• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165809
+
-

بخش خصوصی، سازنده خط10 مترو

محمد سرابی- خبرنگار


امروز با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، کار ساخت تمام خط10 مترو به قرارگاه واگذار می‌شود. به گزارش همشهری، هزینه‌های ساخت مترو تا جایی افزایش پیدا کرده که شهرداری با بودجه خود قادر به ساخت خطوط جدید نیست و تنها با استفاده از پیمانکاران خصوصی می‌توان این هزینه را تامین کرد. مخارج ساخت هر کیلومتر تونل و تجهیزات مرتبط با آن به 1500میلیارد تومان هم می‌رسد که قابل مقایسه با یک دهه گذشته نیست. پیش از این هم برخی از قسمت‌های خطوط مترو به‌دست پیمانکاران ساخته می‌شد اما اکنون تمام طول 43کیلومتری خط10 جدید به یک مجموعه واگذار می‌شود. مجموع هزینه ساخت این خط حدود 55هزار میلیارد برآورد می‌شود که تقریبا معادل بودجه یک سال کل شهرداری پایتخت است. مدتی پیش نیز «گروه صنعتی مپنا» مجری ساخت 17کیلومتر از 30کیلومتر طول خط11 شده بود.
به‌گفته «مسعود درستی» مدیرعامل شرکت متروی تهران ویژگی خط10 مترو این است که در فاز اول آن 5 ایستگاه اصلی خط افتتاح می‌شود و در ادامه ایستگاه‌های میانی به بهره‌برداری خواهند رسید. ایستگاه‌های وردآورد، میدان دریاچه، میدان اتریش، کوهسار و میدان کتاب زودتر از بقیه آماده استفاده شهروندان خواهند شد تا بتوان از آنها برای ارتباط بین خطوط قبلی و دسترسی به مسیر‌های درون شهر استفاده کرد. با این وصف مسافرانی که از کرج به سمت تهران می‌آیند می‌توانند قبل از انتهای خط5 در میدان صادقیه، در ایستگاه وردآورد پیاده شده و بدون برخورد با ترافیک غرب تهران به‌سمت شمال تغییر مسیر دهند و وارد خطوط دیگر مترو شوند. محدوده‌ای که خط10 از آن می‌گذرد از نظر سرمایه‌گذاری ارزشمند است زیرا در بخش املاک گران‌قیمت شهر قرار دارد و ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی در آن سودآور خواهد بود.
اتفاق دیگر امروز، شروع مونتاژ دستگاه حفار تمام مقطع تونل، مشهور به تی‌بی‌ام است. تونل عمودی (شفت) کنار دریاچه چیتگر که مدتی قبل کنده شده بود آماده و تحکیم شده است. امروز قطعات مختلف دستگاه تی‌بی‌ام به درون آن منتقل می‌شود و طی ماه‌های آینده به هم متصل می‌شوند تا دستگاه حفار آماده کار شود.  در سال گذشته، عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه خط10 در پارکینگ نمایشگاه بین‌المللی تهران شروع و حفاری شفت مجاور دریاچه چیتگر نیز آغاز شده بود.

مکث

 * 8، 9، 10 و 11 خطوط جدید متروی شهر تهران هستند که براساس تهاتر املاک، مجوز مجتمع‌های ایستگاهی و تسهیلات دیگر ساخته خواهند شد.
*  20 کیلومتر طول فاز اول خط10 مترو از ایستگاه وردآورد در غرب تا ایستگاه میدان کتاب در سعادت‌آباد  است.
*  1، 3، 5، 6 و 7 خطوطی هستند که با خط10 مترو ایستگاه مشترک دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید