• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165739
+
-

افزایش تولید فولاد با نگاه به داخل

صنعت
افزایش تولید فولاد با نگاه به داخل

بررسی‌های آمار مربوط به تولید و مصرف محصولات فولادی نشان می‌دهد که در ۲ماه نخست سال۱۴۰۱، اگرچه تولید فولاد افزایش یافته اما بیشتر در داخل کشور مصرف شده و صادرات سهم ناچیزی داشته است. به گزارش همشهری به نقل از مهر، بررسی‌های آمار مربوط به تولید و مصرف محصولات فولادی نشان می‌دهد که در ۲ماه نخست سال۱۴۰۱ بالغ بر ۵میلیون و ۸۸۵هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید شده که از این میزان ۳میلیون و ۴۱۳هزار تن آن مختص بیلت و بلوم و ۲میلیون و ۴۷۲هزار تن مختص اسلب بوده است. به ‌این‌ ترتیب در این بخش شاهد رشد ۲درصدی تولید بیلت و بلوم و ۹درصدی اسلب نسبت به‌مدت مشابه پارسال هستیم.

میزان رشد مصرف داخلی
از ۵میلیون ‌و ۸۸۵هزار تن شمش (اسلب، بیلت و بلوم) تولیدشده، ۴میلیون و ۸۱۹هزار تن توسط مصرف‌کنندگان داخلی خریداری شده است که به ‌این ترتیب در 2ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال مصرف ظاهری اسلب ۱۵درصد افزایش و بیلت و بلوم ۴درصد کاهش یافته است. در این مدت یک‌میلیون و ۶۶هزار تن شمش (اسلب، بیلت و بلوم) صادر شده که در مقایسه با ۲ماه پارسال در بخش بیلت و بلوم ۲۹درصد رشد و در بخش اسلب ۲۸درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.
در بخش کل مقاطع فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و سایر مقاطع) نیز شاهد تولید ۲میلیون و ۲۸هزار تن محصول بودیم که نسبت به ۲ماهه پارسال با رشد ۴درصدی مواجه بوده است. به‌صورت جزئی‌تر، از این میزان ۲۱۲هزار تن مربوط به تیرآهن، یک‌میلیون و ۶۵۹هزار تن مربوط به میلگرد و ۱۵۷هزار تن مربوط به ناودانی، نبشی و سایر مقاطع می‌شود. در این بخش نیز تولید تیرآهن، میلگرد و ناودانی، نبشی و سایر مقاطع به‌ترتیب با رشد ۳، ۴ و ۳درصدی مواجه بوده است. همچنین از ۲میلیون و ۲۸هزار تن مقاطع فولادی تولید شده در 2ماه نخست امسال، یک‌میلیون و ۷۳۹هزار تن آن در داخل مصرف شده که افزایش ۱۵درصدی را نسبت به ۲ماهه پارسال نشان می‌دهد.
از میزان کل مقاطع طویل فولادی مصرفی در ۲ماه نخست امسال، ۲۰۲هزار تن سهم تیرآهن، یک‌میلیون و ۳۹۳هزار تن سهم میلگرد و ۱۴۴هزار تن سهم نبشی، ناودانی و... بوده که به‌ترتیب میزان مصرف‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال برای تیرآهن ۱۲درصد، برای میلگرد ۱۵درصد و برای نبشی، ناودانی و... ۲۳درصد افزایش یافته است.

وضعیت صادرات
میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی در این مدت ۳۰۱هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش ۳۱درصدی را نشان می‌دهد. مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش‌دار) نیز در ۲ماه نخست امسال نسبت به ۲ماهه پارسال، ۱۰درصد بیشتر شده و از بالغ بر یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار تن به یک‌میلیون و ۸۳۹هزار تن رسیده است. میزان صادرات نیز در این بخش ۵۶هزار تن بوده که در مقایسه با پارسال ۳۷درصد رشد را نشان می‌دهد. در ۲ماه نخست امسال تولید محصولات فولادی نیز معادل ۳میلیون و ۷۹۷هزار تن ثبت شده که ۳میلیون و ۵۷۸تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته و بدین‌ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در ۲ماه نخست۱۴۰۰، رشد ۱۲درصدی مصرف را رقم زده است. براساس این آمار، بیشترین رشد مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به آهن اسفنجی است که با افزایش ۱۳درصدی، در مجموع 2ماهه سال۱۴۰۱ به 6میلیون و ۵۳۷هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته ۵میلیون و ۷۶۵هزار تن ثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید