• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166647
+
-

ماکان صغیری، تهیه‌کننده آنسامبل موسیقی بوشهری سیریا:

قوانین برگزاری کنسرت برای همه سبک‌های موسیقی برابر نیست

در شرایط کنونی که موسیقی جدی جایگاه پایین‌تری از موسیقی‌های روز دارد، هدایت و حمایت گروه‌های برآمده از فرهنگ فولکلور سرزمین‌مان، بسیار دشوار است. در این آشفته بازار موسیقی بسیاری گروه‌ها متولد شده‌اند اما به‌واسطه بی‌توجهی و حمایت مسئولان دولتی و سختگیری‌های پیاپی و از همه مهم‌تر فراهم‌نکردن شرایط مساعد برای برگزاری آسان‌تر کنسرت‌هایشان مجبور به فروپاشی شده‌اند. ماکان صغیری، تهیه‌کننده آنسامبل موسیقی بوشهری سیریا که سابقه همکاری با گروه‌های بسیاری را در مقام تهیه‌کننده داشته به پرسش‌هایمان درباره مولفه‌های ماندگاری گروه‌های تلفیقی، برخوردهای سلیقه‌ای مدیران موسیقی و مشکلات نشر و برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاسخ داده است.

با گذشت ۴ سال از فعالیت آنسامبل سیریا، چه مشکلاتی بر سر راه گروه شما و گروه‌های مشابه‌ وجود دارد و اساسا چه تفاوت‌هایی از نظر نگاه مدیریتی وجود دارد؟
مسئولین اصلا نگاهی به این موسیقی نمی‌کنند. متأسفانه در شرایط کنونی و به واسطه برگزاری ویژه کنسرت‌های پاپ و حمایت‌های همه‌جانبه از آنها، فکر می‌کنم گروه‌هایی مشابه گروه ما فرصت و مجال این را ندارند که بخواهند دیده شوند. از سوی دیگر قوانین برگزاری کنسرت ظاهرا برای گروه‌های پاپ کاملا متفاوت از گروه‌های ماست چرا که قوانینی که برای ما درنظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان از سوی گروه‌های پاپ رعایت نمی‌شود.
ما تا لحظه آخر درگیر دادن تعهدات گوناگون هستیم که بتوانیم روی صحنه بیایم و بلیت‌فروشی را شروع کنیم که این مسئله دردناکی است. اگر تمام سختی‌هایی که برای مجوز کنسرت تالار وحدت سال گذشته ما می‌خواستند برای تمام موزیسین‌های پاپ پیاده کنند؛ مطمئن باشید یک کنسرت پاپ در کشور برگزار نمی‌شد.ما برای مواردی چون پوشش اعضای گروه، عدم‌حرکت خواننده به چپ و راست استیج، عدم‌اجرای قطعاتی که خود دفتر موسیقی ارشاد مجوزشان را صادر کرده بود و بسیاری موارد دیگر تعهد دادیم اما متأسفانه هر روزه در کنسرت‌های پاپ شاهد عدم‌پایبندی به مواردی هستیم که برای ما تعهدآور بوده و برای آنها نیست.از نوع پوشش‌شان گرفته تا حرکات نامناسب روی صحنه. ظاهرا این موارد برای گروه‌های پاپ اشکالی ندارد اما برای گروه‌هایی مثل ما ؛ همه اینها مواردی هستند برای گرفتن یا نگرفتن مجوز و این درحالی است که گروه‌های اینچنینی در تلاشند خودشان را همطراز موسیقی جلو ببرند و به چیزی غیراز موسیقی‌شان فکر نمی‌کنند که اگر گروه‌های دیگر هم همینطور بودند واقعا فضای موسیقی کشور خیلی خوب و درخشان می‌شد.

شما نخستین آلبوم گروه سیریا را به‌صورت مستقل وبدون واسپاری به مراکز پخش، در بازار موسیقی منتشر کردید.
برای انتشار آلبوم«میزدوتایی» لیستی از تمام شرکت‌های پخش که می‌توانند با ما همکاری کنند، درآوردیم و متوجه شدیم از این تعداد فقط ۲ تا شرکت در سبک کاری ما فعالیت می‌کنند که یکی از آنها وقتی قطعات را برایش فرستادیم دیگر پاسخگو نبود و دیگری نیز شرایط بسیار نامناسبی را پیش روی ما قرار داد. از سوی دیگر حتی شهر کتاب‌ها نیز حاضر به همکاری با ما نشدند و در نهایت در یکی از جلسات هفتگی گروه تصمیم گرفتیم خودمان کار را پخش کنیم بر این اساس سایتی طراحی و نخستین آلبومان را به‌صورت فیزیکی و دیجیتال منتشر کردیم و با استقبال خوب مخاطبان‌مان در مدت کوتاهی، آلبوم دو بار تجدید چاپ شد.ناگفته نماند شیوه انتشار آلبوم سیریا الگوی کار بسیاری از همکاران شد به‌طوری‌که بسیاری آلبوم‌‌هایشان را با همین روند و بدون نیاز به شرکت‌های پخش در اختیار مخاطبان قرار دادند.

یکی از معضلات ومشکلاتی که گروه‌های موسیقی با آن مواجه هستند درجا زدن است آن هم به‌خاطر عدم‌انتشار آثار جدید. سیریا چقدر در تلاش است که در تله تکرار و درجازدگی نیفتد و آثار جدیدی را منتشر کند؟
سیریا برنامه ۵ سال آینده‌اش هم مشخص است یعنی از لحظه‌ای که سیریا شروع به‌کار کرد یک برنامه ۵ ساله داشت که بدون درنظر‌گرفتن دو ساله کرونا تقریبا می‌توانم بگویم ۸۰ درصد برنامه‌ها عملی شد. هم‌اکنون نیز برنامه ۵ سال آینده‌اش را هم می‌داند و کامل مشخص است که در ماه‌های آینده چه قطعاتی قراراست منتشر کند. آلبوم بعدی‌اش را در چه تاریخی منتشر کند وحتی زمان نشر موزیک ویدئوها هم تعیین شده است.در واقع سیریا براساس برنامه‌ای که برایش تعریف شده حرکت می‌کند و تمام تلاشمان بر این است که به تکرار و خاموش بودن نرسیم.کمااینکه یکی از ویژگی‌های مهم سیریا این است که به‌معنای واقعی گروه است واین گروه بودنش خیلی کمک می‌کند که سرزنده باشد و تلاش کند که به روز شود واینکه ما خودمان بدانیم چه ضعف‌هایی داریم که تلاش کنیم پوشش دهیم و به یک مرحله بالاتر برسیم و خودمان را وارد چالش جدید کنیم می‌تواند دلایل خوبی باشد برای اینکه سیریا دوست دارد ادامه دهد وقرار است که جلو برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید