• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166122
+
-

انتقاد از مواضع ضد‌حقوق بشری گزارشگر حقوق بشر

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ایران از حمایت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری انتقاد کرد.
کاظم غریب‌آبادی، درتوییتی نوشت: بسیار تأسف برانگیز است که جاوید رحمان به جای اعتراض به مقامات سوئدی و پاسخگو کردن آنها در برابر نقض‌های گسترده حقوق بشر بنیادین قربانی (نوری)، به‌صورت علنی از بازداشت خودسرانه و دادگاه نمایشی این شهروند ایرانی حمایت می‌کند.
وی ادامه داده است: بیانیه مطبوعاتی جاوید رحمان در حمایت از یک بی‌عدالتی فاحش، نشانه دیگری از تمایل ذاتی او به سوءاستفاده از ماموریتش که با حمایت انگلیس ایجاد شده است، برای یک کمپین بزرگ‌نمایی جهت خرسند  کردن معاندان ایران، به قیمت قربانی کردن اصول بنیادین حقوق بشراست.

سیستم حقوقی سوئد صلاحیت قضایی ندارد
سفیر ایران در سوئد نیز در واکنش به صدور حکم دستگاه قضایی سوئد علیه حمید نوری تأکید کرد سیستم حقوقی سوئد صلاحیت رسیدگی به پرونده مرتبط با حمید نوری را ندارد.
احمد معصومی‌فر، درپاسخ به روزنامه اکسپرسن درباره حکم صادره از سوی دادگاه استکهلم علیه حمید نوری که براساس آن به حبس ابد محکوم شده است، تأکید کرد که این حکم خصمانه بوده و در حمایت از تروریسم صادر شده و نظام حقوقی سوئد اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است.
وی با تأکید بر سیاسی و غیرقابل‌قبول بودن حکم صادر شده افزود: سیستم حقوقی سوئد صلاحیت رسیدگی به پرونده مذکور را ندارد، زیرا اعمال صلاحیت بین‌المللی به‌وجود جرم بین‌المللی بستگی دارد. هیچ‌یک از وکلای پرونده یا وکلای بین‌المللی در این مورد به جرم بین‌المللی اعتقاد ندارند.
معصومی‌فر با بیان اینکه چگونه سیستم حقوقی سوئد اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل را نقض کرده، گفت: با توجه به تحقیقات کاملاً یکجانبه دادستان، عدم‌رسیدگی در محل مورد ادعای جنایت، عدم‌اجازه شهود متخصص معرفی شده توسط آقای نوری برای شهادت در دادگاه و تناقضات فراوان در شهادت شهود، عدم‌اعتبار قانونی این حکم را نشان می‌دهد. تمامی شاهدانی که صدای آنها در دادگاه شنیده شد، از اعضای گروه منافقین هستند که در ایران به‌عنوان تروریست شناخته می‌شوند. این سازمان قبلاً در ایالات متحده آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به‌عنوان تروریست شناخته شده بودند.
این دیپلمات کشورمان در ادامه تأکید کرد: نمایندگان ایران پیش از این با دولت سوئد تماس گرفته‌اند تا بر ضرورت عدم‌تأثیرپذیری نظام حقوقی سوئد از رویکرد سیاسی تأکید کنند. علاوه بر این، ایران مداخله در امور ملی یا اقداماتی را که به حاکمیت، استقلال و منافع ملی خود آسیب می‌رساند، از سوی هیچ کشوری تحمل نمی‌کند. / ایسنا 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید