• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165807
+
-

آتش‌نشانی تمام ایرانی

زاکانی در پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی: وضعیت آتش‌نشانان و تأمین تجهیزات مورد نیاز بهبود می‌یابد

گزارش
آتش‌نشانی تمام ایرانی

مهدی اسماعیل‌‌پور-روزنامه‌نگار

پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهر تهران پس از وقفه‌ای 2ساله به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، امسال از تاریخ 20‌تا‌22تیرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برپا شده است. در این نمایشگاه، شرکت‌های ایرانی تولیدکننده و واردکننده تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی آخرین دستاوردها و محصولات خودشان را عرضه کرده‌اند. هرچند مخاطبان اصلی نمایشگاه، سازمان‌های آتش‌نشانی، شرکت‌ها و فروشندگان تجهیزات ایمنی، آتش‌نشانی و ساختمان‌سازی‌ و دانشجویان هستند، اما امکان بازدید برای عموم شهروندان علاقه‌مند به مباحث ایمنی و تجهیزات اطفای حریق فراهم است. در دومین روز از برگزاری این نمایشگاه و همایش، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری بازدید به عمل آورد؛ بازدیدی که با مانورهای جذاب آتش‌نشانان برای نشان دادن توانایی‌های‌شان در انجام عملیات‌ها و البته استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن جدید همراه شد.

زاکانی: باید سطح ایمنی شهر را افزایش دهیم
شهردار پایتخت در این همایش و نمایشگاه گفت: «امروزه با گسترش و پیچیدگی شهرها، نوع مواجهه برای ایمنی آنها نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها که تکلیف را برای شهرداری‌ها برای ایمنی مشخص کرده، امروز از یک پیچیدگی بیشتری برخوردار شده و ما به‌عنوان فعالان عرصه خدمتگزاری باید تلاشمان را بالاتر ببریم و سطح ایمنی شهر را روزبه‌روز افزایش دهیم‌. یکی از ویژگی‌های این همایش تکیه بر دانشگاه با رویکرد توجه به مبانی دانشی است. »
علیرضا زاکانی با بیان اینکه مجموعه‌های دانش‌بنیان با تکیه بر دانش بومی مرزهای دانش را درنوردیده‌اند، افزود: «این مجموعه‌ها بخشی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند که مایه مباهات است. مسئله‌ای که در کنار خودباوری، ما را مستغنی می‌کند و امکانی را فراهم می‌آورد که به نوعی محل اتکا برای دیگران قرار بگیریم و کشورهای پیرامونی خود را نیز از نیازهای پایه شهری‌شان مستغنی کنیم.»
شهردار تهران با تأکید بر ارتقای وضعیت پرسنل آتش‌نشانی و تامین تجهیزات و امکانات موردنیاز آنها گفت: «یک چشم‌انداز و یک داشته داریم؛ داشته ما مجموعه آتش‌نشانی با یک قدمت کهن است که امروز از ۱۳۳ ایستگاه در ۸ حوزه فعالیتی بهره‌مند است و نه‌تنها در شهر تهران، بلکه محل اتکا برای سایر حوادث در اقصی نقاط کشور هستند. آتش‌نشان شدن نیازمند یک روحیه شجاع، فداکار و خلاق در کنار یک جسم پرتوان و چالاک است که باید همراه با دانش و البته مهارت لازم باشد تا فرد در لحظه بتواند بالاترین سطح خدمت را ارائه کند.»
زاکانی با اشاره به اینکه پیشگیری بر همه موارد مقدم است، افزود: «در بخش اجرا نیز تلاش می‌کنیم تا آتش‌نشانان در کسری از دقیقه خودشان را به محل برسانند؛ مثلا در آتش‌‌سوزی بیمارستان حضرت رسول(ص) جدا از سرعت در رسیدن به محل حادثه و انجام خدمات، آتش‌نشانان ۲۵۰بیمار را به سرعت منتقل کردند تا در معرض آسیب‌های دیگر قرار نگیرند.»

آتش‌نشانی؛ پشتیبان شرکت‌های ایرانی
قدرت‌الله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران در حاشیه بازدید از پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهر تهران ابراز امیدواری کرد تا روزی شاهد خودکفایی کشور در صنعت ایمنی باشیم. او به همشهری گفت: «برپایی این همایش و نمایشگاه در کنار هم که یکی کاربردی و دیگری علمی است، باعث می‌شود تا پیشرفت ما در تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت و سازمان‌های ایمنی کشور سرعت بیشتری به‌خود بگیرد و بتوانیم بخشی از تجهیزات مورد نیازمان را که هنوز وارداتی هستند در کشور خودمان تولید کرده و بومی‌سازی کنیم تا هم از خروج ارز جلوگیری شود و هم تجهیزات مورد نیاز خیلی سریع به‌دست مصرف‌کننده برسد. در همایش و نمایشگاه هم اعلام کردیم که تمام‌قد حامی و پشتیبان شرکت‌های ایرانی هستیم که در زمینه تولید تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی تلاش و فعالیت می‌کنند و آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان را داریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید