• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166283
+
-

نقشه تجارت ایران و اروپا در 5 ماه 2022

در 5ماه نخست سال‌جاری میلادی ارزش تجارت ایران و اروپا از مرز 2میلیارد یورو گذشت

تجارت
نقشه تجارت ایران و اروپا در 5 ماه 2022

در ماه‌های سپری‌شده از سال میلادی، تجارت ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا 12.5درصد رشد کرده و از 2میلیارد یورو گذشته است. در این میان تجارت ایران با ترکیه نیز با جهش مساعدی مواجه بوده و سهم این کشور از کل ارزش تجارت خارجی ایران را به 11درصد رسانده است.
به گزارش همشهری، باوجود تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های شدید در حوزه‌های بیمه، حمل‌ونقل و امور بانکی، بازیابی تجارت خارجی ایران ادامه دارد و ارزش آن در حال افزایش است؛ البته جهش قیمت‌های جهانی کامودیتی نیز به این امر کمک کرده است.

جهش واردات از اروپا
آمارهای منتشر‌شده از سوی پایگاه خبری یورو‌ استات حاکی از این است که تجارت ایران و 27کشور عضو اتحادیه اروپا در 5ماهه 2022 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 12درصد رشد کرده و از یک میلیارد و 845میلیون یورو در 5ماهه سال گذشته میلادی به 2میلیارد و 75میلیون یورو در 5ماهه سال‌جاری میلادی رسیده است. یک اتفاق قابل‌تأمل در تجارت ایران و اروپا این است که تراز تجاری ایران در این معادله به‌شدت منفی است و واردات ایران از اتحادیه اروپا و البته آلمان، یک میلیارد و 145میلیون یورو بیش از صادرات به این کشورهاست.
البته این واردات، به‌واسطه سهم بالای کالاهای واسطه‌ای در این تجارت، می‌تواند اتفاق خوبی برای تولید و سرمایه‌گذاری داخلی باشد. به‌عبارت‌دیگر، این واردات برخلاف وارداتی که تولید داخلی را ضعیف می‌کند، قادر است راه را برای ارتقای تکنولوژی، بهبود بهره‌وری و افزایش کیفیت تولید داخلی هموار سازد. براساس جدیدترین آمارها، در 5ماهه نخست‌2022 واردات اتحادیه اروپا از ایران با افزایش 39درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 465میلیون یورو رسیده و در همین بازه زمانی، صادرات 27کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران 6درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به یک میلیارد و 610میلیون یورو رسیده است. براساس این آمارها، در 5سال‌جاری میلادی، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی امسال بوده و 37درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا را به‌خود اختصاص داده است.

گشایش تجارت با ترکیه
طبق آمار گمرک ایران، سهم ترکیه در تجارت خارجی ایران به ۱۱درصد می‌رسد و 2کشور در سال گذشته ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴میلیارد دلار مبادله کرده‌اند که این رقم نسبت به سال‌۱۳۹۹ ازنظر وزن ۷۳درصد و از منظر ارزش ۶۴درصد رشد کرده است. بررسی آمارهای تجارت ایران و ترکیه به تفکیک واردات و صادرات، نشان می‌دهد که در سال گذشته قفل صادرات ایران به ترکیه باز شده و ۱۵.۷میلیون تن کالا به ارزش ۶.۱میلیارد دلار از ایران به این کشور صادر شده که 140درصد بیش از سال‌1399 است. در مقابل واردات ایران از ترکیه در همین بازه زمانی ۳.۷میلیون تن کالا به ارزش ۵.۳میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌1399 حدود ۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد و همین مسئله به مثبت‌شدن تراز تجاری ایران و ترکیه معادل 800میلیون دلار به نفع ایران منجر شده است. طبق آمار، بررسی وضعیت جایگاه ترکیه در تجارت خارجی با ایران نشان می‌دهد که این کشور در هر دو حوزه واردات و صادرات، جزو 4شریک اول ایران قرار داشته و در سال گذشته درمجموع ۱۲درصد وزن و ۱۱درصد کل ارزش تجارت خارجی کشورمان با ترکیه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید