• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166401
+
-

گرینویچ/گوش دادن به صدای میگو‌ها


فلوریدا: دانشمندان یک شرکت آمریکایی به بهانه تأثیر ردیاب‌های صوتی نظامی این کشور روی خودکشی نهنگ‌ها طی پروژه‌ای تحقیقاتی قرار است با استفاده از صدای میگوهای بشکن‌زن اصواتی مشابه آن بسازند تا در زندگی آبزیان خللی وارد نشود. به گزارش بی‌بی‌سی، به‌عبارت‌دیگر، این ردیابی صوتی مانند ردیاب‌های قدیمی کار می‌کنند اما از صدایی که میگوهای بشکن زن تولید می‌کنند استفاده می‌کنند نه فرکانسی که دستگاه به شکل مصنوعی تولید می‌کند. صدای میگوهای بشکن زن که به نام میگوهای هفت‌تیرکش هم شناخته می‌شوند، بلندترین صدا را در میان موجودات زنده کره زمین تولید می کنند. آنها با بستن سریع چنگک‌هایشان این صدای بلند بشکن مانند را ایجاد می‌کنند. با بستن سریع چنگک حباب خلأ ایجاد می‌شود که با ترکیدن آن انفجاری در حد هزاران درجه رخ می‌دهد. در اثر این انفجار جرقه‌ای از نور و جریان شوک دهنده‌ای ایجاد می‌شود که می‌تواند طعمه را در جا خشک کند.

مزایای اندکی اضافه‌وزن

 اوهایو: برخلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند اندکی اضافه‌وزن برای سلامتی مفید است برای نمونه نتایج یک مطالعه در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که احتمالا داشتن کمی اضافه وزن خیلی هم بد نیست. پژوهشگران می‌گویند افرادی که با وزن طبیعی وارد مرحله بزرگسالی می‌شوند و بعدها کمی اضافه وزن پیدا می‌کنند، بیشتر عمر خواهند کرد. یافته‌های آنها نشان داده است که بزرگسالان جوان با شاخص توده بدنی سالم (BMI) که به‌تدریج دچار اضافه وزن می‌شوند (اما هرگز چاق نمی‌شوند) نه‌تنها بیشترین طول عمر را دارند، بلکه نسبت به افرادی که BMI طبیعی را در تمام طول عمر خود حفظ کرده‌اند نیز بیشتر عمر می‌کنند. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، تاریخچه سلامت ۴هزارو۵۷۶ نفر و وضعیت سلامت ۳هزارو۷۵۳ نفر از فرزندان آنها را برای مدتی طولانی زیرنظر داشتند.

تبعیض قدی زنان اسپانیا
 
بارسلونا: تلاش‌های زنی که فقط به‌خاطر قد کوتاهش در نیروی پلیس اسپانیا استخدام نمی‌شد سرانجام باعث شد تبعیض قدی میان مرد‌ها و زنان این کشور برداشته شود. به گزارش یورونیوز، طبق مقررات جاری، زنان با قد کوتاه‌تر از یک‌مترو۶۰سانتی‌متر باید قید پلیس شدن را می‌زدند. این در حالی است که حداقل قد مردان به‌عنوان پیش شرط لازم برای پیوستن به نیروهای پلیس یک‌مترو۶۵سانتی‌متر است. رأی بالاترین مرجع قضایی اسپانیا در پی شکایت یک زن جوان علاقه‌مند به استخدام در نیروهای پلیس صادر شد. تقاضای این فرد در سال۲۰۱۷ میلادی پس از آنکه مشخص شد او حدود ۶سانتی‌متر از قد لازم کوتاه‌تر است، رد شده بود. در دادخواست این زن‌ناکام آمده بود این مقررات به نفع مردان اسپانیایی و از این حیث تبعیض‌آمیز است چرا که تنها ۳درصد مردان اسپانیا زیر 1.65قد دارند؛ درحالی‌که حدودا از هر ۴زن اسپانیایی یک‌نفر کوتاه‌تر از 1.60متر است. در حکم دیوان عالی آمده در تعیین شرط قد باید میانگین قد هر جنس مدنظر قرار داده شود. بدین ترتیب پیش‌بینی می شود میزان زنانی که قصد دارند در نیروی پلیس اسپانیا مشغول کار شوند افزایش چشمگیری یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید