• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166290
+
-

2گام برای کمک به نهضت ملی مسکن

آخرین تحولات سیاستگذاری برای نهضت ملی مسکن از تلاش برای تعدیل قیمت نهاده‌های پرمصرف و حل مشکل پرداخت تسهیلات در برخی بانک‌ها حکایت دارد

وزارت راه و شهرسازی، پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه تأمین مصالح ساختمانی برای طرح‌های مسکن حمایتی را تهیه کرده و همزمان، عاملیت 2 بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز به بانک تخصصی مسکن انتقال یافت. به گزارش همشهری، در قانون جهش تولید مسکن برای کمک به کاهش هزینه ساخت پروژه‌های مسکونی، تمهیداتی برای تأمین مصالح ساختمانی این پروژه‌ها با نرخ واقعی اندیشیده شده که تاکنون برای اجرای آن اقدامی نشده بود، اما حالا، وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این بخش از قانون دست‌به‌کار شده و پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کرده است. از سوی دیگر، باوجود مشخص شدن سهمیه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن به پروژه‌های نهضت ملی مسکن، همچنان این فرایند روی ریل درست قرار نگرفته است. در این شرایط عاملیت 2 بانک دولتی صنعت و معدن و توسعه صادرات که در حوزه‌های خاص فعالیت می‌کنند به بانک عامل مسکن انتقال پیدا کرده که می‌تواند به تسریع در تخصیص تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن منجر شود.

مصالح ارزان برای مسکن دولتی
در اجرای تکلیف مقرر در تبصره یک ماده (۱۳) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر «تهیه آیین‌نامه مربوط به نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) برای طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها)»، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌نویس این آیین‌نامه را تهیه و برای طرح و تصویب در دولت ارائه کرد. به گزارش همشهری، براساس ماده (۱۳) قانون جهش تولید مسکن، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به‌منظور پوشش خطرپذیری (ریسک) ساخت مسکن، امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش خطرپذیری خرید مصالح ساختمانی (صرفاً فولاد‌و‌سیمان) را در بورس کالا فراهم کند. همچنین به ‌موجب تبصره یک این ماده، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مکلف‌اند آیین‌نامه مربوط به نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) را برای طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها) تهیه کنند و به تصویب هیأت وزیران برسانند. هدف از این کار، تعدیل قیمت مصالح پرمصرف در نهضت ملی مسکن است که عملاً مانع رشد هزینه ساخت و فشار به متقاضیان مصرفی خواهد شد. در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس آیین‌نامه «نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) برای طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها)» را تدوین و برای سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت، ارائه کرده است. به‌موجب این آیین‌نامه پیشنهادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به‌منظور جلوگیری از هرگونه کمبود و کسری مصالح طرح‌های حمایتی مسکن، اقدامات لازم ازجمله فعالیت کلیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با حداکثر ظرفیت اسمی تولید و یا افزایش ظرفیت براساس میزان حجم مصالح اعلامی وزارت راه و شهرسازی را انجام دهد. همچنین براساس آیین‌نامه یادشده، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف می‌شود به‌منظور کاهش اثر هزینه‌های حمل‌ونقل بر قیمت مصالح و جبران کسری احتمالی تولید در برخی استان‌ها، نسبت به تعیین استان و کارخانه‌های معین برای هر استان براساس نیازسنجی که توسط وزارت راه و شهرسازی برای مصالح موردنیاز طرح‌های مسکن حمایتی انجام می‌شود، اقدام کند.
این پیشنهاد هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت توسط کارشناسان بررسی می‌شود و بعد از انجام اصلاحات احتمالی و تصویب در هیأت وزیران به‌عنوان مبنایی برای کمک به احداث نهضت ملی مسکن ابلاغ خواهد شد.

میان‌بر پرداخت تسهیلات مسکنی
همچنان مقدار تسهیلات اختصاص یافته به نهضت ملی مسکن در شرایطی که یک سال از آغاز این نهضت گذشته، رقم قابل دفاعی نیست و بخش عمده همین تسهیلات تخصیص یافته نیز به بانک تخصصی حوزه مسکن اختصاص داشته است. طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک مسکن از انعقاد قرارداد عاملیت، با 2 بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات و انتقال سهم تسهیلات این دو بانک به بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داده است. به گزارش همشهری، در جدول توزیع سهمیه تسهیلات نهضت ملی مسکن که آبان سال گذشته از سوی بانک مرکزی منتشر شد، سهمیه بانک صنعت و معدن 75میلیارد تومان، سهمیه بانک توسعه صادرات 72میلیارد تومان و سهمیه بانک مسکن 63هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که با قرارداد انتقال عاملیت این دو بانک با بانک مسکن، عملاً 147میلیارد تومان سهمیه این دو بانک به بانک عامل مسکن منتقل خواهد شد. محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تکلیف دولت مبنی بر احداث ۴میلیون واحد مسکونی در ۴سال، از انتقال عاملیت برخی بانک‌ها به بانک مسکن خبر داد که می‌تواند شتاب اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را افزایش دهد. مدیرعامل بانک مسکن، با اشاره به امکان پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در قالب پروژه‌های خود مالک، از استقبال بخش خصوصی از این طرح خبر داده و گفته است: تاکنون ۵۶۰ هزار حساب در کل کشور برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی افتتاح شده که تأمین مالی ۳۷۸ هزار واحد توسط بانک مسکن انجام شده است. شایان می‌گوید: قرارداد انتقال عاملیت پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با 2 بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات منعقد شده که در حوزه‌های تخصصی غیراز مسکن فعالیت می‌کنند و سهم تسهیلات این دو بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به بانک مسکن منتقل شده است. شایان همچنین با اشاره به عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات مسکن مهر گفت: کل مبلغ تسهیلات مسکن مهر بیش از ۵۵هزار میلیارد تومان بود که برای احداث ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد پرداخت شده است.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، تا تیرماه ۱۴۰۱ عملیات ساخت یک‌میلیون و ۳ هزار و ۵۱۳واحد از مجموعه تعهدات نهضت ملی مسکن آغاز شده که از این تعداد، ۹۵۴هزار و ۲۳۸هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵واحد نیز کلنگ‌زنی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید