• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166119
+
-

جستاری در باب نژادپرستی و برده‌داری

تاریخ جهان
جستاری در باب نژادپرستی و برده‌داری

کتاب «جستاری در باب نژادپرستی و برده‌داری» نوشته «مایک بتریج» را گلاله نوری به فارسی برگردانده و از سوی نشر ایهام منتشر شده است.
نژادپرستی از نظر معمول به پیشداوری و تفاوت‌های ناشی از مفهوم نژادی اطلاق می‌شود ولی همچنین می‌توان به شرایط اجتماعی اشاره کند که در آن یک گروه نژادی، اغلب سفیدپوست، از قدرت و مزیت‌های ناشی از سرکوب دیگر گروه‌های نژادی منتفع می‌شود. نژادپرستی مفهومی ‌پیچیده و ظریف است، اما با این حال می‌توان گفت که مفهومی نوخاسته است و می‌توان ریشه‌های آن را در عصر امپریالیسم اروپاییان جست‌وجو کرد. واژه خصوصیات نژادی نظریه‌ای است که ادعا می‌کند نژاد، تعیین‌کننده خصوصیات و توانایی‌های افراد است و استعمال واژه «نژادپرستی» در اوایل قرن بیستم آغاز شد که طبق این باور یک نژاد خاص بر دیگران برتری دارد. گسترش این تفکر در دهه 30با ظهور نازیسم مصادف شد و در نتیجه سنجش ارزش و برتری افراد با نگاه به جایگاه نژادی در دستور کار قرار گرفت.
نژادپـرستی برای قرن‌ها در تاریخ بشریت، نسل‌کشی‌های زیادی را به همراه داشته است. افراد بومی ‌مورد بدرفتاری قرار گرفته و مجبور به ترک محل زندگی شده‌اند و حتی در زمان حاضر نیز در برخی نقاط جهان در جریان است. این کتاب در 124صفحه به بهای 45هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید