• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166310
+
-

جنایات انگلیس در افغانستان، زیر ذره‌بین

اروپا
جنایات انگلیس در افغانستان، زیر ذره‌بین

با سپری‌شدن حدود یک هفته از انتشار گزارش مرتبط با جنایات جنگی نیروهای ویژه ارتش انگلیس در افغانستان، «جرمی کوربین»، رهبر پیشین حزب کارگر خواستار پاسخگویی ارتش به این گزارش شده است. کوربین در توییتر خود نوشته است: با نیروهای ویژه ما باید مانند همه رفتار شود. اظهارنظر کوربین پس از پخش برنامه‌ پانورامای بی‌بی‌سی صورت می‌گیرد که در آن شواهدی تکان‌دهنده از ارتکاب جنایات جنگی به‌دست نیروی هوایی ویژه انگلیس در مدت‌زمان ماموریت در افغانستان ارائه می‌شود. در این گزارش همچنین گفته شده که تلاش‌هایی برای پنهان کردن ابعاد این جنایت صورت گرفته است.

رقابت بر سر کشتار غیرنظامیان
هفته گذشته سرویس جهانی بی‌بی‌سی اسنادی را منتشر کرد که خبر از ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری از سوی نیروهای ویژه ارتش انگلیس در زمان حضور در افغانستان طی سال‌های قبل داشت. این گزارش از کشتار غیرنظامیان غیرمسلح حکایت دارد و براساس آن یک واحد نظامی ارتش انگلیس ۵۴نفر را در یک دوره 6ماهه کشته‌ است. مدارک منتشرشده مربوط به ده‌ها عملیات نیروهای ویژه انگلیس در ولایت هلمند در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ است، اما همزمان در گزارش با استناد به منابعی در پلیس سلطنتی نظامی گفته شده که قتل‌های مشکوک بسیار گسترده‌تر بوده‌اند.
افرادی که در این واحد خدمت کرده‌اند‌، گفته‌اند شاهد کشته‌شدن افراد غیرنظامی غیرمسلح به‌دست نیروهای انگلیسی در عملیات شبانه بوده‌اند و برخی نظامیان بین خودشان بر سر اینکه چه‌کسی می‌تواند بیشتر آدم بکشد، رقابت می‌کرده‌اند. واحد نظامی اس.ای.اس (SAS) که در این گزارش به‌عنوان واحد نظامی متهم شده، همچنین در دوران حضور در افغانستان تلاش ‌کرده تا رکورد تعداد کشتار افراد را بشکند. براساس این گزارش، نظامیان انگلیسی افراد غیرنظامی در افغانستان را به رگبار می‌بستند و سپس برای توجیه اقدام خود مدعی می‌شدند که این افراد سلاح جاسازی کرده بودند. این شیوه توجیه قتل غیرنظامیان در بیشتر گزارش‌های ارتش انگلیس دیده می‌شود، اما گزارشگری که برای تحقیق درباره این قتل‌ها به افغانستان سفر کرده در گفت‌وگو با بازماندگان این جنایت پی برده که هیچ‌کدام از قربانیان مسلح نبوده و گزارش نیروهای وی‍ژه ارتش انگلیس با واقعیت‌ها متناقض است. با وجود افشای اسناد، وزارت دفاع انگلیس اما گفته که نیروهای این کشور «با شجاعت و حرفه‌ای‌گری در افغانستان خدمت کرده‌اند» و عملیات این نیروها از «بالاترین استانداردها» برخوردار بوده است.

درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیقات
پس از انتشار گزارش جنایت نیروهای ارتش انگلیس در افغانستان، سازمان «عفو بین‌الملل» با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری درباره اتهامات جنایت جنگی این نیروها در افغانستان شد. «زمان سلطانی»، کارشناس عفو بین‌الملل در امور آسیای جنوبی، یافته‌های بی‌بی‌سی را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته که این یافته‌ها به وضوح معافیت از مجازات و عدم ‌پاسخگویی سربازان انگلیسی را نشان می‌دهد. کارشناس عفو بین‌الملل همچنین از انگلیس خواسته فوراً تحقیقات در مورد تمام اتهامات جنایات جنگی مربوط به نیروهای ویژه خود را آغاز کند. عفو بین‌الملل در عین حال انگلیس را متهم کرده که در جریان بررسی جنایات جنگی نیروهای خود در عراق نیز موضوع را بررسی نکرده و گفته است که اگر لندن مایل به پیگیری این موضوع نیست، دیوان کیفری بین‌المللی وارد عمل شده و پیگیری قضایی عاملان این جنایت را دنبال کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید