فیلم ضربه میبینند. تأکید میکنم که ما حافظ منافع تهیهکنندگان و پخشکنندگان هستیم و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام میدهیم.
جلوگیری از قاچاق فیلمها با کد امنیتی
در همینه زمینه :