• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166260
+
-

مناسبت/جشن‌ غدیر در استان‌ها

مناسبت/جشن‌ غدیر در استان‌ها

همزمان با عید سعید غدیر، جشن‌ها و برنامه‌های متفاوتی در سراسر کشور با حضور پر شور مردم برگزار شد. برخی استان‌ها اما با برنامه‌های متفاوتی امسال این جشن مذهبی را برگزار کردند.

پرده‌خوانی در ارومیه 
به گزارش همشهری، در ارومیه جشن عید غدیر در 30مسجد و حسینیه همراه با برگزاری پرده‌خوانی برگزار شد. برپایی ایستگاه‌های صلواتی، دیدار با خانواده سادات و تقدیم هدایای ستاد مردمی نامگذاری چند مجموعه به نام غدیر، تجلیل از والدینی که نام امام علی(ع) بر فرزندان خود گذاشتند و حضور در خانه سالمندان از دیگر برنامه‌های این شهرستان در روز عید غدیر بود.

آزادی 50زندانی در لرستان
یکی از رویدادهای قابل توجه به مناسبت عید غدیر آزادی زندانیان در لرستان بود که به‌گفته مدیرکل زندان‌های لرستان، با همت و یاری خیران کوهدشت و ساکن کشور امارات انجام شد. عبدالمجید کشوری با بیان اینکه به همین مناسبت ۵۰زندانی بدهکار مالی آزاد شده‌اند وبه آغوش خانواده بازگشته‌اند، گفت: کسانی که در این راه خیرخواهانه گام
بر می‌دارند انسان‌های وارسته و با روح بزرگی هستند. در جامعه اسلامی افراد آن می‌بایست دستگیر و یاری‌رسان یکدیگر باشند و لازم است در رفع یا به حداقل رساندن مصایب به‌وجود آمده برای افراد آن جامعه نهایت تلاش را انجام داد.

توزیع نان صلواتی در همدان 
یکی از آیین‌های روز عید غدیر توزیع خیرات و نذری است. در همدان نیز به همین مناسبت ۱۱۰هزار نان صلواتی توسط نانوایی‌های شهر بین شهروندان توزیع شد. از این تعداد نان صلواتی ۷۰هزار قرص نان صلواتی توسط ۱۴واحد نانوایی سنگکی، تافتون و لواش به نیت ۱۴معصوم و ۴۰هزار قرص نان صلواتی نیز توسط سایر واحدهای نانوایی حاشیه شهر توزیع شد.

سفره اطعام 3کیلومتری در کرمانشاه
سفره‌های اطعام هم روی دیگر ادای نذر و خیرات در استان‌های مختلف است. هیئت‌های مذهبی کرمانشاه هم به مناسبت عید غدیر با راه‌اندازی آشپزخانه‌های موقت در مسیر راهپیمایی روز عید غدیر، سفره 3کیلومتری اطعام غدیر پهن کردند. راهپیمایی علوی روز عید غدیر در کرمانشاه نیز از بلوار طاق‌بستان تا میدان معلم کرمانشاه برگزار شد.

راهی شدن سادات البرزی به کربلا
اجتماع ۵هزار نفری سادات به مناسبت عید غدیر درنظرآباد استان البرز هم یکی از جشن‌های ویژه این روز در استان‌ها بود. در این مراسم که با برنامه‌هایی شامل مداحی، اجرای سرود و ورزش باستانی همراه بود، 5نفر به قید قرعه انتخاب شدند تا راهی کربلای معلی شوند.

توزیع غذای نذری در مبارکه 
۱۵۰دیگ غذای نذری به مناسبت عید غدیر خم هم در آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع)در مبارکه اصفهان بار گذاشته و 30هزار پرس غذای نذری به همت خیران بین خانواده‌های کم بضاعت توزیع شد.

نمایش غدیر در میناب 
یکی از برنامه‌های مورد توجه در استان‌های مختلف برگزاری نقالی و پرده‌خوانی است به‌طوری که جشنواره پرده‌خوانی غدیر به همین مناسبت در دو بخش، رادیویی و میدانی در میدان امام حسین(ع) تهران برگزارشد.در همین زمان شهرها و استان‌های مختلف هم برنامه‌های متنوعی در این زمینه داشتند. در همین راستا، واقعه غدیر خم با مشارکت ۳۰۰هنرمند مینابی بازسازی شد و در 15نقطه از استان هرمزگان به نمایش درآمد. این بازسازی برای پنجمین سال متوالی در هرمزگان اجرا می‌شود.  آیین بازسازی واقعه غدیر در روستای چاهشرف شهرستان مهر در استان فارس هم با حضور جمعی از مسئولان و قشرهای گوناگون مردم برگزار شد.

پیاده‌روی بزرگ سمنانی‌ها
همزمان با عید بزرگ غدیر و دهه امامت و ولایت راهپیمایی بزرگ غدیر با حضور اقشار مختلف مردم در سمنان برگزار شد. این راهپیمایی بزرگ از میدان سعدی سمنان آغاز شد و تا آستان مطهر حضرت یحیی‌بن موسی(ع) ادامه داشت.

پرچم علوی بر فراز گنبد معصومه(س)
همزمان با عید غدیر، 2 پرچم اهدایی آستان مقدس علوی به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برفراز گنبد حرم بانوی کرامت و همچنین در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر به اهتزاز درآمد. کاروان خودرویی جشن عید غدیر هم از بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران و کوه خضر نبی در قم راه افتاد. حاضران در این کاروان خودرویی با تزیین ماشین‌های خود عید بزرگ غدیر خم را جشن گرفتند.
توزیع نان مهربانی، برپایی سفره‌های اطعام، پیاده‌روی و کاروان شادی، اهدای جهیزیه، برگزاری جشن‌های ازدواج آسان، ایستگاه‌های صلواتی، اجتماع غدیری‌ها، قرائت خطبه‌های غدیر در شبستان امام خمینی(ره) حرم شاهچراغ(ع)، کنگره ملی شعر ‌«غدیر» در جهرم و... بخش دیگری از برنامه‌هایی بود که روز گذشته در شهرهای مختلف برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید