• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166420
+
-

امضای 8سند همکاری‌ میان تهران وآنکارا

رئیس‎جمهور ترکیه که دوشنبه‌شب وارد تهران شده بود، دیروز علاوه‎بر دیدار با رهبرمعظم‎انقلاب، با همتای ایرانی خود، پیرامون مسائل دوجانبه نیز به بحث و تبادل‎نظر پرداخت.
به‎گزارش همشهری، سید ابراهیم رئیسی و اردوغان پس‎از انجام مذاکرات فشرده پشت درهای بسته، در نشست هیأت‎های عالی‌رتبه ایران و ترکیه نیز شرکت کردند. پس‎از این نشست، مراسم امضای 8سند همکاری و یادداشت‌‎ تفاهم میان تهران و آنکارا درحضور روسای‎جمهور و در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.
طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‎های توسعه تأمین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‎های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهمنامه‎هایی بود که به امضای مسئولان 2کشور رسید.

هدف‎گذاری برای افزایش 3‎برابری سطح روابط تجاری
برگزاری نشست ‎خبری مشترک از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‎جمهور ترکیه به تهران بود. رئیسی در این نشست با بیان اینکه در این دیدار در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری و ارتقای سطح روابط در حوزه‎های مختلف بحث و گفت‎وگو شد، گفت: اکنون می‎توان ۳۰میلیارد دلار را به‎عنوان سطح روابط تجاری بین 2کشور هدف‎گذاری کرد که از این سطح فعلی به 3برابر افزایش خواهد یافت. رجب طیب اردوغان، رئیس‎جمهور ترکیه نیز در این نشست‌گفت : ما یک هدف، یعنی رسیدن به حجم تجارت ۳۰میلیارد دلاری را تعیین کرده‌ایم و متأسفانه به‎دلیل پاندمی کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش یافته و اکنون به حجم تجارت ۷میلیارد دلار رسیده‌ایم. باور دارم با عزم راسخ 2کشور می‎توانیم حجم تجارت ۳۰میلیارد دلاری را رقم بزنیم. اردوغان تأکید کرد: مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر دو کشور هستند، در فهرست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم؛ زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند، موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند؛ بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید