خبر: نخستین مرحله عملیات حمل کالا در مسیر کریدور شمال- جنوب از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتقال ۳۰۰کانتینر کالای صادراتی کشور به مقصد روسیه آغاز شد. این اتفاق محرکی در راستای فعالسازی بیشتر کریدور شمال- جنوب بوده که با هدف تقویت مسیر ترانزیتی روسیه به هند و برعکس در دستور کار قرار گرفته است و طبق اعلام شرکت کشتیرانی، درصورت افزایش تقاضا، تعداد کانتینرها بهطور مستمر افزایش خواهد یافت.
نقد: بعد از ورود نخستین قطار ترانزیتی از ترکمنستان به ایران، حالا کشتیرانی جمهوری اسلامی به کمک فعالسازی کریدور بینالمللی شمال- جنوب آمده و در ادامه نیز قرار است با تکمیل راهآهن رشت-آستارا و تقویت ارتباط ریلی ایران با پاکستان، در این کریدور اتفاقات بزرگتری نیز روی دهد. حوزهای که اکنون کشتیرانی به آن ورود کرده، در گذشته با هدف ترانزیت کالاهای موردنیاز میان هند و اروپا از طریق بنادر جنوبی ایران و دریای خزر طراحی شده بود که فعالسازی آن در مراحل اولیه طراحی باقی ماند؛ اما حالا با توجه به شرایط جدید جهانی و قطع ارتباط روسیه با اروپا، فرصت خوبی برای فعالسازی این کریدور مهیا شده و این مسیر با هدف حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه موردتوجه ناوگان ملی قرار گرفته است. کریدور شمال- جنوب، مسافت ۱۶هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را 9هزار کیلومتر کوتاه میکند و نتیجه آن کاهش ۴۰درصدی زمان حمل بار و کاهش ۳۰درصدی هزینه حمل است.
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب :
165742
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/9rnzJ
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved