• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166123
+
-

شاهکار تمدن غرب 10

اشغال سراسری سرزمین سرخپوستان

محمدرضا مرادی؛ تحلیلگر مسائل سیاسی

هر چند کلمب آغازگر لشکرکشی به قاره سرخپوستان بود اما پایان‌بخش آن نبود و پس از وی نظامیانی سردمدار غارتگری این سرزمین بودند که گوی سبقت را در پستی و رذالت از وی ربودند و از شمال تا جنوب قاره آمریکا را به اشغال خود درآوردند! «آمریگو وسپوچی»، «واسکو نونیس د بالبوآ»، «هرناندو کورتز» و« فرانسیسکو پیزارو»، ازجمله این افراد بودند که جنایات بسیاری از آنان در تاریخ ثبت شده است.
اسپانیایی‌ها، به‌مدت 3 قرن جلوی حرکت تاریخ را در آمریکای لاتین گرفتند، به‌طوری که تمدّن‌های این مناطق به کلی نابود شده و صاحبان آن قتل عام شدند. دوران فتح آمریکای لاتین و کارائیب ـ در حدود سال‌های 1492تا 1570- دورانی حاکی از سر به نیست کردن تمامی مردمان مختلف به‌صورت سازمان‌یافته و عمدی با شکنجه بی‌رحمانه است. این برنامه، شامل به بردگی کشاندن، سرکوب فرهنگ، تاریخ و زبان‌های آن مردمان است. در آمریکای جنوبی، تهاجم نظامی و فرهنگی اسپانیا به‌مدت 3 قرن با سرکوب، کشتار و نابودی بومیان منطقه توأم بود. همچنین تسلط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اروپایی‌ها و مسیحیان نیز در این منطقه مشهود بود.
دکتر همایون الهی در کتاب «شناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسم» می‌نویسد: بین سال‌های 1521تا 1660، دولت اسپانیا 200تن طلا و 1800تن نقره از قاره آمریکا غارت کرد. حجم زیاد طلا و نقره غارت شده، اروپا را خیره کرد و اسپانیا را به بزرگ‌ترین دولت مقتدر اروپا مبدّل کرد. این گنجینه، البته از اسپانیا به سایر نقاط اروپا هم راه یافت و موجب افزایش قدرت مالی آنها شد؛ درحالی‌که کشورهای غارت شده که دارای تمدّن عالی و سیستم اقتصادی هماهنگ بودند، به کلّی درهم شکستند و فقر و بدبختی و به‌دنبال آن مرگ و نابودی گریبانگیرشان شد؛ چنان‌که تا به امروز نتوانسته‌اند به وضع عادی خود بازگردند. دوران هجوم اسپانیایی‌ها به آمریکا و به‌خصوص لشکرکشی کلمب به دریای کارائیب، شاید بیشترین تحدّی به حقوق زنان شده باشد. از نگاه استعمارگران، زن از هیچ اعتبار و جایگاه انسانی برخوردار نبوده و به مثابه کالا به آن می‌نگریستند.
در این دوران جزایر هیسپانیولا (هائیتی – دومینیکن)، مجمع‌الجزایر پورتوریکو در شمال شرقی منطقه کارائیب، ایالات و سرزمین‌های غربی آمریکا، کوبا، مکزیک، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، السالوادور، پاناما، ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور، پرو، بولیوی، آرژانتین، شیلی، سالیان متمادی تحت سیطره استعمارگران اسپانیایی قرار داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید