• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165759
+
-

چشم نگران اروپا به شیرهای گاز روسیه

روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم-1 را به‌دلیل تعمیرات سالانه متوقف کرد

اروپا
چشم نگران اروپا به شیرهای گاز روسیه

هنوز زمستان فرا نرسیده، سایه ترس و نگرانی به دلیل احتمال کمبود گاز در سرمای استخوان سوز اروپا بر سراسر این منطقه سایه افکنده است. این ترس و نگرانی به‌ویژه پس از آن بیشتر شد که روسیه از توقف 10روزه صدور گاز به‌دلیل انجام تعمیرات در خط لوله نورد استریم-1 خبر داد؛ خط لوله‌ای که بیشترین گاز روسیه از طریق آن به اروپا می‌رود.
پس از آنکه در ساعات پایانی روز یکشنبه خبرگزاری دولتی تاس روسیه خبر توقف صدور گاز در نورد استریم-1را منتشر کرد، کمتر خبرگزاری‌ای در اروپا و آمریکا بود که این خبر را با نگرانی دنبال نکند. اروپا منتظر است تا ببیند تعمیر و نگهداری خطوط انتقال گاز توسط روسیه چه تأثیری بر تحویل گاز خواهد داشت. رسانه‌های فرانسوی گفته‌اند که آلمان و سایر کشورهای اروپایی با نگرانی این تعمیرات را دنبال می‌کنند و منتظرند تا ببینند که آیا شعله‌های گاز در خانه‌ها و نیروگاه‌ها پس از گذشت 10روز دوباره روشن می‌شود یا خیر.
روابط روسیه و غرب به‌دلیل جنگ در اوکراین در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر قرار دارد و ترس اروپا از این است که شرکت دولتی گازپروم روسیه با استفاده از فرصت تعمیرات، شیرهای انتقال گاز را ببندد. به نوشته لوموند، روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان به رسانه‌های این کشور گفته است: «ما با یک وضعیت بی‌سابقه مواجه هستیم؛ هر چیزی ممکن است. این امکان وجود دارد که گاز دیگر به میزان گذشته بازنگردد و باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم.» منابع اتریشی نیز کاهش 70درصدی فشار گاز در مرز اسلواکی را تأیید کرده‌اند.
خط لوله نورداستریم-١ حدود ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را سالانه از روسیه به آلمان منتقل می‌کند. اما توقف ناگهانی انتقال گاز روسیه به آلمان این کشور را دچار رکود خواهد کرد و مشکلات بزرگی را برای شهروندان این کشور به‌وجود خواهد آورد؛ تقریبا تمامی صنایع در آلمان وابسته به گاز هستند که این سوخت مورد مصرف سیستم گرمایشی اکثر خانه‌های این کشور است. مسکو در هفته‌های اخیر 60درصد کاهش عرضه گاز به اروپا داشته و دلیل آن را خرابی یکی از توربین‌های خط لوله اعلام کرده است. این کاهش‌ عرضه گاز تأثیر منفی بر تعدادی از کشورهای اروپایی ازجمله لهستان و بلغارستان داشت. با درخواست آلمان، کانادا با تحویل یک توربین مورد نیاز خط لوله نورداستریم-۱ موافقت کرده و تحویل این توربین را از تحریم‌ها مستثنی کرده است. آلمان هم‌اکنون حدود 35درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند، درحالی‌که این میزان قبل از شروع درگیری در اوکراین، 55درصد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید