• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165961
+
-

سردسته این باند، مجرمی مخوف بود که سابقه سرقت مسلحانه در چند استان داشت

طناب‌ دار بر گردن دزدان مسلح طلافروشی

طناب‌ دار بر گردن دزدان مسلح طلافروشی

2نفر از اعضای باند سارقان مسلح که مرداد سال گذشته با شلیک گلوله و ایجاد رعب و وحشت، 8کیلو طلا از یک طلافروشی در کرج سرقت کرده بودند، پس از محکوم شدن به اعدام، به دار مجازات آویخته شدند.
به گزارش همشهری، ظهر 24مرداد سال گذشته یک خودروی سمند مشکی با 4سرنشین مقابل مغازه‌ طلافروشی در خیابان شهید بهشتی کرج توقف کرد و 3مرد که 2نفر از آنها سلاح کلاشنیکف در دست داشتند از ماشین پیاده و وارد طلافروشی شدند. آنها با تهدید صاحب مغازه و شلیک تیر هوایی، شروع به سرقت طلاها کردند. آن روز علاوه بر صاحب طلافروشی، دختر وی نیز در مغازه حضور داشت. سارقان برای ترساندن آنها و مردمی که شاهد حادثه بودند، بی‌محابا شلیک می‌کردند و درحالی‌که 8کیلو طلا را داخل یک کیسه بزرگ ریخته بودند، سوار بر سمند مشکی شدند و از محل گریختند. پس از این سرقت، فیلم‌هایی که شاهدان از این حادثه گرفته بودند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این در حالی بود که تیمی از کارآگاهان پلیس به محض اطلاع از ماجرا راهی محل حادثه شدند و  تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دزدان مسلح شروع شد. در نخستین بررسی‌ها، معلوم شد سمندی که دزدان با آن راهی طلافروشی شده بودند، سرقتی است. مأموران متوجه شدند که اعضای باند سرقت ابتدا به‌عنوان مسافر سوار بر سمند مشکی شده و بعد با تهدید اسلحه آن را سرقت  و سپس نقشه سرقت از طلافروشی را عملی کرده بودند. در ادامه تحقیقات، سمند مشکی توسط گشت پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی شد و تحت تعقیب قرار گرفت اما دزدان کمی بعد این خودرو را رها کردند و این بار با تهدید اسلحه و شلیک تیر هوایی یک پراید را دزدیدند و به فرار خود ادامه دادند. در ادامه معلوم شد که دزدان برای اینکه ردی از خودشان به‌جا نگذارند حدود یک کیلومتر با پراید سرقتی به فرار ادامه داده و بعد با تهدید اسلحه یک سمند دیگر سرقت کرده و خود را به تپه‌های منطقه حصار رسانده بودند. سپس طلاهای سرقتی را به یک خودروی دیگر منتقل کرده و با رها کردن سمند مسروقه در آنجا، متواری شده بودند.

تحقیقات شبانه‌روزی 
کارآگاهان پلیس آگاهی استان البرز در جریان تحقیقات تخصصی، بررسی تصاویر دوربین مداربسته و ردگیری خودروی دزدان به سرنخ‌هایی از آنها دست یافتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان مسلح از استان البرز خارج شده و به شهرهای غربی کشور گریخته‌اند. در ادامه رد متهمان در یکی از استان‌ها به‌دست آمد، اما خیلی زود معلوم شد که آنها پس از مدت کوتاهی این استان را ترک کرده و به استان دیگری گریخته‌اند. در جریان 16شبانه‌روز بررسی‌های اطلاعاتی کارآگاهان پلیس که سایه‌‌به‌سایه‌ در تعقیب سارقان بودند رد متهمان را در 5استان مختلف شناسایی کردند. آنها در نهایت دریافتند که دزدان به تازگی با ورود به یکی از شهرهای غربی   و در 2 نقطه مختلف مخفی شده‌اند. هر دو نقطه تحت محاصره پلیس قرار گرفت، اما در جریان عملیات پلیسی، سردسته باند و یکی از همدستانش که متوجه شده بودند در محاصره پلیس قرار گرفته‌اند دست به اسلحه برده و شروع به تیراندازی به‌سوی مأموران کردند. با این حال دقایقی بعد هر دو سارق هدف گلوله مأموران قرار گرفتند و درحالی‌که به یکی از آنها 5گلوله و به دیگری 3گلوله اصابت کرده بود، دستگیر شدند. این در حالی بود که 2همدست دیگر آنها نیز در مخفیگاهی دیگر به دام پلیس افتاده و بازداشت شده بودند.  با دستگیری اعضای این باند، خریداران طلاهای سرقتی نیز شناسایی و دستگیر شدند و بخشی از طلاها از آنها کشف شد. همچنین سلاح‌هایی که دزدان در جریان سرقت از طلافروشی از آنها استفاده کرده بودند در یک باغ کشف و در ادامه مشخص شد که سردسته این باند یک سارق خطرناک است که سرقت‌های مسلحانه‌ای را در شهرستان‌های شهریار، پاکدشت و شهرستان تفرش استان مرکزی مرتکب شده بود. به‌گفته حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، پرونده این باند به‌صورت ویژه در شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی و جرایم خاص کرج تحت رسیدگی قرار گرفت. 2 کیفرخواست جداگانه، یکی به اتهام محاربه و دیگری به اتهام سرقت مسلحانه برای متهمان صادر و بخشی از پرونده به دادگاه انقلاب و بخش دیگر به دادگاه کیفری 2کرج فرستاده شد. وی افزود: از مجموع 4 متهم اصلی پرونده، 2نفر از آنها که مسلح بودند و اقدام به تیراندازی کرده بودند در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند که این حکم در دیوان‌عالی کشور تأیید شد و در نهایت هر دو سارق به دار مجازات آویخته شدند. در مورد سایر متهمان نیز احکام حبس طولانی مدت، تبعید، شلاق و رد مال مسروقه صادر شده و در حال اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید