• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166418
+
-

رهبرمعظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه:

حمله نظامی به شمال سوریه به ضرر ترکیه و به نفع تروریست‎هاست

حمله نظامی به شمال سوریه به ضرر ترکیه و به نفع تروریست‎هاست

رهبرمعظم انقلاب پیش‌ازظهر دیروز (سه‌شنبه) در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و هیأت همراه با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‎های 2 کشور، به‌ویژه همکاری‎های تجاری، رژیم صهیونیستی را از عوامل اصلی ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی برشمردند و با تأکید بر اینکه آمریکا و رژیم غاصب نمی‌توانند جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند، درخصوص مسئله سوریه خاطرنشان کردند: حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیارمهم است و هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعاً‌ به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه، و به نفع تروریست‎ها خواهد بود. به‎گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام‎معظم‎رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حجم و کیفیت تبادلات و همکاری‎های اقتصادی 2کشور را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود خواندند و تأکید کردند: این مسئله در مذاکرات بین رؤسای‎جمهور حل و فصل شود. ایشان، عزت و عظمت امت اسلامی را در گرو عبور از اختلافات سلیقه‌ای و هوشیاری در مقابل سیاست‌های تفرقه‌افکن، دانستند و گفتند: یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دشمنی در منطقه، رژیم غاصب صهیونیستی است که آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

فلسطین، مسئله اول دنیای اسلام
 رهبرمعظم‎انقلاب، فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام برشمردند و تأکید کردند: با وجود اقبال بعضی دولت‎ها به رژیم صهیونیستی، ملت‎ها عمیقاً با این رژیم غاصب مخالف هستند. ایشان با تأکید بر اینکه نباید به آمریکا و رژیم صهیونیستی تکیه کرد، گفتند: امروز نه رژیم صهیونیستی، نه آمریکا و نه دیگران نخواهند توانست جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند و عاقبت کار به نفع مردم فلسطین خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، مسئله تمامیت ارضی سوریه را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به برخی نقل‌قول‎ها مبنی بر حمله نظامی به شمال سوریه، تأکید کردند: این کار قطعاً‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد. ایشان با اشاره به اظهار نفرت رئیس‌جمهور ترکیه از گروه‎های تروریستی، گفتند: با تروریسم حتماً باید معارضه کرد، اما حمله نظامی در سوریه به‎نفع تروریست‎ها خواهد بود، البته تروریست‎ها نیز محدود به یک گروه خاص نیستند. رهبرمعظم‎انقلاب در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر همکاری ایران برای مبارزه با گروه‎های تروریستی، گفتند: ما در مبارزه با تروریسم مطمئناً با شما همکاری می‌کنیم.

مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم، خطاب به آقای اردوغان گفتند: شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفت‎وگو این مسئله را تمام کنند. ایشان همچنین با ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان، گفتند: البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد، چراکه این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است. رهبرمعظم انقلاب افزایش همکاری‎های ایران و ترکیه در همه مسائل منطقه را مفید و لازم خواندند و افزودند: ما همواره از دولت شما در مسائل داخلی و در مقابل دخالت‎ها دفاع کرده‌ایم و همچنان‎که گفتید، دوستان دوران سخت یکدیگر هستیم و برای ملت مسلمان ترکیه دعا می‌کنیم.

ترکیه مخالف تحریم‌های یک‎جانبه علیه ایران است
در این دیدار که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای اردوغان با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، اتحاد امت اسلامی و افزایش همبستگی ایران و ترکیه را لازم دانست و گفت: ترکیه هیچ‎گاه درمقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته و برادری ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها باید گسترش پیدا کند.
اردوغان با تأکید بر اینکه همواره مخالف تحریم‌های یک‎جانبه علیه ایران بوده و خواهیم بود، گفت: از انتظارات مشروع ایران در برجام، حمایت و شرکت‌های ترکیه‌ای را به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به درگیری ایران و ترکیه با تروریست‎ها در طول سال‎های متمادی، گفت: در سوریه گروه‎های تروریستی، مورد حمایت تسلیحاتی سنگین از طرف کشورهای غربی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و به‌ویژه آمریکا هستند. اردوغان با بیان اینکه موضع ترکیه درخصوص تمامیت ارضی سوریه مشخص است، افزود: از دولت سوریه انتظار داریم روندهای سیاسی را آغاز کند. در اجلاس آستانه مسئله سوریه به‎صورت ویژه در دستورکار است و امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید