• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166171
+
-

بازگشت به دلار 4200تومانی‌گمرکی شاید وقتی دیگر

مجلس لایحه اصلاح نحوه محاسبه حقوق ورودی کالاهای وارداتی را به‌صورت عادی اعلام کرد. دولت‌ گفته بود این لایحه با قید دوفوریت تقدیم مجلس می‌شود. به این ترتیب بازگشت ارز 4200تومانی به‌عنوان مبنای محاسبه حقوق گمرکی کالاهای وارداتی در آینده نزدیک امکان‌پذیر نخواهد بود. به گزارش همشهری، براساس قانون بودجه امسال، ‌نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد ازجمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی با نرخ سامانه مبادله الکترونیک در روز اظهار و مطابق ماده ‌۱۴‌ قانون امور گمرکی خواهد بود.
قرار است نمایندگان کمیسیون اقتصادی هفته آینده اثرات نرخ حقوق گمرکی مواداولیه ماشین‌آلات و تجهیزات بر بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری و تولید را بررسی ‌کنند.
پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از ارائه لایحه دو‌فوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰تومان به مجلس خبر داده بود. سخنگوی دولت هم هفته پیش تأکید کرد: شایعات مطرح‌شده در مورد بازگشت نرخ محاسباتی ارز در گمرک به رقم ۴۲۰۰تومان سال قبل صحت ندارد و کاهش ضریب در حقوق گمرکی مسئله مورد بحث بوده است.
برآورد شده درصورت ترخیص کالاها از گمرک با ارز 4200تومانی دولت دست‌کم 28هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود را از دست خواهد داد و ناچار به فروش اوراق قرضه می‌شود. به‌گفته وزیر اقتصاد، نرخ محاسباتی ارز در گمرک تأثیر بالایی در هزینه تمام‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم گرفته ‌به نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته بازگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید