• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166449
+
-

وزیر ارتباطات: فعال شدن Safe Search مطالبه خانواده‌ها بود

۸ روز پس از بحث‌ها درباره تغییر نتایج جست‌وجوی موتورهای جست‌وجو، وزیر ارتباطات اعلام کرد که این کار با هماهنگی این وزارتخانه با اپراتورها صورت گرفته است

اینترنت
وزیر ارتباطات: فعال شدن Safe Search مطالبه خانواده‌ها بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۸روز پس از فعال شدن حالت Safe Search برای کاربران اینترنت کشور در موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ سرانجام نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و تأکید کرد که این کار با هماهنگی صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات با اپراتورها صورت گرفته است.
عیسی زارع‌پور، در حاشیه نشست هیأت دولت در واکنش‌ به خبرهای منتشر شده در این رابطه گفت: ما به کمک اپراتورها امکانی را فعال کرده‌ایم که صرفا دسترسی به محتواهای مستهجن، غیراخلاقی و بسیار خشن توسط خود موتورهای جست‌وجو محدود تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. نه قفل کودکی است و نه جست‌وجوی دیگری مورد خدشه واقع شده‌است. خیلی از کشورها این کار را کرده‌اند.
از مدتی قبل گزارش کاربران مشخص کرد که وضعیت Safe Search برای کاربران اینترنت کشور در موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ فعال شده که امکان خاموش کردن هم ندارد.
به‌گفته زارع‌پور، خانواده‌ها بارها در جلساتی نسبت به مناسب نبودن محتوای قابل دسترسی در اینترنت ابراز نگرانی کرده‌اند.
وزیر ارتباطات این مسئله را اتفاقی رایج در دیگر کشورها خواند. او گفت: چنین محتواهایی در جمهوری اسلامی ایران و خیلی از کشورهای دیگر خط قرمز است. این مسئله نگرانی به حقی بوده که خانواده‌های ایرانی داشتند. خیلی از کشورها در 3-2 سال اخیر این امکان را فعال کرده‌اند تا فضای مجازی به‌ویژه برای خانواده‌ها سالم شود.
قابلیت Safe Search گوگل برای محدودیت دسترسی به محتواهای خشونت‌آمیز و مستهجن ایجاد شده است و کاربران در سایر کشورها می‌توانند به‌صورت دستی و با اختیار خود آن را برای فرزندشان فعال کنند. این اختیاری است که برای خانواده‌ها و والدین فراهم شده است.
فعال شدن حالت جست‌وجوی امن برای IP ایران از هفته‌ گذشته ازطریق DNS Hijacking صورت گرفته است.
نعیم فرهادیان، کارشناس شبکه با اشاره به اینکه این اتفاق فقط برای گوگل نیفتاده و موتور جست‌وجوی bing هم hijack شده است، می‌گوید: «با فعال شدن safe search کل درخواست(request)های DNS که به سمت گوگل می‌رود، به وسیله تجهیزاتی که قبلا هم سیستم فیلترینگ کشور از آنها استفاده می‌کرده، hijack می‌شوند.»
 وزیر ارتباطات درباره طبقه بندی اینترنت هم روز گذشته گفت: چیزی به نام طبقه بندی اینترنت نداریم. همچنین قرار است اینترنت کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار بگیرد که جزئیات آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کنیم.
فعال شدن Safe Search مدت کوتاهی پس از نظرسنجی سخنگوی وزارت ارتباطات در پلتفرم فیلتر شده توییتر صورت گرفت. مهدی سالم، رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای مراقبت از فرزندان تان در فضای مجازی، تمایل به استفاده از اینترنت ایمن دارید؟ نظرسنجی توییتری را طرح کرد.

نامه به وزرا برای پیوستن به پنجره واحد هوشمند
زارع‌پور همچنین با اشاره به پنجره واحد هوشمند گفت: روز گذشته یک دستگاه به این ۲۰دستگاهی که قبلا به این پنجره پیوسته بودند، اضافه شد. وی تصریح کرد: طبق قانون تا پایان شهریور، باید همه دستگاه‌ها به این پنجره واحد بپیوندند و دست‌کم ۳۰درصد خدمات خود را در این پنجره ملی ارائه دهند اما تا‌کنون ۲۱دستگاه ملحق شده‌اند و ۱۵دستگاه دیگر در نوبت قرار دارند.
زارع پور یادآور شد: این درحالی است که دست‌کم ۲۰۰دستگاه باید در سامانه پنجره واحد ملی ملحق شوند و این میزان هم‌اکنون کمتر از ۱۰درصد است.
وزیر ارتباطات گفت: به همین منظور، هفته گذشته نامه‌ای برای تک تک وزرا ارسال و وضعیت شان را اعلام کردم که چند تا از دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه‌ها به این سامانه پیوستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید