• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166416
+
-

روسای جمهور3‌کشور دیروز در نشست‌های دوجانبه بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کردند

اتحاد علیه تحریم

سیاست خارجی
اتحاد علیه تحریم

هفتمین اجلاس آستانه در مورد سوریه شامگاه سه‌شنبه به میزبانی ایران و با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. رئیس‌جمهور در این اجلاس با اشاره به گذشت حدود 11سال از آغاز بحران سوریه گفت: ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و اقدام نظامی نه‌تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.
به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی گفت: هم‌اکنون در حالی اجلاس سران کشورهای روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به‌ویژه توسط آمریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب کرده است. بر همگان مسجل شده، طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی‌ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون با روش‌های دیگر و با سیاست تحریم و فشار به‌دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود هستند.
رئیسی با یادآوری اینکه تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی، ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست، گفت: ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصا ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهور مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوریه را موضوعی مهم دانست و افزود: کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید به بازگشت آوارگان به خانه خود کمک کنند. ما به خوبی از مشکلات و نگرانی‌های کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هرگونه تلاش و ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم. وی تأکید کرد: معتقدیم مشروط کردن کمک‌های انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوریه متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه‌تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سال‌ها رنج مردم این کشور می‌شود بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن هم کمک می‌کند، گفت: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عامل بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.
وی یادآور شد: آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به‌ویژه نفت سوریه است و تأکید می‌کنم که ضروری است، هرچه سریع‌تر نیروهای این کشور از کل منطقه ازجمله سوریه خارج شوند.
رئیسی افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های این کشور ازجمله فرودگاه و بنادر را محکوم کرد و گفت: بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و این اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان، نقض حاکمیت کشور سوریه و عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید و پیامدهای آن متوجه همین رژیم اشغالگر خواهد بود.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل محترم آن سازمان باید قبل از آنکه اقدامات این رژیم، به یک معضل بزرگ امنیتی بدل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
وی در پایان گفت: امیدوارم تصمیمات سازنده‌ و مفیدی در این نشست اتخاذ شود و بتوانیم شاهد ادامه و تضمین و تامین صلح در سوریه و سعادت پایدار برای مردم این کشور باشیم.

اردوغان: روسیه و ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در کنار ترکیه باشند
‌رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم  دیشب در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در سالن اجلاس سران، گفت: روند آستانه تنها پلتفرمی است که گام‌های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال۲۰۱۹ اجازه ندادیم از برخی گروه‌ها استفاده ابزاری شود و اکنون هم به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم. از روسیه و ایران هم انتظار داریم در این مبارزه در کنار ترکیه باشند. وی با اشاره به اینکه بر اجرای مفاد قبلی مذاکرات آستانه تأکید داریم، افزود: گروه‌های تروریستی در سوریه مشکل ترکیه هستند. تروریسم تمامیت ارضی ترکیه را هم تهدید می‌کند. مبارزه ترکیه با داعش، پژاک، پ.ک.ک و ی.پ.ک و سایر گروه‌های تروریستی به شکل مداوم ادامه دارد. این سازمان‌های تروریستی باید ریشه‌کن شوند. اردوغان همچنین گفت: در آینده در منطقه ما جایی برای گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب وجود ندارد. ترکیه مرزهای جنوبی خود را از وجود گروه‌های تروریستی پاک می‌کند. ما به مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ابراز امیدواری که بحران سوریه به یک راه‌حل سیاسی برسد و رفع نیازهای مردم این کشور تداوم یابد. وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه، افزود: این گروه‌ها با کسب حمایت خارجی به‌دنبال تجزیه خاک سوریه هستند و ما نمی‌توانیم در این زمینه سکوت کنیم. اردوغان خطاب به روسای جمهور ایران و روسیه گفت: شما می‌گویید نگرانی ترکیه را درک می‌کنید که ما بابت آن از شما تشکر می‌کنیم، ولی جملات به تنهایی درمان دردها نیست. گروه‌های تروریستی که نام بردم باید حداقل ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه دور شوند. ما از دوستان خود انتظار داریم صادقانه از فعالیت‌های ما در مبارزه با تروریسم حمایت کنند. رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تا‌کنون ۸جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شده است، گفت: موفقیت مذاکرات قانون اساسی به‌معنای موفقیت نشست آستانه است پس باید مذاکرات کمیته قانون اساسی را در یکی از مقرهای سازمان ملل برگزار کنیم. ما با هم روند آستانه را تاسیس کردیم، ولی جلسات کمیته قانون اساسی تاکنون نتایج دلخواهی نداشته است و اگر این مذاکرات با موفقیت پیش رود، ما در واقع موفق می‌شویم. آرامش حاکم در ادلب به خاطر مذاکرات روند آستانه است و باید آتش‌بس در این مناطق حفظ شود، ما نگرانی ایران و روسیه را درباره ادلب درک می‌کنیم. اردوغان با اشاره به حضور حدود ۴ میلیون آواره سوری در ترکیه افزود: باید زمینه بازگشت امن مردم سوریه به کشورشان فراهم شود. سازمان ملل هم باید کمک‌های خود به مردم سوریه را تداوم ببخشد، زیرا این کمک‌ها  کافی نیست.

پوتین: نتایج مذاکرات می‌تواند باعث تحکیم ثبات و امنیت در سوریه شود
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این نشست گفت: بسیار مهم است که ایران، روسیه و ترکیه تلاش بسیار مهمی برای کمک رساندن به مردم سوریه برای ساخت‌وساز پسااختلافی داشته باشند. اقتصاد کشور سوریه را احیا کنند و همچنین بخش اجتماعی را برگردانند. مهاجران و پناهجویان و آوارگان داخلی را به خانه‌های خودشان بازگردانند. رئیس‌جمهور روسیه افزود: اطمینان می‌دهم نتایج مذاکرات ما بسیار عالی و پرثمر خواهد بود و می‌تواند باعث تحکیم ثبات و امنیت نه‌تنها در سوریه بلکه در تمام خاورمیانه شود.
پوتین گفت: همچنین می‌خواهم اذعان کنم اجلاس بعدی به نوبت، قرار است در کشور ما برگزار شود و البته بسیار خوشحال خواهم شد شما را در  فدراسیون روسیه ببینم.

مکث
پوتین: باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم


رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکیه که پس از نشست آستانه برگزار شد، با تأکید بر احیای برجام گفت: باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند. ‌ ولادیمیر پوتین‌ تصریح کرد: دیدار روسای کشورهای ضامن آستانه بسیار مفید و پرمحتوا بود. به‌صورت مفصل مسایل مهم را مرور کردیم. تحکیم حرکت 3کشور به نفع عادی‌سازی‌ وضعیت سوریه می‌شود.  وی در ادامه افزود: 3کشور امید دارند براساس گفت‌وگوی سوری و با راه‌حل سیاسی، بحران سوریه قابل حل است و باید به وحدت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود و سرنوشت سوریه باید به‌دست مردم این کشور تعیین شود. رئیس‌جمهور روسیه گفت: امروز توافق کردیم که سازوکار آستانه را ادامه دهیم. دولت، اپوزیسیون و کشورهای دیگر و سازمان ملل هم باید شرکت کنند. آستانه باید نقش اصلی در حل بحران سوریه داشته باشد.
 وی افزود: تهدیدهای تروریستی توسط 3کشور بررسی شد. نیروهای اصلی داعش در سوریه از بین رفته است، و دولت سوریه کنترل بیشتر سوریه را به‌دست آورده است و 3کشور تأکید کردند بر مبارزه با تروریسم در سوریه ادامه دهند. نیروهای خارجی در سوریه باید از بین بروند. در شرق فرات تلاش می‌شود حاکمیت دولت سوریه نقض شود. ما تأکید کردیم شرق فرات باید تحت کنترل دولت سوریه قرار گیرد. پوتین گفت: از جامعه بین‌الملل دعوت می‌کنیم کمک خود به مردم سوریه را انجام دهند. تا مهاجران به‌صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند. وی افزود: مذاکرات دوجانبه خوبی با رهبر ایران داشتیم. از هر دو طرف اعلام شد که روابط دوجانبه توسعه همه‌جانبه یابد و در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری داشته باشیم. در این زمینه با رئیس‌جمهور ایران هم مذاکره داشتیم و توافق کردیم استفاده از پول ملی را تقویت کرده و روابط اقتصادی و تجاری را توسعه دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید